Är det ett bra akvarium jag tittat på?

#1 - 25 januari 2010 11:11
Jag (och min sambo) har tittat på ett Juwel rio 180. Nu har vi ett 41l aquakids :p och efter 2 månader igång har vi (läs jag) tröttnat på för lite plats, går inte att gör så mycket.

Nu undrar jag om det är ett akvarium att satsa på. Jag tycker det är jättesnyggt och ser välbyggt ut.
Är lite osäker på filtret och den där plastlådan. Är filtret dugligt? Är det lättskött?

Det jag mest funderar på är dock belysningen. I vårt nuvarande akvarium var det tydligen fel belysning, ett vanligt lysrör på 15w, så det har jag beställt nytt och ska hämta hem imorgon.
Men Juwels lysrör är ju så smala och de sa i butiken att man bara kunde använda deras rör. Har Juwel något lysrör som är jämförbart med ett aquarelle eller liknande vad gäller ljusspektra? Det behöver inte vara proffsigaste, men det ska ju ändå fungera för växterna.
Dumt att köpa ett akvarium där växterna blir fula och tillslut tvärdör och man kan inte göra något åt det, pga ljuset.

Vilka rör sitter standard i vid leverans? "vanliga" som i vårt aquakids akvarium?
Vill inte behöva springa och köpa nya rör för 5-600 direkt heller.

Tacksam för synpunkter

Mvh Absolut nybörjare ;)

(har verkligen fastnat för detta akvarium)
#2 - 25 januari 2010 11:35
På Juwel´s hemsida kan du läsa mer om akvariet.

http://www.juwel-aquarium.de/en/rio.htm

Personligen så tycker jag att Juwel karen har hög kvalitet och har grejor som brukar fungera bra i sina akvariepaket.

Angående filter så finns det väl skilda meningar om vad som är bäst, innerfilter eller ytterfilter.
Det innerfilter som sitter i Juwel karet tycker jag håller en hög kvalitet. Relativt stor volym och med ett pumphuvud som funkar om du har normal belastning på akvariet.

Lysrören hos Juwel är ett speciellt kapitel. När de började använda sig av T5:or, de smala rören, så bestämmde man sig för mått/effekt som inte är standard. Det stämmer alltså att Juwel T5:or bara passar i Juwel armaturer.

Jag kör själv med Colour rören med reflektorer monterade. Växterna växer bra så jag är nöjd med dessa.

//Roger
#3 - 25 januari 2010 15:19
lofstrog skrev:
På Juwel´s hemsida kan du läsa mer om akvariet.

http://www.juwel-aquarium.de/en/rio.htm

Personligen så tycker jag att Juwel karen har hög kvalitet och har grejor som brukar fungera bra i sina akvariepaket.

Angående filter så finns det väl skilda meningar om vad som är bäst, innerfilter eller ytterfilter.

Det innerfilter som sitter i Juwel karet tycker jag håller en hög kvalitet. Relativt stor volym och med ett pumphuvud som funkar om du har normal belastning på akvariet.

Lysrören hos Juwel är ett speciellt kapitel. När de började använda sig av T5:or, de smala rören, så bestämmde man sig för mått/effekt som inte är standard. Det stämmer alltså att Juwel T5:or bara passar i Juwel armaturer.

Jag kör själv med Colur rören med reflektorer monterade. Växterna växer bra så jag är nöjd med dessa.

//Roger

Tack för ditt svar!

Jag tycker de är jättesnygga, men kvalitetsmässigt är jag inte rätt person att bedömma.
Det låter ju som att det är bra kar. Sen kan ju alla spricka om man har otur såklart.

Vad kostar reflektorer?
Känns lite skönt att det verkar finnas belysning som fungerar bra. Antar att man får betala lite mer bara.

Ytterfilter är inte ett alternativ just nu. För det första har jag hört att de kan gå sönder och dra ur allt vatten och för det andra verkar det dyrt och lite kåpngligt för en nybörjarentusiast. Kör igång med filtret som är med isf. Var rädd att det var skit bara, men så verkar inte vara fallet :)

Någon mer som har åsikter?
#4 - 25 januari 2010 15:23
Reflektorer till Juwel:

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/armaturerlysroer-reflektorerclips-c-57_97?osCsid=f6e10ccda450a54feb165ad58364b259

Jag kör med orginalinnerfiltret i mot 270L hörnakvarium från Juwel och det har funkat bra hittils.:)

//Roger
#5 - 25 januari 2010 15:33
Tack för länken!
Vet du vilken reflektor man ska ha till ett juwel rio 180?
#6 - 25 januari 2010 16:02
Pliina skrev:
Tack för länken!

Vet du vilken reflektor man ska ha till ett juwel rio 180?

Dom här om det är 45W T5:or i ditt akvarium.

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/juwel-reflektor-3045-p-6219?osCsid=f6e10ccda450a54feb165ad58364b259

Fråga där du köper akvariet. De som säljer Juwel har oftast en hel del tillbehör också.

//Roger
#7 - 25 januari 2010 16:03
Tjena

Kan ju säga att juwel rio 180 är ett bra kar. Lysrören som sitter i är ett daylight 45w och ett nature 45w. Detta ger 90w totalt och 0,5w/l vatten. Reflektorn som passar är dom som är till 45w(står på förpackningen). tror dom är 890mm.
Det negativa med lysrören som jag har märkt är att dom ger för mycket ljus, så just nu har jag massivt mycket med alger som inte bryr sig nämnvärt om att näringen tar slut i vattnet(det gör växterna). Kommit fram till detta eftersom jag kör samma setup i ett trigon 190 fast med svagare ljus(2*28w) och där frodas växterna som aldrig förr.
#8 - 25 januari 2010 19:27
Tack för era svar!

Jag kan tillkännage att jag (och min sambo) ikväll har varit och hämtat ett splirrans nytt Rio 180l =)
Står nu uppställt i vardagsrummet och ser kanonfint ut redan nu.
Har kollar på rören och jag fick 2st daylight 45w med, de ger alltså för mycket ljus? Kan man sätt i med lägre watt? Ska man verkligen ha reflektorer då? Ger inte det ännu mer ljus?

F*n vad glad jag är nu :D
#9 - 25 januari 2010 19:30
Kul!

Det är alltid roligt med nytt akvarium :D
#10 - 25 januari 2010 20:24
Har Juwel Rio 240 l, får byta det vita filtret 1 gång i veckan..annars försvinner trycket i utblåset, (nej själva punpen är inte så skitig..) =) Och tycker att jag får rengöra filtret för ofta för att få tillbaka trycket jag hade i början...och det är ändå ett jumbofilter...har knappt några syrebubblor, vilket det var i början, sicket drag...men inte längre.. =( Funderar på att ta bort skiten och sätta dit ett annat filter...men alla ser vi på saken olika.. Känner mig inte riktigt trygg med det filtret på nåt sätt...
#11 - 25 januari 2010 20:59
Grattis till nya akvariet.:D

Se till att ha snabbväxande växter och kör med PMDD och EasyCarbo så kommer förmodligen inte algerna att ha en chans.

I mitt 270L har jag 2x45W + 2x28W ->0,54W/L. Jag har reflektorer på alla rör, göder med PMDD och EC. Funkar utmärkt. Växterna växer så det knakar:) så jag tror inte att du behöver vara orolig för att få för mycket ljus.
Ljuset är ju bara en parameter som styr balansen i akvariumet.
Kraftig algväxt brukar betyda att man har någon form av obalans. I bland får man algutbrott vid svägningar i amoniumnivåerna. Detta kan man hålla efter med regelbundna vattenbyten. Själv byter jag ca 25% en gång i veckan.

Finns mycket att skriva om detta och det finns säkert många som har synpunkter på detta. Jag kan bara berätta det som har funkat för mig.

Lycka till. Ser fram emot bilder.;)

//Roger
#12 - 25 januari 2010 21:15
candra skrev:
Har Juwel Rio 240 l, får byta det vita filtret 1 gång i veckan..annars försvinner trycket i utblåset, (nej själva punpen är inte så skitig..) =) Och tycker att jag får rengöra filtret för ofta för att få tillbaka trycket jag hade i början...och det är ändå ett jumbofilter...har knappt några syrebubblor, vilket det var i början, sicket drag...men inte längre.. =( Funderar på att ta bort skiten och sätta dit ett annat filter...men alla ser vi på saken olika.. Känner mig inte riktigt trygg med det filtret på nåt sätt...

Jag har också upplevt att den tunna vita filtret sätter igen snabbt. För tillfället kör jag istället med vanlig filtervadd som jag lägger ovanpå övriga filtermatrialet utan att trycka ihop det för mycket. Behöver inte byta det mer än en gång i månaden. Lite billigare än Juwel padsen är det också.:)

//Roger
#13 - 25 januari 2010 21:47
lofstrog skrev:
Grattis till nya akvariet.:D

Se till att ha snabbväxande växter och kör med PMDD och EasyCarbo så kommer förmodligen inte algerna att ha en chans.

I mitt 270L har jag 2x45W + 2x28W ->0,54W/L. Jag har reflektorer på alla rör, göder med PMDD och EC. Funkar utmärkt. Växterna växer så det knakar:) så jag tror inte att du behöver vara orolig för att få för mycket ljus.

Ljuset är ju bara en parameter som styr balansen i akvariumet.

Kraftig algväxt brukar betyda att man har någon form av obalans. I bland får man algutbrott vid svägningar i amoniumnivåerna. Detta kan man hålla efter med regelbundna vattenbyten. Själv byter jag ca 25% en gång i veckan.

Finns mycket att skriva om detta och det finns säkert många som har synpunkter på detta. Jag kan bara berätta det som har funkat för mig.

Lycka till. Ser fram emot bilder.;)

//Roger

Angående PMDD,
Jag hade hört massa bra om det. Sen gick jag till en akvariebutik som jag fått tips om skulle vara mycket bra och ha kunnig personal. Då sa de att man får mer nitrit i karet (eller var det nitrat?) om man göder med PMDD. Alltså att det skulle innehålla det. Så de avrådde mig från PMDD. Jag kom in och frågade eftersom mina snabbväxande växter tvärdog. Istället skickade de med mig järn och EasyCarbo. PMDD passade bäst i rena växtakvarium och stora akvarier med lite fisk, sa de. (nitrit eller nitrat) finns redan i de flesta akvarier och det vill man då inte ha mer av, det vill man bli av med och byter därför vatten. Endast i glest befolkade akvarier kan det behöva tillsättas.

Vet att jag gett lite klen beskrivning av vad de sa, har inte koll på nitrit och nitrat och sånt ännu.. (läser på ;)).
#14 - 25 januari 2010 21:50
Angående bilder så väntar jag lite med det. Det här karet ska planeras ordentligt innan grus, växter och fisk inköps, blir många timmar här inne för inspiration anar jag. Och en bild på ett tomt rio är nog inte så intressant för er proffs =P
#15 - 25 januari 2010 21:59
Pliina skrev:
Angående PMDD,

Jag hade hört massa bra om det. Sen gick jag till en akvariebutik som jag fått tips om skulle vara mycket bra och ha kunnig personal. Då sa de att man får mer nitrit i karet (eller var det nitrat?) om man göder med PMDD. Alltså att det skulle innehålla det. Så de avrådde mig från PMDD. Jag kom in och frågade eftersom mina snabbväxande växter tvärdog. Istället skickade de med mig järn och EasyCarbo. PMDD passade bäst i rena växtakvarium och stora akvarier med lite fisk, sa de. (nitrit eller nitrat) finns redan i de flesta akvarier och det vill man då inte ha mer av, det vill man bli av med och byter därför vatten. Endast i glest befolkade akvarier kan det behöva tillsättas.

Vet att jag gett lite klen beskrivning av vad de sa, har inte koll på nitrit och nitrat och sånt ännu.. (läser på ;)).

Av egen erfarenhet och andras här på zoopet kan jag bara säga att PMDD är det bästa du kan ha i ditt akvarium. Om du inte kör CO2 så är EC en bra kolkälla för växterna.
Konstigt att butiken var så okunnig kring detta. PMDD är en av de bästa och mest kompletta näringslösningar för växter. Det är också det billigaste som finns.
Jag skulle aldrig köra med nå'n annat icke komplett växtgödning. Det leder bara till näringsbrist i någon form.

Jag kan bara rekommendera dig att köra med PMDD och EC från början. Sök på forumet efter PMDD så kommer du att bli övertygad om effktiviteten.

Oj, detta blev kanske lite väl argt men inte illa menat.;)

//Roger
#16 - 25 januari 2010 22:04
Well, de har väl en viss poäng i att det inte är lika viktigt i ej tätbevuxna kar med hög fisklast men har man hög fisklast skulle jag verkligen satsa på att få karet tätbevuxet för att växterna gör väldigt mycket nytta i karet! Kör på PMDD och kanske EC, se bara till att byta ca 30% vatten/vecka och dosera PMDD i samband med vattenbytet, gör du detta och inte ruckar på det kommer du ha ett härligt bevuxet kar med växter utan näringsbrister :)
Bilagor:
#17 - 25 januari 2010 22:14
lofstrog skrev:
Jag har också upplevt att den tunna vita filtret sätter igen snabbt. För tillfället kör jag istället med vanlig filtervadd som jag lägger ovanpå övriga filtermatrialet utan att trycka ihop det för mycket. Behöver inte byta det mer än en gång i månaden. Lite billigare än Juwel padsen är det också.:)

//Roger

Nja, tycker inte dom är dyra, men blir förbannad att man gör ett sånt filter till ett sånt fint akvarium!! Visst, det är fint att dölja, men det är mycket som står mellan filtret och vattnet, massa hårdplast med för några hål i Varför inte göra ett mindre filter.... då det finns att köpa sånna filter, men detta är ju nåt biofilter vad jag förstår som ska vara bra..eller så är det vanan...kanske ska byta filterpaketet mot nån annat...=)
#18 - 26 januari 2010 00:43
candra skrev:
Nja, tycker inte dom är dyra, men blir förbannad att man gör ett sånt filter till ett sånt fint akvarium!! Visst, det är fint att dölja, men det är mycket som står mellan filtret och vattnet, massa hårdplast med för några hål i Varför inte göra ett mindre filter.... då det finns att köpa sånna filter, men detta är ju nåt biofilter vad jag förstår som ska vara bra..eller så är det vanan...kanske ska byta filterpaketet mot nån annat...=)

Vet inte riktigt vad du menar men mindre är inte bättre när det gäller filter.;)
Alternativet är att skaffa dig ett ytterfilter med STOR filtervolym. Då
kommer du inte att behöva rengöra filtret mer än en gång om året max.:)
Själv har jag skaffat ytterfilter med 25L filtervolym till mitt nya 720L. Kommer att bli nice.:)

//Roger
#19 - 26 januari 2010 09:13
lofstrog skrev:
Vet inte riktigt vad du menar men mindre är inte bättre när det gäller filter.;)

Alternativet är att skaffa dig ett ytterfilter med STOR filtervolym. Då

kommer du inte att behöva rengöra filtret mer än en gång om året max.:)

Själv har jag skaffat ytterfilter med 25L filtervolym till mitt nya 720L. Kommer att bli nice.:)

//Roger

Jag känner bara att det är för mycket hårdplast, och för få hål i ställningen, känns som att skiten inte riktigt kommer igenom till filtret på nåt sätt. Det känns ju bättre när man ser ett bättre tryck i utblåset..så man vet att det händer nåt..kanske bara inbillning, men det verkar bättre då.
#20 - 26 januari 2010 09:46
mm, den där vita filtervadden är lite irriterande. Ibland blir det så igensatt att det går igenom till kolfiltret under.

Ni som har juwel, kör ni med kolfilter hela tiden eller bara när ni t.ex medicinerar eller har andra vattenproblem? Dess enda funktion är väl att laka ur dåliga saker i vattnet och det finns det väl inte allt för mycket av i vanligt vatten?
#21 - 26 januari 2010 11:30
Grottbert skrev:
mm, den där vita filtervadden är lite irriterande. Ibland blir det så igensatt att det går igenom till kolfiltret under.

Ni som har juwel, kör ni med kolfilter hela tiden eller bara när ni t.ex medicinerar eller har andra vattenproblem? Dess enda funktion är väl att laka ur dåliga saker i vattnet och det finns det väl inte allt för mycket av i vanligt vatten?

Jag kör aldrig med kolfiltret. Har en grov filtermatta till istället. Kolfiltret behövs ju bara, precis som du säger, om man behöver ta bort tex medicinrester.

//Roger
#22 - 26 januari 2010 11:37
Så jag ska inte stoppa i det svarta filtret när jag startar upp?
Grov filtermatta? Vart får man tag på det? Trodde allt var med till filtret.
#23 - 26 januari 2010 11:44
du kan ju köra med kolfiltret nu precis i början när du har mest nytt vatten, finns säkert en massa människomediciner kvar i vårt dricksvatten som inte är så nyttigt. Sen när allt är inkört köper du antingen grov filtermatta som du klipper till själv eller kör juwels coarse filterpatron(du har med en sådan som ska ligga under den gröna filterpatronen) Då får du mer filtermaterial.
#24 - 26 januari 2010 11:45
Kolfilter kan du absolut köra med i början vid uppstart. Lika bra att använda det när det följer med. Men sen kan du strunta i det. Jag körde första veckorna när jag startade upp men vid första filterrengöringen så åkte det ut.
Kör ett till grovs i stället.
#25 - 26 januari 2010 12:48
Hej!

Jag har alla möjliga filter i detta akvarium, Rio 240 l, 7 stycken filter (inkl vita tunnfiltret) dom sitter i 2 vita hållare.

Dom filterna längst ner (2 svarta) är det kolfitret? Alla filter har jag haft i sen köpet augusti -09.

Sen undrar jag angående sanden längst ner vid filtret, ska det vara igentäppt där med sand under, blir det inte sämre sug då? Men måste ju nästan ha det, då fiskarna simmar under...

Hur vet man vilket filter som är vilket?? Har ju gröna också, men vilket är det man ska skölja 1 gång om året...har bara haft typ en sorts filtertyp förut, enklare..därför min undran..
#26 - 26 januari 2010 13:59
Jag undrar samma saker som dig Candra! Mina sitter också i vita plastgrejer och det verkar vara massa att hålla reda på...
#27 - 26 januari 2010 14:18
Hej candra.

Är du säker på att det är två svarta du har i botten? I alla andra jag sett är det 2 blåa(dom ser grå/svartaktiga ut när dom är full av bakteriekultur dock)
Normalt sitter filtrena som följande från uppifrån till ned: vit filtervadd, svart kolfilter, grön nitrifikationsfilter(massa inbyggt godis från början till bakterierna), blå grov filtersvamp. Det var första bita plastburen. andra vita plastburen som sitter nederst innehåller: cirax bioflow(vita plaströrsliknande grejer. Kom 08-09 så äldre modeller har inte den), blå fin filtersvamp * 2.

Enligt juwel själva ska man vid normal drift byta/göra rent vita filtervadden 1g/vecka, svarta 1g/mån, grön var 6:e vecka, blå grov var 6:e vecka, vita plast behövs knappast göras rent, blå fin var 3-6månad.

Personligen tar jag upp och kollar hur dom ser ut vid varje vattenbyte, gör rent det översta oftast då det brukar ta sig igenom mycket skit genom vita filtervadden.

Gör man rent dom så ofta som juwel vill kommer man att ta bort mycket av bakteriekulturen.

Tänk på att juwel ger mycket filtermedia för att vara ett innerfilter, tror dom flesta bara påpekade nackdelarna men generellt är det ett bra filter för normal fisklast. Sen gör ju juwel snygga akvarium med.

Stora nackdelen dock är ju lyset, juwel har ju egna längder på sina lysrör som gör att man låser fast sig vid dom. blir lite dyrare i drift då dom ligger runt 220-250kr beroende på längd medans vanliga ligger runt 150kr. Irriterande men inte så mycket att göra åt om man inte vill göra en egen ramp.
#28 - 26 januari 2010 17:16
Hallåj!
Jag vet inte vilka jag har i botten nu...men ska rätta till det i sånna fall.
Juwel kanske skulle ha skickat med något schema man skulle fylla i angående vilket filter som skulle rengöras när..hahaha.:d 1 månad här , och 6 veckor där...tacka fasiken för att man blir nojig.

Men nu har du verkligen hjälpt mig...för jag har typ tvättat igenom allt en gång i månaden, förutom vita högst upp. Men men, det är nog inte problem ändå..fiskarna trivs, och ingen har dött, så nåt rätt gör man ju.

Ang lysrören så var det också bra att veta, visste inte att man måste hålla sig till juwels, men det kanske det är värt. Ja, jag fastnade för detta akvariet på zoo, och insåg sen att det var juwel och blev då ännu gladare, då jag hört att det ska vara ett bra märke på marknaden.

Tyvärr fick jag ingen bruks eller papper med ang pumpen..därmed mitt frågetecken angående rengörningen av filterna och hur dom skulle sitta.

Samtidigt så har jag svårt att tro att Juwel skulle göra dåliga akvariumpaket, men det är nog bara nya kunskapen man saknar och gamla vanor som gör en tveksam.

TACK! Ännu en dag när man lärt sig nåt nytt... =) Och det var inte bara jag som undrade såg jag.. =) Bra info!
#29 - 26 januari 2010 18:07
candra skrev:
Hallåj!

Jag vet inte vilka jag har i botten nu...men ska rätta till det i sånna fall.

Juwel kanske skulle ha skickat med något schema man skulle fylla i angående vilket filter som skulle rengöras när..hahaha.:d 1 månad här , och 6 veckor där...tacka fasiken för att man blir nojig.

Men nu har du verkligen hjälpt mig...för jag har typ tvättat igenom allt en gång i månaden, förutom vita högst upp. Men men, det är nog inte problem ändå..fiskarna trivs, och ingen har dött, så nåt rätt gör man ju.

Ang lysrören så var det också bra att veta, visste inte att man måste hålla sig till juwels, men det kanske det är värt. Ja, jag fastnade för detta akvariet på zoo, och insåg sen att det var juwel och blev då ännu gladare, då jag hört att det ska vara ett bra märke på marknaden.

Tyvärr fick jag ingen bruks eller papper med ang pumpen..därmed mitt frågetecken angående rengörningen av filterna och hur dom skulle sitta.

Samtidigt så har jag svårt att tro att Juwel skulle göra dåliga akvariumpaket, men det är nog bara nya kunskapen man saknar och gamla vanor som gör en tveksam.

TACK! Ännu en dag när man lärt sig nåt nytt... =) Och det var inte bara jag som undrade såg jag.. =) Bra info!

Fick du ingen CD med? Det låg med i mitt kar men jag har faktiskt inte kollat på den ännu.
#30 - 26 januari 2010 21:03
*skrattar* Jasså ska man kolla på den....haha, jag har inte heller gjort det, nu får man väl skämmas....men sen när fick man med nån viktig CD skiva när man köper ett akvarium?? Har aldrig hänt innan...Men jag tycker om det här forumet..vill gärna vara här istället...*ler* Ska kolla skivan...NU
#31 - 27 januari 2010 15:28
candra skrev:
*skrattar* Jasså ska man kolla på den....haha, jag har inte heller gjort det, nu får man väl skämmas....men sen när fick man med nån viktig CD skiva när man köper ett akvarium?? Har aldrig hänt innan...Men jag tycker om det här forumet..vill gärna vara här istället...*ler* Ska kolla skivan...NU

Cyberåldern är här vet du.;) Du kan kolla på Juwels hemsida också. Det finns en hel del info om deras grejor där.

http://www.juwel-aquarium.de/en/index.htm

Här är manualen för innerfiltret:

http://www.juwel-aquarium.de/data/Pdf/Filter%20GBW%20NEU/Filter_System_Bioflow_3.0,_6.0,_8.0(1).pdf

//Roger
#32 - 27 januari 2010 20:57
Cyberåldern...ja, och och jag är bara 34 år...Juwels hemsida är nog den sämsta sidan jag sett utseendemässigt, för att vara ett sånt känt märke...hua..men det är ändå bra info in filterna och allt.

Ja, jag hade bruksen på CD skivan, så nu blev man lite klokare..

PS.När jag skulle rengöra filterna för ett bra tag sen, så ville dom inte vara med..utan hoppsan, så låg alla filter huller om buller på badrumsgolvet, och då hade jag inte läst bruksen ju...läste den igår... filterna låg lite fel kan jag säga..så det är kanske därför man tyckt akvarriet/filtret har varit lite underligt sista tiden...haha. Man ska alltid titta igenom vad man får med i sitt paket...hahaha.
#33 - 27 januari 2010 22:41
candra skrev:
Cyberåldern...ja, och och jag är bara 34 år...Juwels hemsida är nog den sämsta sidan jag sett utseendemässigt, för att vara ett sånt känt märke...hua..men det är ändå bra info in filterna och allt.

Ja, jag hade bruksen på CD skivan, så nu blev man lite klokare..

PS.När jag skulle rengöra filterna för ett bra tag sen, så ville dom inte vara med..utan hoppsan, så låg alla filter huller om buller på badrumsgolvet, och då hade jag inte läst bruksen ju...läste den igår... filterna låg lite fel kan jag säga..så det är kanske därför man tyckt akvarriet/filtret har varit lite underligt sista tiden...haha. Man ska alltid titta igenom vad man får med i sitt paket...hahaha.

Hoppas att du får till det nu.:D Jag känner igen mig i det där med att tappa ut grejor så att allt kommer i oordning.;)

/Roger
#34 - 27 januari 2010 22:53
Ja, ibland undrar man om man blivit tokig, som om glaset skulle spricka om man gjorde nånting fel med vatten filter ..och gud förbanne..alger...haha. En nypa salt skulle nog inte skada.. =)

Tack för all hjälp!!

Annons