Jag (och min sambo) har tittat på ett Juwel rio 180. Nu har vi ett 41l aquakids :p och efter 2 månader igång har vi (läs jag) tröttnat på för lite plats, går inte att gör så mycket.
Nu undrar jag om det är ett akvarium att satsa på. Jag tycker det är jättesnyggt och ser välbyggt ut.
Är lite osäker på filtret och den där plastlådan. Är filtret dugligt? Är det lättskött?
Det jag mest funderar på är dock belysningen. I vårt nuvarande akvarium var det tydligen fel belysning, ett vanligt lysrör på 15w, så det har jag beställt nytt och ska hämta hem imorgon.
Men Juwels lysrör är ju så smala och de sa i butiken att man bara kunde använda deras rör. Har Juwel något lysrör som är jämförbart med ett aquarelle eller liknande vad gäller ljusspektra? Det behöver inte vara proffsigaste, men det ska ju ändå fungera för växterna.
Dumt att köpa ett akvarium där växterna blir fula och tillslut tvärdör och man kan inte göra något åt det, pga ljuset.
Vilka rör sitter standard i vid leverans? "vanliga" som i vårt aquakids akvarium?
Vill inte behöva springa och köpa nya rör för 5-600 direkt heller.
Tacksam för synpunkter
Mvh Absolut nybörjare ;)
(har verkligen fastnat för detta akvarium)