Är det ett bottenfilter?

#1 - 24 oktober 2004 18:09
Jag har ett 90 liters akvarium, och jag köpte det begagnat tillsammans med ljusramp, värmare och pump. Men jag är inte rikigt säker på vad det är för pump, det ligger en platta under gruset och det går upp till en grej som blåser ut vatten. Är det ett bottenfilter? Hur bra fungerar det egentligen? Borde jag ersätta det med ett annat filter? Sen så har jag ingen luftpump heller, men det måste man kanske ha?

Känner mig ganska dum nu, men lika bra att fråga :)
#2 - 24 oktober 2004 18:23
Det låter som ett bottefilter ja. Tror inte de är så bra faktiskt, du borde investera i ett nytt. Här kan du läsa om olika filter:

http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=198

Som du ser så har de med avsikt utelämnat bottenfilter.

Luftpump behöver du inte, det räcker med att du riktar utblåset från ditt filter mot ytan så syresätts vattnet.

Lycka till!
#3 - 24 oktober 2004 18:25
Ja, det verkar vara ett bottenfilter. Funkar hyfsat - finns nackdelar med dem. Ja du måste ha något som gör att vatten kan cirkulera genom filtret. Men det kanske det redan fanns med? Eftersom du skrev att det blåser ut vatten.
#4 - 24 oktober 2004 18:26
Ok, tack så jättemycket!
#5 - 24 oktober 2004 18:30
Nej, alltså jag fick bara bottenfiltret till. Och det blåser ut vatten ur själva "huvudet". Jag förstod inte rikgt vad du menade, gogar, men det blir ett nytt filter iaf!
#6 - 24 oktober 2004 18:31
Jag har hört från flera håll att bottenfilter fungerar minst lika bra som andra filter. Dessutom så har vattnet ofta varit renare från små partiklar i de kar jag sett med bottenfilter.
Så själv funderar jag på att skaffa det till mitt ena kar för att se hur skillnaden visar sig för mig.
#7 - 24 oktober 2004 18:33
Jo men då suger ju huvudet vatten genom bottenfiltret och då funkar det. Ok, inner- eller ytterfilter är ju smidigare att jobba med.
#8 - 24 oktober 2004 18:38
Jag minns att min far hade bottenfilter i sitt kittade akvarium någon gång tidigt 80-tal :)

Neptun: Kör igång och berätta gärna vad du kom fram till.

Själv har jag bara hört att det inte ska fungera så värst bra, och tekniken har ju gått framåt ganska mycket sedan bottenfiltrena var på modet.
#9 - 24 oktober 2004 19:33
alla filter har för och nackdelar....
#10 - 25 oktober 2004 14:45
I dagens akvarievetande kan man lungt lägga
bottenfiltret åt sidan , det ger på tok för dålig
biologisk rening och den mekansika är nästan
försummbar. Ett ytterfilter är ett givet val för
den som inte orkar lägga ner förmycket jobb
på rening och endå vill ha mycket god bilogisk
samt mekanisk rening.Sandfilter är i dag
det som är bäst på alla punkter, det behöver alldrig
rengöras och ger en mycket god , både