Är det en bra idé att skaffa kulfisk?

#1 - 24 juli 2010 13:51
Jag har lite funderingar på att skaffa kulfisk. Jag råkar nämligen ha lite för mycket skaldjur i min tank och undrar om detta är något kulfiskar kan leva på? Eller har skaldjur för lite/svagt skal för att hålla kulfiskens tänder i trim? Och duger skaldjur som föda till dem, eller är de för näringsfattiga? Och i så fall, finns det någon annan fisk som vill äta skaldjur? Tacksam för svar!! :D
#2 - 24 juli 2010 17:34
vad är det för skaldjur?
#3 - 24 juli 2010 17:40
Jag har lite funderingar på att skaffa kulfisk. Jag råkar nämligen ha lite för mycket skaldjur i min tank och undrar om detta är något kulfiskar kan leva på? Eller har skaldjur för lite/svagt skal för att hålla kulfiskens tänder i trim? Och duger skaldjur som föda till dem, eller är de för näringsfattiga? Och i så fall, finns det någon annan fisk som vill äta skaldjur? Tacksam för svar!! :D

menar du snäckor??

Tycker inte att du ska skaffa en fisk för att hålla ditt snäckbestånd nere...
Tycker i sådanafall att du ska dra ner på din matning (vilket är den största orsaken till snäckinvasion)
Annars finns det snäckätande snäckor
#4 - 25 juli 2010 09:59
Nope, det är stora räkor. Och de trivs jättebra, så jag har jättemånga. Sniglar har jag knappt någon alls (tack vare snäckätande snäckor ;) ). Jag läste att kulfisk vill äta crustaceer, men skulle det funka med levande istället för frysta?
#5 - 26 juli 2010 14:23
Mina dvärgkulfiskar blev i alla fall jätteglada när jag släppte ner några körsbärsräkor till dem. Räkorna blev mindre glada...

Hälsningar
Jennifer

Annons