Är det dåligt med syre i vattnet??

#1 - 20 oktober 2010 08:30
Jag har märkt att mina fiskar är uppe och "andas" vid ytan.
Det är ett relativt nystartat akvarium som har bra vattenvärden.
En av fiskarna har dock varit uppe och "andats" vid vattenytan från början
men på djuraffären sa dem att det kanske bara var han som tyckte att det var dåligt med syre.

Har 5 mollyfiskar som har 9 små yngel och har ganska mycket växter i akvariumet.

Vad kan jag göra åt saken?
:confused:
#2 - 20 oktober 2010 08:53
se bara till att du har bra ytrörelse så ska det inte vara några problem
Bilagor:
#3 - 20 oktober 2010 09:08
Men jag har ett mollyhotell och där sitter utblåset från reningssystemet en och en halv/en cm under vattenytan.
Köpte ett begagnat akvarium så munstycken som man ska kunna vrida strålen är borta så kan inte vinkla den mot ytan.

Och orginalpumpen gick sönder eftern 1 dag och den pumpade eeeenooormt mycket mer vatten än som var lämpligt för ett 80l akvarium
så köpte en ny men jag tycker nästan att det är för dåligt drag i den istället...
#4 - 20 oktober 2010 09:11
vad pumpade orginalpumpen? för man kan teoretist knappt få för högt flöde i ett kar.

o vad pumpar den nya pumpen?
#5 - 20 oktober 2010 09:40
Jag är ganska ny inom detta men enligt dem på akvarielagret i bromma var det 7ggr mer än "normalt" på orginalpumpen till akvariet.
har kartongen till den nya i källaren, ska gå och titta på den.
Bytte dock just vatten i akvariet och upptäckte att min pump inte ungerar som den ska.
Ena sekunden pumpade den inte alls, andra pumpade den. :S
Ska åka och lämna in den och be att få en ny.
Vad skulle du rekomendera att en pump i ett 80l akvarium ska pumpa?
den pumpar ju igenom reningssystemet...

En annan sak, som du kanske kan svara på.
Är att slangen från pumpen och ut är helt klädd i skit på insidan.
Och det känns inte som om det skulle bli så på lite mindre än 2 månader?
När vattnet går igenom sån där filtermassa, "mackaroner" och bollar som alla 3 ska fånga upp alger...
#6 - 20 oktober 2010 09:49
Eldtuss skrev:
Jag är ganska ny inom detta men enligt dem på akvarielagret i bromma var det 7ggr mer än "normalt" på orginalpumpen till akvariet.

har kartongen till den nya i källaren, ska gå och titta på den.

Bytte dock just vatten i akvariet och upptäckte att min pump inte ungerar som den ska.

Ena sekunden pumpade den inte alls, andra pumpade den. :S

Ska åka och lämna in den och be att få en ny.

Vad skulle du rekomendera att en pump i ett 80l akvarium ska pumpa?

den pumpar ju igenom reningssystemet...

En annan sak, som du kanske kan svara på.

Är att slangen från pumpen och ut är helt klädd i skit på insidan.

Och det känns inte som om det skulle bli så på lite mindre än 2 månader?

När vattnet går igenom sån där filtermassa, "mackaroner" och bollar som alla 3 ska fånga upp alger...

Okej det går jättebra med en som pumpar 7 gånger volymen. man brukar säga att man ska ha en pump som pumpar minst 3 gånger karet s volym. så 7 gånger är helt okej.

rengör aldrig filtret förrens det markant har tappat flöde o då sköljer du bara bort det värsta gojset, inte mer.
jo slangar blir skitiga rätt fort. men bara den inte kloggar igen så är det lugnt. lite skit på sidan är ingen fara.

nu är det ju inte så att filtret är till för att fånga upp alger ( eller kanske en del) utan skräp o skit o när det gör det bildas otroligt viktiga bakterier där som bryter ner skadliga ämnen såsom nitrit o amoniak. alger fångar den inte upp på det sättet riktigt. alger motverkar man genom att ha ett välbalanserat kar med rätt belysning etc.
#7 - 20 oktober 2010 10:10
Okej!
men det var 7ggr mer än den rekomenderade "farten" för en pump i ett 80l akvarium :)
kom inte ihåg hur de räknade. Vad skulle du rekomendera för ett 80l akvarium?

Nej jag har förstått att man inte ska göra det.
har dumt nog sköljt ur filtermassan ett par gånger när jag bytt vatten (1gång i veckan 20-30%)
Men nu vet jag bättre :)

Ska prata med dem på akvarielagret i alla fall om pumpen. Även om den fungerar nu så verkar den ju inte vara helt ok!

Ang alger. De där bollarna som jag har i filtret var enligt affären till för att alger skulle sätta sig på dem istället för någon annanstans ;)
men vad vet jag, jag har inge problem med alger. Förutom att mina vita fina stenar blev rätt gröna efter jag började mata mina äppelsnäckor med broccoli... Lite tråkigt även fast jag visste att de aldrig skulle behålla färgen :)
#8 - 20 oktober 2010 10:20
Eldtuss skrev:
Okej!

men det var 7ggr mer än den rekomenderade "farten" för en pump i ett 80l akvarium :)

har dumt nog sköljt ur filtermassan ett par gånger när jag bytt vatten (1gång i veckan 20-30%)

Ska prata med dem på akvarielagret i alla fall om pumpen. Även om den fungerar nu så verkar den ju inte vara helt ok!

Ang alger. De där bollarna som jag har i filtret var enligt affären till för att alger skulle sätta sig på dem istället för någon annanstans ;)

men vad vet jag, jag har inge problem med alger. Förutom att mina vita fina stenar blev rätt gröna efter jag började mata mina äppelsnäckor med broccoli... Lite tråkigt även fast jag visste att de aldrig skulle behålla färgen :)

Personligen skulle jag inte säga att det finns något rekomanderat flöde från pump till ett visst kar om det inte är för lite så klart... men tänk så här ju mer dessto bättre...själv har jag ett flöde på 1350 L/h i mitt 170 kar

Man kan aldrig få för mycket filtrering ;)
#9 - 20 oktober 2010 10:44
Eldtuss skrev:
Okej!

finns ingen rekomenderad fart. beror på vad man har för fiskar etc.

men en pump som pumpar ca 320 till 400 l/h timmen borde funka bra.

njaa på biobollarna sätter sig inte alger. där sätter sig bakterier som bryter ner ämnen. alger kan inte leva utan ljus o jag tvivlar på att det är så myclet ljus i filterkammaren.

för övrigt håller jag med constantin
#10 - 20 oktober 2010 10:45
till 80 liter, minst 400 liter / timmem helst 5-600 liter / timme.

skaffa nått som gör att du kan vinkla utblåset mot ytan så att den krusas.

.
#11 - 20 oktober 2010 11:17
Eldtuss skrev:
Jag har märkt att mina fiskar är uppe och "andas" vid ytan.

Det är ett relativt nystartat akvarium som har bra vattenvärden.

En av fiskarna har dock varit uppe och "andats" vid vattenytan från början

men på djuraffären sa dem att det kanske bara var han som tyckte att det var dåligt med syre.

Har 5 mollyfiskar som har 9 små yngel och har ganska mycket växter i akvariumet.

Vad kan jag göra åt saken?

:confused:
Att mollys ligger vid ytan och sörplar är helt normalt! ska du byta pump så kan jag rekomendera nån av dessa två! http://www.guldfisken.se/beta/catalog/aquaclear-powerhead-p-4601?osCsid=43e562da403756ae04071ec79d2b34a6
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/eheim-compact-p-485?osCsid=43e562da403756ae04071ec79d2b34a6
#12 - 20 oktober 2010 11:34
åheim skrev:

Nu när jag tänker på det så gjorde mina mollys precis det också en gång i tiden
#13 - 20 oktober 2010 11:54
kan vara den berömda proteinhinnan som dom gillar att sörpla på.

.
#14 - 20 oktober 2010 11:55
kan nog så vara ja
#15 - 20 oktober 2010 11:56
Okej... för även ynglen är uppe och "andas".
Gjorde dock ett vattenbyte idag och dem är inte alls lika mycket vid ytan så allt lutar ju åt att det är dåligt med syre...
Men även om jag byter till en starkare pump så jag har problem med att jag inte kan rikta vattnet så den rör om ytan ordentligt skulle jag tro.
Så är det bara att försöka få tag i en reservdel eller finns det andra sätt att få bättre syrehalt i vattnet?
#16 - 20 oktober 2010 12:16
det är väldigt sällan det är syrebrist i akvarium. sätt i lite fler växter så kan det hjälpa med. se om du kan få tag i nått som kan få ytan att röra sig. rör den sig alls nu?
#17 - 20 oktober 2010 12:30
nej om man tittar på vattnet uppifrån så rör den sig inte alls, men tittar man "under ifrån" så ser man att det rör sig.
Och det rör sig om man tittar på saker i akvariumet.

har ganska mycket växter i akvariumet.
har ett hörn med mossa, två ormbunkar? nej men gud vad sa dem att de hette.. Stoora blad som växter på något rotliknande iaf.
10 mindre snabbväxande växter och ca 16 växter med lillfingersstora blad som skiftar lite i rosa/rött upptill.
#18 - 20 oktober 2010 12:55
anubias kanske?

aja men försök få till bättre ytrörelse. gärna så den krusar sig lite
#19 - 20 oktober 2010 17:14
Har du kollat nitritvärdet? Kan inte nitrit också göra att fiskarna står vid ytan?
#20 - 20 oktober 2010 18:39
Miliimli skrev:
Har du kollat nitritvärdet? Kan inte nitrit också göra att fiskarna står vid ytan?
jo eller ligga efter botten!
#21 - 20 oktober 2010 19:12
Inget nitrit...
De simmar inte alls vid ytan längre och har satt pumpen så att vattnet har en fallhöjd på 2 nästan 3 cm till vattenytan så det blir mycket rörelse och luft i vattnet.

Det låter dock rätt mycket så antar att jag får ha det så emellanåt.
Var och kollade pumpen på akvarielagret idag, inge fel på den alls där och han tyckte det räckte absolut till mitt 80l akvarium.
men den pumpar 300L/h står det på förpackningen och är för 18-38liters akvarium... =/ fett surt!
Litade helt på killen jag köpte det av...
#22 - 20 oktober 2010 19:28
då har du lärt dig en läxa nu. man kan tyvärr inte lita på djuraffärer. vissa kanske men de flesta inte. men alla har mer eller mindre gjort det nån gång o lärt sig av det ;)
#23 - 20 oktober 2010 19:31
Jo men har hört såååå bra om akvarielagret i bromma....
Och jag stod och pratade med killen och berättade exakt vilket akvarium osv som jag hade.
Och även när jag var där idag så tyckte han att det räckte absolut med den pumpen som jag har idag. :S
skitknäppt.
#24 - 20 oktober 2010 19:33
okej men här har han väl uppenbarligen fel då. alltid bra att läsa på själv o kunna o sen möjligtsvis diskutera med personalen
#25 - 20 oktober 2010 19:57
Jo men jag var dum och okunnig och litade på han fullt ut.
Men men får kanske kika på en ny pump och skaffa mig ett mindre akvarium också så jag får nytta av den här pumpen också ;)
hehe... Det tar aldrig slut när man börjat med akvarium va?
#26 - 20 oktober 2010 20:18
300 liter per timme borde väl fungera till ett 80 liters tycker jag, även om det kanske är lite i underkant.
#27 - 20 oktober 2010 20:22
men där det pumpar ut ligger 2-3cm under vattenytan vilket gör att det blir nästan 0 rörelse på ytan.
Tappar lite av effekten av att den måste pumpa upp i ett 15cm rör också.
#28 - 20 oktober 2010 20:22
är ju lite i underkant. det är ju en teoretisk siffra så man måste räkna bort en del.

haha aa akvariehybrisen är farlig. jag började med 1 o på 6 månader hade jag 6 st :P
#29 - 20 oktober 2010 20:25
Eldtuss skrev:
Inget nitrit...

De simmar inte alls vid ytan längre och har satt pumpen så att vattnet har en fallhöjd på 2 nästan 3 cm till vattenytan så det blir mycket rörelse och luft i vattnet.

Det låter dock rätt mycket så antar att jag får ha det så emellanåt.

Var och kollade pumpen på akvarielagret idag, inge fel på den alls där och han tyckte det räckte absolut till mitt 80l akvarium.

men den pumpar 300L/h står det på förpackningen och är för 18-38liters akvarium... =/ fett surt!

Litade helt på killen jag köpte det av...

Vad är det för modell och märke på pumpen?
#30 - 20 oktober 2010 20:28
Hade akvarium hemma back in the days som jag tyckte mycket om. Hade kampfiskar :) och en äppelsnäcka ;)
Så när jag flyttade från norrland till stockholm och lämnade katt, hund och hästar hemma så fanns det inte så mycket alternativ än att skaffa ett akvarium till vår etta på kungsholmen. Höll på att gå sönder av djurbrist ;)
Så planerar redan mitt andra faktiskt, tyvärr är det dåligt med plats så får bli ett akvarium för äppelsnäckorna som är lite mindre.
Ska väl bara övertala sambon om vilken fantastisk ide det är. hehe.

Så måste nörda sönder dessa djur också så man kan allt... Kommer nog bli rätt bortskämda.
Sniglarna är mest tacksamma för alla goda grönsaker.
#31 - 20 oktober 2010 20:29
Det är en ny Aqua Clear Powerhead -10
står på förpackningen att den är till för 18-38 liter.
#32 - 20 oktober 2010 20:37
Okej, trodde det var ett vanligt innerfilter du hade, ett vanligt innerfilter som rekommenderas till ett 80 liters brukar ligga på en 300-350 lph. Det där blir nog bra skulle jag tro.

// Tom
#33 - 20 oktober 2010 20:46
Jo men jag började ju reagera på att dem alla 5 vuxna och 9 yngel var uppe vid ytan och "andades"
och det finns ingen nitrit i vattnet.
Och dem slutade alla göra det när jag gjorde ett vattenbyte idag och fixade så att pumpen "rinner ner" i vattnet och skapar mer rörelse.
Så det känns inte riktigt bra ändå :P
#34 - 20 oktober 2010 20:48
Oki, såg att du hade teststickor att testa vattnet med, de brukar inte vara så exakta så det kan vara så att du har lite nitrit ändå. Vad har du för temp i vattnet?
#35 - 20 oktober 2010 20:55
25 grader.
Jag är som sagt var rätt grön inom akvariehobbyn men har försökt läst på så gott jag kan.
Vad ska man ha för tester?
#36 - 20 oktober 2010 20:59
Eldtuss skrev:
25 grader.

Jag är som sagt var rätt grön inom akvariehobbyn men har försökt läst på så gott jag kan.

Vad ska man ha för tester?

Jag mäter med dropptester, de är ju dyrare men de räcker ju länge. De mäter ju bara ett värde per test men du klarar dig nog med att bara mäta nitrit till att börja med.
#37 - 20 oktober 2010 21:13
vad kostar det och hur länge räcker dem? :)
#38 - 20 oktober 2010 21:54
Läänge! :p Ingen aning om vad de kostar i sverige dock.. här tror jag jag betalade en 6 € kanske för ett dropptest...
#39 - 21 oktober 2010 05:06
Brukar vara ca 50 tester, kostar runt 150 har jag för mig.
#40 - 21 oktober 2010 07:14
Brukar vara ca 50 tester, kostar runt 150 har jag för mig.

nu pratar du om stickorna va? vi pratar dropptester nu :)
#41 - 21 oktober 2010 07:27
hannesc skrev:
nu pratar du om stickorna va? vi pratar dropptester nu :)

Nä, men typ http://www.pwss.se/product.php?productid=1822&cat=394&page=1
#42 - 21 oktober 2010 07:54
aha :P sorry då. för det brukar vara 50 stickor o kosta 150 typ så jag antog :P
#43 - 21 oktober 2010 11:22
Okej, och dem fungerar hur ? ... -_-
Bilagor:
#44 - 21 oktober 2010 11:28
vilka? stickorna eller dropptesterna? dropptesterna så droppar du en kemikalie i ett vattenprov så får vattnet en färg som du sen jämför med en färgskala
#45 - 21 oktober 2010 12:05
Okej.

Hur höjer jag KH och GH värdet ?!?! fungerar äggskal istället för snäckskal som jag inte råkar ha för tillfället... ? ????
#46 - 21 oktober 2010 12:23
fel höja KH bara.
#47 - 21 oktober 2010 19:48
Hej, detta vet jag inget om tyvärr.

Annons