Funderar på att köpa gruset härifrån, det där rödbruna, vad tror ni om det? Det väger nästan ingenting så genomströmningen och bakteriefloran borde ju bl väldigt gynnsam eller?
Schysst defdac! säjer du så slår jag nog till, var och kollade på gruset för ett tag sen, såg läckert ut. Lite skuggande växter här och var gjorde att det blev väldigt vackert på botten. Ger den leran ifrån sig nån näring tror du? varför är de bäst? bör jag bottengödsla på något sätt eller räcker det med de pulver du rekommenderat för vattenbytena?
Eftersom detta bottenmaterial är mycket lätt i vatten (låg specifik vikt) tror jag att det kan vara svårt att få växterna att sitta kvar. Särskillt om det finns stökiga fiskar i akvariet. Någon med bra lösning på att tjudra växter? Annnars verkar materialet vara super.
Med bränd lera behöver du sannolikt inte bottengöda - eventuellt kan du krydda med pyttelite urlakad jord (genolufta någon liter i en hink med vatten i någon vecka och byt vatten varje dag). Använd en rissil för att få fram riktigt fint akvatisk slam som kommer sätta igång reduktions/mineraliserings/nitrifikations-processer i substratet från dag 1.
Bränd lera är bra för den är inert och porös, dvs påverkar inte vattnet men ger bra med plats åt bakterier och porerna bildar små anearoba partier där reduktionsprocesser pågår.
Även om lera i sig är järnhaltig så läcker inte bränd lera järn på det sättet vanlig lera gör.
Ja helst med låg andel kompost och den ska köras ett bra tag i hinken med vattnet så det blir av samma konsistens som det slam man hittar i ytterfilter - så har man redan ett sedan länge inkört ytterfilter som börjar bli dags att rengöras så har man en bra källa till bottenstart.
[QUOTE=groover]någon som vet pris/mängd?[/QUOTE]
Janne tar 150 kr/10 liter och 500 kr/50 l. Substratet är väldigt lätt, 10 l väger 7.5 kg så det är inte så jobbigt att släpa hem ;)
Är det någon som vet vilken grossist som tar in Seachem flourite? Man kanske kan få sin lokala zooaffär att ta in det?
Någon som vet någon affär i södra Sverige som säljer det? Eller någon internetbutik?
Det verkar vara precis vad jag har letat efter!