Är det ägg?

#1 - 3 april 2005 09:33
Köpte fjäriljsciklider igår, 2 st par, och båda honorna lade ägg samma dag! Tror i alla fall att det var ägg. Det kom ut små vita korn ur honorna och de "skrubbade" och gned sig mot botten. Sen käkade de upp en del av de vita kornen. de la inte kornen på en flat sten eller något blead utan på grusbottnen så därför är det lite klurigt att få upp dem... vad kan jag göra? och är det ägg?

En liten annan fråga också: Läste detta som någon skrivit under artbeskrivningen på fjärilsciklider:

Stoppade ned löv i min kub igår och med kom lite godis till fiskarna. Det tog en timme för den här herrn att sluka sin fångst;-)
http://www.omstart.se/ulrika/things/pics/punkpudel.jpg

Hör det till vanligheterna att fjärilsciklider äter maskar? I så fall blir det ut och leta efter en liten mask för att testa. :-D

Tack på förhand!
#2 - 4 april 2005 13:29
Ja, det låter som rom, fiskägg alltså.. De som honorna äter upp är obefruktade ägg och ägg som börjat mögla.. Tyvärr rätt vanligt..

Fjärilarna brukar äta det mesta, mygglarver och torrfoder.. Du kan säkert få dem till att äta daggmask också..
#3 - 5 april 2005 18:16
Okej tackar så mycket för svaret.
Testade med en liten daggmask som jag grävde upp och tvättade av. det blev rena festmåltiden för fiskarna. de åt med god aptit!

Annons