[QUOTE=Kalavera]Tack för ett mkt välutvecklat svar! :) Dina akvarium är ju super mega duper snygga! *dyrkar* :D[/QUOTE]
Tack så mycket! Rodnar [:o]
[QUOTE=Kalavera]Själv tror jag att jag har köpt 40st kardinaler till mitt akvarium (då jag får det till 36 när jag försöker räkna :p). De har inte vuxit up med scalarerna men de är rätt stora (mellanstora iafa) och scalarerna (2st) bryr sig inte mkt om dem.[/QUOTE]
40 kardinaler är nog bra i ett 540 liters. Hur stora är scalarerna? Scalarer är grymt vackra fiskar :p Hade mitt SA varit större hade jag nog också haft scalarer, men som det är nu har jag 2 par svart fantomtetra istället (fantomtetra kan man ha i par). Små fuskscalarer ;) Mycket trevliga fiskar.
[QUOTE=Kalavera]Siamensisarna är bra då de är mkt bra på att städa och sen så är de så trevligt livliga oxå så jag får se vad jag gör med dem.[/QUOTE]
Det finns en sydamerikansk algätande tetra som liknar siamensis. Även de ska vara ganska pigga och blir ungefär lika stora. Fast det är nog svårt att få tag på såna. Apareiodon affinis heter de:
http://filaman.ifm-geomar.de/Summary/SpeciesSummary.php?id=23432 Annars kan du ha siamensis som fusk-apareiodon ;)
[QUOTE=Kalavera]Flytta kan bli svårt då jag inte vet om jag vill starta upp ett till akvarium just nu iafa. Guramin är ensam och jag vet inte riktigt vad jag skall göra åt den. Mollyna är bara ungar av några jag hade tidigare och är inte änns helsvarta längre :p[/QUOTE]
Nej, de ursprungliga molly är inte heller svarta :) Med flytta så menade jag att du skulle hitta nya hem till dem. Jag har lyckats omplacera fiskar genom att annonsera. Fast man måste kolla så de kommer till bra hem.
[QUOTE=Kalavera]Det är mkt möjligt att jag har några l-malar som jag fick med när jag köpte akvariet, dock har jag inte sett dem på lång tid men chansen är stor att de lever. De har (hade?) långa skäggstrån och vita horizontella ränder (vit mage?) och annars svarta. Nån ide vad de var för nått?[/QUOTE]
Det finns många arters L-malar. Kolla in:
www.planetcatfish.com
[QUOTE=Kalavera]Jag får se vad de har för pansarmalar på akvarieaffären nån gång...hällst vill jag ha några som inte blir större än 5cm.[/QUOTE]
Jag tycker också det är bäst med små arter. Så kan man ha fler av dem istället. Några som inte blir större än 5 cm är: C. adolfoi, C. arcuatus, C. bondi, C. leucomelas, C. melini, C. trilineatus (säljs ofta som julii).
[QUOTE=Kalavera]Själv är jag inte så förtjust i 'vanlig ciklid' liknande fiskar så jag får se vad för fisk jag skulle skaffa. Gillar tetror men har ju redan två stimm.[/QUOTE]
Det finns faktiskt en del dvärgciklider som inte ser ut som vanliga ciklider. Kakaduacikliderna t ex.
[QUOTE=Kalavera]Jag kanske får köpa både morena samt sera ph- och pröva mig fram, men hur gör jag vattnet mjukare?[/QUOTE]
Med Amtra Trop :D Den både sänker pH till 6.5 och stabiliserar KH runt 4. En stor fördel är just att du inte får lägre pH även om du skulle råka överdosera. Genom att stabilisera KH vid 4 buffrar den pH:t så man inte riskerar en pH-crash.
[QUOTE=Kalavera]Nitrivec får jag väll köpa en 500ml flaska av, eller är det nyttigt att använda det vi varje rengöring? Om inte så kanske en 250ml räcker?[/QUOTE]
Bakteriekultur kan man använda efter varje filterrengöring och efter medicinering. Men den behövs inte vid vanliga vattenbyten.
[QUOTE=Kalavera]En fråga till: Har du hällt i morena i ditt SA på bilderna i din zoon? Trodde det skulle bli mörkare vatten. :)[/QUOTE]
Yep! Det är Morena i. Jag tycker vattnet är lagom brunt. Det beror lite på hur man doserar.