Tack för hjälpen, snälla!
Akvariet har varit igång i ca 2 månader och trots att vi verkligen har försökt göra allting rätt så har vi haft ganska mycket problem med det. I börjn vr det mång fiskar som dog - en i veckan - men tack vare detta fantstiska forum så fick vi klart för oss att vi hade monterat pump och filter fel och att vattnet syresattes för dåligt. Efter detta har vi fått ha fiskarna kvar. :) Första cyano såg jag för ett par vekor sedan, men trodde att det var växten som hade vätskat, typ, för jag hade klippt den. För en vecka sedan behandlade vi akvariet med salt efterom en av våra nyinköpta ancistrus uppenbart var sjuk och försvann (dog, gissar vi och vi kunde inte hitta den - har sett att detta är relativt vanligt). Den verkade angripen av något, så vi försökte motverka detta på de andra fiskarna med salt och ingen av dem verkar ha blivit sjuk i alla fall. Men växterna blev ju risiga och cyanon ökade.
Vad vi har för växter vet jag inte. Två svärdplantor, en av dem du ser på bilden, två som är lite rödaktiga i toppen, två höga med små blad, en liten som ser ut som daggkåpa och någon mer. I akvariet bor en orange mollyhona (som har bott hos oss sedan starten), fyra vuxna platys, en hyfsat liten ancistrus och massor av playyngel, där de äldsta närmar sig månaden gamla och de största är uppemot 2 cm. Vad matar i växterna med? Sedan ett par veckor tillbaka har vi Happy Plant och vi tillsätter 5 ml vid vattenbyte varje vecka. Vi har ett 96-litersakvarium. Innan hade vi något annat, men i början tänkte vi inte ens på att vi skulle ha växtnäring. :( Dropptest för nitrit har vi. Det visar alltid på 0.
Ska försöka fixa bild. Får väcka fiskarna då...