är de lättskrämda?

#1 - 11 juli 2003 08:07
en nybörjarfråga .

är saltvattensfisk/övriga invånare lättskrämda, d.v.s. går det att ha ett saltvattensakvarium på en plats där jag går förbi ofta och nära akvariet.

frågar eftersom det påverkar planering för placeringen av akvariet. Har en liten lägenhet och har redan malawiakvarium. Ska skaffa salt och sydamerkia och något till och vill ha sydamerikanska akvariet i inre hörnet eftersom många sydamerikanska fiskar är lättskrämda, både tetror och ciklider. malawisarna är knappt rädda alls... om salt inte är känskilgt för spring ska jag antagligen placera det bredvid dörren till köket...

Andreas
#2 - 11 juli 2003 08:13
det beror nog heeeeeeeelt på vad du ska ha i, det finns ju otroligt mycket olika slags saltvattensfiskar. Ta tex en drakfisk är inte nervös för fem öre för han vet att han är giftig och att ingen skadar honom, clownfiskar är rätt lugna dom också för dom har skydd av sin anemon vissa frökenfiskar är dock riktigt stissiga. Tryckarfiskar brydde sig inte om någonting heller när jag hade dom men som sagt det beror nog heelt på.
#3 - 11 juli 2003 08:48
jo, "det beror på", är ju det korrekta svaret på nästan allt.

Vet inte riktigt vad jag ska ha, eftersom inte har så bra koll på salt ännu och planerar löst. Men få fiskar och tåliga, har funderat på några clownfiskar. och en del lägre djur.

Vad tror du generellt sett, är det dumt att ha det precis bredvid dörren till köket? Eller funkar det bra. Skulle t.ex. inte placera ett sydamerikanskt där pga att många av dem blir skrämda lätt...

Andreas
#4 - 11 juli 2003 09:46
lägre djur tror jag inte skulle bry sig för fem öre, man hittar ju inte så mycket ögon på anemoner och koraller =) ..

Men det är ju svårt när man håller på med djur, själv har jag ett amazonas som står rellativt dåligt till med tanke på det men fiskarna bryr sig inte för fem öre, det tog 3 4 månader för pansarmalarna att sluta bli nervösa varje gång någon gick förbi men nu är det också över. Finns säkert även drakfiskar som gömmer sig för minsta mus även fast den jag hade ens inte flyttade på sig om man puttade bort den.

Jag har sett saltvattens akvarium hemma hos folk placerade så och det har gått bra men sen så är mina saltvattenserfarenheter begränsade till ett kar nått år i tonåren.

Prova med www.saltvatten.info där finns också ett forum och bra mycket mer kunnigt saltvattens folk en här om jag har förstått det rätt.
#5 - 11 juli 2003 14:06
Jämfört din fråga med: Är sötvattensfiskar lättskrämda. Som du så riktigt påpekade så är sydamerikaner lättskrämda men andra sötvattensfiskar inte. Att placera saltvattenskar där det är mycket spring tycker jag är en god idé. Inte ens under sommaren när man annnars slarvar med skötselen kan man undgå ett kar som står där man går förbi hela tiden. Jag kommer själv att bygga ett hörnakvarium i hallen i min nya lägenhet. Mer info om bygget kommer att finnas på min zoon i september/oktober. I ett saltvattensakvarium har man oftast så många gömställen bland stenen att även en del skygga djur funkar där det är mycket spring. Men för att vara säker så kan man ju undvika de mest skygga djuren.
MVH
Magnus
#6 - 11 juli 2003 14:07
Ja just det: Saltvattensguiden.se heter det numera. Och glöm inte att kolla min zoon.
MVH
Magnus
#7 - 11 juli 2003 16:33
din "zoon" var intressant. Du tänker ungefär som jag vad gäller saltvatten. Lågbudget och enkelt. Mitt tilltänkta akvarium är på 220 liter, samma sort som ditt, men svart plastram. men jag ska inte ha någon sump under, utan istället pumpa upp vatten till ett akvarium över, dår jag tänkt ha calerpa, tänkt som ett biologiskt system istället för skummare o.d.

och ska ha lång inkörning utan något och sedan sakta introducera levandesten, snabbväxande lägre djur...

men det är än så länge mest planering och funderingar.

Andreas
#8 - 11 juli 2003 16:47
Jag kommer så småningom att ha sandbädd och caulerpaodling i sumpen. Nästa projekt är att bygga ett kar till i systemet där jag skallodlamangrove. Det går att köra saltvatten utan skummare, mitt har ju skummare men den skummar knappt något. Skummarlösa system är svårare och inte direkt för nybörjare. Men om du kör lätta fiskar och koraller och kör med mycket lite belastning så skall det nog gå. Allt handlar om att dimensionera tekniken efter belastningen eller tvärt om.

Att köra igång ett kar utan sten är helt meningslöst. Inkörningen kommer inte igång från du introducerar den levande stenen. Att ta lite sten åt gången är inte heller tillrådligt eftersom varje gång du introducerar mer än 25 % sten till så börjar inkörningen om på nytt. Stenen är det enda man inte bör snåla på.
MVH
Magnus

Annons