är ciklidgrus bra för just tanganika ciklider!!

#1 - 25 oktober 2005 22:00
Hej fundera på skaffa ciklid grus, är det bra för just ciklider ifrån Tanganika

bengt
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 25 oktober 2005 22:09
Finkornigt grus (sand) som gärna är kalkhaltigt är bäst för Tanganyikaciklider.
#3 - 26 oktober 2005 07:01
Hej igen

är det finkornigt det ciklidgrus som är kalkhaltigt då.
har vanlig akvariesand nu men fundera på ta bort den eller låta den ligga kvar och lägga över ciklidgruset på det då..vilket bäst göra

bengt
#4 - 26 oktober 2005 09:12
Om gruset är fint eller grovt ser du lättast genom att titta på den. Om den är kalkhaltig märker du genom att droppa någon sorts syra på det, om det fräser är det kalkhaltigt. Dock så räcker det med att något i inredningen är kalkhaltigt, tex kalksten. Om man inte vill ha kalkhaltigt material alls i karet kan man buffra vattnet med bikarbonat istället.
MVH
Magnus
#5 - 26 oktober 2005 09:22
hej

ja skall använda fiskar ifrån tanganyika är det tänkt igan stor iaf.

tog reda på vad cilidgrus kostar och det kostar 335 kr för 25 kg iaf
#6 - 26 oktober 2005 09:35
hej igen

kollade på faxegrus och den är på 2-4 mm och var på 25 kg och var betydligt billigare tydligen gentmot ciklidgrus
ciklid kostar 335 kr
faxegrus 192 kr båda är i 25 kg säckar.

om skall köra ciklider ifrån tanganiyka sjön är båda sorterna bra att ha i ett akvarium då
prismässigt tro jag på faxegrus men sen beror vilken sort fisk kanske man skall ha i karet men det påverkar väl inte direkt eller
vilket skulle ni som läser detta föredra då

bengt
#7 - 26 oktober 2005 09:39
Ta den sort du tycker är snyggast.
MVH
Magnus
#8 - 26 oktober 2005 10:31
tro på faxegruset iaf

sen en fråga läser på denna sida att för ha stenar i karet så placera man en frigolit i karet inte under själva akvariet.
har nu en frigolit mellan det bord jag har och karet skal väl räcka väl.

mvh bengt
#9 - 26 oktober 2005 10:36
Om fiskarna gräver under stenen och den faller på bottnen........Vad kommer att hända då?
MVH
Magnus
#10 - 26 oktober 2005 10:42
Jag gillade ciklidsanden prg att jag hade Multisar ett tag
Iom att den var så finkorning lyckades dom mer eller mindre aldrig gräva ner till bottenglaset, för sanden "rann" tillbaka hela tiden

Måste iofs varit frustrerande för fiskarna hehe

Mvh Peter
#11 - 26 oktober 2005 13:01
japp men kommer inte ha ciklider som gräver iaf har tänkt på det så har frigolit som passar inne i karet också iaf iaf för gradera sig mot sånt men får se hur det blir hur jag inreder det.

blir faxegruset...i karet..

mvh bengt

Annons