I början var mina extremt skygga. När de blir hemtama så ändras beteendet till viss del. Jag har mina i ett 250L art akvarium vid sängen, att det står vid sängen är taktiskt då de är aktiva när man ska gå och lägga sig. Kan det stå bättre ?
Vissa av dem försvinner inte när jag går förbi, andra gör det. MAO vissa individer är inte så rädda, andra är det. Verkar som att det är samma individer som är orädda.
Hur de beter sig när de är ensamma vet jag inte, kan tänka mig att de blir avsevärt skyggare då..
Vid utfodring så tar det ett par minuter (även på dagen) innan de börjar röra på sig i akvariet (alla samtidigt), som att de skulle vara synkroniserade. De kommer fram samtidigt från alla håll och kanter när det vankas mat.
Framåt kvällen så är de ute och rör på sig, bevakar sina revir mot varandra och spänner musklerna. De kör upp jämsides och krummar med kroppen för att mäta krafterna. Mycket roligt att titta på.
Men det ligger lite i det du säger, det är mycket pengar för något som man inte ser annat än vid matning eller sporadiskt. Jag har så hoppas många att man alltid ser någon/några, men har man en eller två så måste man nog mata dem för att vara säker på att få titta på dem.
Det kaske inte blir så mycket intriger då heller vad beträffar revir.
Man får nog fundera vad man vill med fiskarna, ha vackra fina fiskar som allt och alla kan se (som ändå inte förstår att det är ngt speciellt med fiskarna), eller är det för att man är intresserad själv i första hand?!
Jag har mina för min egen skull, ingen av mina bekant förstår sig på dessa fiskar? Det kunde lika gärna vara aborrar ;-)
För mig är det terrapi att ligga på sängen kolla när de är aktiva.
När de väl är aktiva så händer mer i detta malakvarium än in diskus baljan. De är roliga på ett annat sätt..
//Björn