Är alla CO2-tuber kompatibla med varandra?

#1 - 15 januari 2009 15:03
Hejsan,

Jag tittar på CO2 för mitt 222-liters-kar. :)

T.ex. denna:
http://www.aquamas.de/products/CO2-Anlagen-bis-300-Liter/Komplette-Profi-CO2-Anlage-bis-300-Liter-2kg-1.html

Tanken är ju att framöver antingen:
a) Byta flaskan mot brandsläckar-tub (på 6 kg)
b) Fylla på medskickad flaska på brandstationen

Min fråga gäller kompatibiliteten för alternativ A och B!

Funkar existerande ventiler och tryckmätare även på gängan på brandsläckar-tuben?

Kan brandstationerna fylla på medföljande flaska/tub?

[SIZE=1]Tacksam för hjälp och input![/SIZE]
#2 - 15 januari 2009 15:07
För de pengarna kan du köpa en tub i Sverige samt de övriga delarna från Tyskland.
Kanske det skiljer ett par hundringar lite beroende på vad du vill ha men då får du en större tub redan från början.
Kolla även på www.aquaristic.net med och jämför priserna.
Det är lite olika var man kan fylla på en brandsläckare, men kolla i telefonkatalogen efter brandskydd eller liknande, om inte brandstationen gör detta.
#3 - 15 januari 2009 15:09
gängan är väl stamdard 22mm så det funkar nog bra med en brandsläckartub, tror dock ingen lär vilja fylla tuben som följer med men du kan ju alltid försöka på nån brandfirma men räkna med ett nej på den tuben.
http://www.aquamas.de/products/CO2-Anlagen-bis-300-Liter/Komplette-Profi-CO2-Anlage-bis-ca-300-Liter-.html

ta en sån istället och sikta på en 6kilos tub här istället :)
#4 - 15 januari 2009 15:14
Oj vilka snabba svar! Tack!

Tanken är att komplettera med 6kg'aren senare men köpa kitet nu och komma igång. Med dubbla tuber kan man dessutom klara en mjuk övergång, istället för att stå utan några dagar/veckor med risk för att växterna torskar!
#5 - 15 januari 2009 15:18
Då kanske det skulle funka bättre med en kolsyreflaska till en Sodastreamer? Kolla upp lite vad du får ge för en 6-kilos tub här i Sverige samt de andra delarna jämfört med paketet du var sugen på.
Tänk även att påfyllning av en liten flaska inte skiljer sig mycket prismässigt jämfört med en stor flaska, hos min brandfirma iaf:).
#6 - 15 januari 2009 15:20
ansjo skrev:
Då kanske det skulle funka bättre med en kolsyreflaska till en Sodastreamer? Kolla upp lite vad du får ge för en 6-kilos tub här i Sverige samt de andra delarna jämfört med paketet du var sugen på.

Tänk även att påfyllning av en liten flaska inte skiljer sig mycket prismässigt jämfört med en stor flaska, hos min brandfirma iaf:).

Läste nån stans att sodastreamer-tuberna inte har standardgänga?
#7 - 15 januari 2009 15:25
Aha, det var nytt för mig, det var bra du sa det:).
Jag kör bara med min 6 kg:s flaska och har ingen i reserv, men skulle jag köpa mig en reservflaska så är det nog en likadan storlek som jag skulle satsa på.
Flaskorna skiljer sig inte mycket i inköpspris liksom priset på påfyllningen, men drifttiden skiljer sig ganska markant.
#8 - 15 januari 2009 15:47
Ok!

Ta mig inte på ordet att det är annan gänga i sodastreamern...jag har bara för mig att jag läst det. Dock förvånar det mig inte om det är ett smart sätt att skaffa företaget nästan ett monopol på tuber! ;)
#9 - 15 januari 2009 15:52
Och hur kul skulle det inte sett ut med själva Streamern påskruvad på toppen av en 6 kg:s brandsläckartub:p...
#10 - 15 januari 2009 17:14
Det är inte bara gängan utan sodastreamen har en tryckstyrd innerventil som blockerar vid fel påfyllningstryck.
#11 - 15 januari 2009 17:20
Gaffel skrev:
Det är inte bara gängan utan sodastreamen har en tryckstyrd innerventil som blockerar vid fel påfyllningstryck.

Ooohh, det blir värre och värre;)...
#12 - 15 januari 2009 17:21
La rätt smart om man vill ha sina grejor ifred från inte alltför pyssliga hemmafixare.
#13 - 15 januari 2009 17:32
Gaffel skrev:
La rätt smart om man vill ha sina grejor ifred från inte alltför pyssliga hemmafixare.

Men alla tillverkare kan inte känna dig, eller:p?

Annons