[quote=amazonfarmen]Nu har du hittat en billigare (lågpris) variant av foder till dina fiskar, det finns självklart någon sorts foder som man kan mata malar med som är billigare, kanske betfor?
Dock så är jag skeptisk till om foder avpassat för en kallvattenfisk är lika bra till en fisk som lever under andra betingelser.
Dock så ser vi stor skillnad på våra fiskar beroende på vad vi matar dem med och vi har provat många olika foder som ska vara så bra, men det har inte gett det resultatet vi har önskat.
Framförallt så skitar vissa foder ner väldigt mycket i akvariet, vilket man får kompensera med mycket vattenbyte, som i sin tur kostar.
Åter igen så är en viktig fråga:
Vad är syftet med akvariet?
Ska fiskarna bara lyckas att överleva, eller vill man att dem ska måbra, växa och därmed föröka sig?
Och mitt svar på grundfrågan (
Är algtabletter nödvändiga?) i denna tråden är NEJ, men en fisken måste få det den verkligen behöver och det kan i vissa fall vara RÄTT bottentabletter (EJ alltid algtabletter bara för att det är en mal).
Vi gör av med ca 1,5kg (KILO!) bottentabletter /månad:), Granulat har jag inte koll på.
Därför är självklart priset en del i fodervalet, men man får inte glömma slutresultatet/slutkostnaden.
//Calle[/quote]
Nu får du väl tagga ner "lite". Vare sig trådstartaren eller jag har nämnt ordet mal tidigare i den här tråden. Betfor, vad har det med saken att göra?
Jag har redan sagt att jag vet vad jag håller på med, antar att du inte har en aning om vad jag har för djur. Jag har bara 14 akvarier, jag har inte en enda mal för tillfället. Inte en enda.
Om du inte kan läsa ett helt inlägg tycker jag att du ska hålla dig ifrån sådana påhopp som du gjort mot mig.
Att ta mig som en symbol för felaktig utfodring bara för att du inte kan inse att man kan hålla på med andra fiskar/djur än malar och diskus, klent, fel val.
Att du gör nybörjargrejen att klassa fisk som kallvattens och icke kallvattens, i en fråga om näringsbehov, snacka om öppet mål, efter dina påhopp, inte så smart. Exakt vad är det för skillnad näringsvärdesmässigt på en sländlarv, mygglarv eller fisk beroende på klimat? Är du riktigt säker på att algerna i dina algtabletter är samlade naturliga alger från amazonas? Tror du verkligen att alla "kallvattensfiskar" har samma näringsbehov?
Kan vara på sin plats att du ber om ursäkt, tydligt, utan nått underförstått "du är iaf dum".