Är algtabletter nödvändiga?

#1 - 27 juni 2006 11:50
Hej alla experter! Måste man egentligen köpa asdyra algtabletter till sina älsklingar när man ändå har rätt gott om alger i akvariet? :confused: Innehåller algtabletterna några andra näringsämnen? Fiskarna är väldigt förtjusta i dem och det är riktigt underhållande att se hur de tampas om bitarna, men bortsett från att det roar mig, behövs de? För övrig matar jag med flingor, kör olika sorter så att de inte ska bli kräsna. Och så får de frysta larver av olika slag ett par ggr i veckan. Har frågat i akvarieaffären men de ser bara undrande på mig och jag känner mig som något som katten släpat in. Men det får mig bara att misstänka att det är bra marginaler på sådana produkter...:p
#2 - 27 juni 2006 12:11
Det beror på vilka fiskar man har! algätande fiskar som sugmalar, mollys, kyssgurami osv bör man ge tillskott av algtabletter då den form av alger dem äter är otillräcklig, dem äter inte alla de alger du upplever att du har i karet. Man ska också vara lite försiktig med mygglarver till algätande fiskar för det kan skada deras mage o tarm...
#3 - 27 juni 2006 12:23
Det är nog lite olika i olika kar.
Men jag har aldrig matat med algtabletter och mina ancistrusar klarar sig bra ändå. (Har även Peckoltia Pulcher som också klarar sig bra än så länge). Har en del alger men ändå inte jättemycket. Däremot så äter det (åtminstone ancistrusarna) av rester av annan mat jag matar med, t.ex. räkmix och det verkar räcka för dem.
Så det är absolut inget måste med algtabletter utan det kan gå bra ändå... ;) Sen kan det som sagt vara olika förutsättningar i olika kar, t.ex. om inte så mycket mat når ner till botten...
#4 - 27 juni 2006 13:51
Jag ger mina otocinclusar algtabletter varannan dag, och hoppas dom äter lite alger också...
Jag har egentligen inte otosarna för att dom ska äta alger utan för att dom är så söta och roliga!
#5 - 27 juni 2006 15:45
Asdyra? Mina som jag ger till malarna kostar runt 50 öre/st. Inte så värst farligt...
#6 - 27 juni 2006 16:02
Köpte nya idag, dom kostade 70:- för 200 st, inte så farligt tycker jag...
#7 - 4 juli 2006 08:44
ok, bra! Tack för alla svar!
#8 - 24 juli 2006 19:29
[quote=Ann60]Hej alla experter! Måste man egentligen köpa asdyra algtabletter till sina älsklingar när man ändå har rätt gott om alger i akvariet? :confused: Innehåller algtabletterna några andra näringsämnen? Fiskarna är väldigt förtjusta i dem och det är riktigt underhållande att se hur de tampas om bitarna, men bortsett från att det roar mig, behövs de? För övrig matar jag med flingor, kör olika sorter så att de inte ska bli kräsna. Och så får de frysta larver av olika slag ett par ggr i veckan. Har frågat i akvarieaffären men de ser bara undrande på mig och jag känner mig som något som katten släpat in. Men det får mig bara att misstänka att det är bra marginaler på sådana produkter...:p[/quote]

Kan inte låtabli att le när du tycker att maltabletterna är dyra, men att du bär hem mängder med vatten i frysfodret reflekterar du inte över :)

Självklart så ska du ge dina malar ett korrekt foder med tanke på vad för malar du har, för alla malar är inte algätare, eller kanske inte överlever på detta.

Så det första du bör göra är att tareda på vad din/dina malar verkligen kräver för att måbra och försöka tillgodose detta.

Kan nämna att vi ger våra malar mellan 1-8 högkvalitativa bottentabletter /dag /fisk beroende på storlek.

www.goc.se kan vara ett bra tips att läsa på.

//Calle
#9 - 24 juli 2006 20:36
Jag tycker det är dyrt, jämfört med de pellets jag betalar en dryg hundring för tre liter. Det får i princip alla mina akvatiska djur, förutom att räkorna även får typ algtabletter :D
MalawiMannen
#10 - 24 juli 2006 21:03
Har du alger i karet o du matar så är risken att dom ite gör sitt jobb
1 tablett räcker säkert i veckan om du nu inte har mkt malar
#11 - 24 juli 2006 21:23
[quote=Erik...]Jag tycker det är dyrt, jämfört med de pellets jag betalar en dryg hundring för tre liter. Det får i princip alla mina akvatiska djur, förutom att räkorna även får typ algtabletter :D[/quote]

Vet inte vad du matar med för foder som kostar ca 100:-/3liter, men är skeptisk om detta är ett bra foder som innehåller allt dina fiskar verkligen behöver för att må bra.

Vi resornerar att har vi inte råd att ge våra fiskar ett bra foder, så får vi antingen ha mindre fiskar eller så lägga av med hobbyn.

Men alla har vi olika åsikter.

//Calle

Ps,, du dricker väl bara vatten ? för läsk är ju mycket dyrare...:D Ds
#12 - 24 juli 2006 21:34
[quote=MalawiMannen]Har du alger i karet o du matar så är risken att dom ite gör sitt jobb
1 tablett räcker säkert i veckan om du nu inte har mkt malar[/quote]

Har man en icke algätande mal och har alger i karet, då ska den inte få mat enligt ditt resonemang, för malar ska ju äta alger!?

Matar du dina troffar, eller får dem överleva på alger i karet? för troffar är ju algätande.

Frågan är om man ska ha fisken till att (förhoppningsvis) överleva, eller att må bra.

//Calle
#13 - 24 juli 2006 21:52
[quote=amazonfarmen]Vet inte vad du matar med för foder som kostar ca 100:-/3liter, men är skeptisk om detta är ett bra foder som innehåller allt dina fiskar verkligen behöver för att må bra.

Vi resornerar att har vi inte råd att ge våra fiskar ett bra foder, så får vi antingen ha mindre fiskar eller så lägga av med hobbyn.

Men alla har vi olika åsikter.

//Calle

Ps,, du dricker väl bara vatten ? för läsk är ju mycket dyrare...:D Ds[/quote]

Du kan va helt lugn, jag har koll på näringsbehovet, jag matar mycket med dammpellets för att få mer fyllnadsämnen, jag är helt och hållet av samma åsikt, har man inte råd med ett djurs välmående, oavsett om det är fisk, katt häst osv, ska man inte ha djuret, allra helst om det rör sig om en så löjlig kostnad som fiskmat.

Däremot matar jag med över en liter pellets i månaden, vore ingen höjdare om pellets kostade som algtabletter. :)
#14 - 24 juli 2006 22:35
[quote=Erik...]Du kan va helt lugn, jag har koll på näringsbehovet, jag matar mycket med dammpellets för att få mer fyllnadsämnen, jag är helt och hållet av samma åsikt, har man inte råd med ett djurs välmående, oavsett om det är fisk, katt häst osv, ska man inte ha djuret, allra helst om det rör sig om en så löjlig kostnad som fiskmat.

Däremot matar jag med över en liter pellets i månaden, vore ingen höjdare om pellets kostade som algtabletter. :)[/quote]

Nu har du hittat en billigare (lågpris) variant av foder till dina fiskar, det finns självklart någon sorts foder som man kan mata malar med som är billigare, kanske betfor?

Dock så är jag skeptisk till om foder avpassat för en kallvattenfisk är lika bra till en fisk som lever under andra betingelser.

Dock så ser vi stor skillnad på våra fiskar beroende på vad vi matar dem med och vi har provat många olika foder som ska vara så bra, men det har inte gett det resultatet vi har önskat.
Framförallt så skitar vissa foder ner väldigt mycket i akvariet, vilket man får kompensera med mycket vattenbyte, som i sin tur kostar.

Åter igen så är en viktig fråga:
Vad är syftet med akvariet?
Ska fiskarna bara lyckas att överleva, eller vill man att dem ska måbra, växa och därmed föröka sig?

Och mitt svar på grundfrågan (Är algtabletter nödvändiga?) i denna tråden är NEJ, men en fisken måste få det den verkligen behöver och det kan i vissa fall vara RÄTT bottentabletter (EJ alltid algtabletter bara för att det är en mal).

Vi gör av med ca 1,5kg (KILO!) bottentabletter /månad:), Granulat har jag inte koll på.
Därför är självklart priset en del i fodervalet, men man får inte glömma slutresultatet/slutkostnaden.

//Calle
#15 - 26 juli 2006 20:32
[quote=amazonfarmen]Nu har du hittat en billigare (lågpris) variant av foder till dina fiskar, det finns självklart någon sorts foder som man kan mata malar med som är billigare, kanske betfor?

Dock så är jag skeptisk till om foder avpassat för en kallvattenfisk är lika bra till en fisk som lever under andra betingelser.

Dock så ser vi stor skillnad på våra fiskar beroende på vad vi matar dem med och vi har provat många olika foder som ska vara så bra, men det har inte gett det resultatet vi har önskat.
Framförallt så skitar vissa foder ner väldigt mycket i akvariet, vilket man får kompensera med mycket vattenbyte, som i sin tur kostar.

Åter igen så är en viktig fråga:
Vad är syftet med akvariet?
Ska fiskarna bara lyckas att överleva, eller vill man att dem ska måbra, växa och därmed föröka sig?

Och mitt svar på grundfrågan (Är algtabletter nödvändiga?) i denna tråden är NEJ, men en fisken måste få det den verkligen behöver och det kan i vissa fall vara RÄTT bottentabletter (EJ alltid algtabletter bara för att det är en mal).

Vi gör av med ca 1,5kg (KILO!) bottentabletter /månad:), Granulat har jag inte koll på.
Därför är självklart priset en del i fodervalet, men man får inte glömma slutresultatet/slutkostnaden.

//Calle[/quote]

Nu får du väl tagga ner "lite". Vare sig trådstartaren eller jag har nämnt ordet mal tidigare i den här tråden. Betfor, vad har det med saken att göra?

Jag har redan sagt att jag vet vad jag håller på med, antar att du inte har en aning om vad jag har för djur. Jag har bara 14 akvarier, jag har inte en enda mal för tillfället. Inte en enda.

Om du inte kan läsa ett helt inlägg tycker jag att du ska hålla dig ifrån sådana påhopp som du gjort mot mig.

Att ta mig som en symbol för felaktig utfodring bara för att du inte kan inse att man kan hålla på med andra fiskar/djur än malar och diskus, klent, fel val.

Att du gör nybörjargrejen att klassa fisk som kallvattens och icke kallvattens, i en fråga om näringsbehov, snacka om öppet mål, efter dina påhopp, inte så smart. Exakt vad är det för skillnad näringsvärdesmässigt på en sländlarv, mygglarv eller fisk beroende på klimat? Är du riktigt säker på att algerna i dina algtabletter är samlade naturliga alger från amazonas? Tror du verkligen att alla "kallvattensfiskar" har samma näringsbehov?

Kan vara på sin plats att du ber om ursäkt, tydligt, utan nått underförstått "du är iaf dum".
#16 - 26 juli 2006 20:37
Jag matar min mal med tabletter. Lägger i när ljuset är släckt men misstänker starkt att mina malawis äter upp den
#17 - 26 juli 2006 20:42
[quote=miluhe]Jag matar min mal med tabletter. Lägger i när ljuset är släckt men misstänker starkt att mina malawis äter upp den[/quote]Dem tuggar lite sen sticker dem det är för hårt för stort sen kommer malen och tar dem jag trodde samma sak sitt uppe en tid och titta eller överraska tänd ljuset så ser du att malen är där.Natten är lång sen kanske dem tuggar lite på dem men det är inte deras basföda
#18 - 26 juli 2006 20:47
[quote=Erik...]Nu får du väl tagga ner "lite". Vare sig trådstartaren eller jag har nämnt ordet mal tidigare i den här tråden. Betfor, vad har det med saken att göra?

Jag har redan sagt att jag vet vad jag håller på med, antar att du inte har en aning om vad jag har för djur. Jag har bara 14 akvarier, jag har inte en enda mal för tillfället. Inte en enda.

Om du inte kan läsa ett helt inlägg tycker jag att du ska hålla dig ifrån sådana påhopp som du gjort mot mig.

Att ta mig som en symbol för felaktig utfodring bara för att du inte kan inse att man kan hålla på med andra fiskar/djur än malar och diskus, klent, fel val.

Att du gör nybörjargrejen att klassa fisk som kallvattens och icke kallvattens, i en fråga om näringsbehov, snacka om öppet mål, efter dina påhopp, inte så smart. Exakt vad är det för skillnad näringsvärdesmässigt på en sländlarv, mygglarv eller fisk beroende på klimat? Är du riktigt säker på att algerna i dina algtabletter är samlade naturliga alger från amazonas? Tror du verkligen att alla "kallvattensfiskar" har samma näringsbehov?

Kan vara på sin plats att du ber om ursäkt, tydligt, utan nått underförstått "du är iaf dum".[/quote]

Nu kanske det är så att det är DU som inte läser vad som verkligen skrivs, och det är DU som kommer med påhopp:mad:

Så läs vad jag verkligen har skrivit och fundera på det INNAN du skriver något.

//Calle
#19 - 26 juli 2006 20:51
[quote=amazonfarmen]Nu kanske det är så att det är DU som inte läser vad som verkligen skrivs, och det är DU som kommer med påhopp:mad:

//Calle[/quote]Det är väl inget att gaffla om ,man behöver väl inte idiot förklara en person som skriver sina åsikter i heller om jag nu inte skulle villa köpa dyrt foder till mina fiskar så är det upp till mig och ingen annan ;)
#20 - 26 juli 2006 20:58
[quote=stene]Det är väl inget att gaffla om ,man behöver väl inte idiot förklara en person som skriver sina åsikter i heller om jag nu inte skulle villa köpa dyrt foder till mina fiskar så är det upp till mig och ingen annan ;)[/quote]

Hänger bara inte med hur vissa tänker när de ger vissa kommentarer, t.ex "Har du alger i karet o du matar så är risken att dom ite gör sitt jobb".
Man kan ju inte generalisera så, alla fiskar har olika krav på föda.

Jag har aldrig sagt att:Billigt = Dåligt eller Dyrt = Bra.

Det viktigaste är ju att det man ger är avpassat (eller OK) för den typen av djur man ger det till.

//Calle
#21 - 26 juli 2006 21:14
[quote=amazonfarmen]Nu kanske det är så att det är DU som inte läser vad som verkligen skrivs, och det är DU som kommer med påhopp:mad:

//Calle[/quote]

Ursäkta hur gammal är du? Jamensjälvklart, att jag ger tillbaka litegrann när jag vänt kinden till en gång, du har i två inlägg antytt (i det andra riktigt grovt och otrevligt) att jag ger mina fiskar felaktigt foder, fast du inte har en susning om vad du pratar om, alltså vad jag har för fisk.

Kunde du nu inte bara nöjt dig med ett enkelt "ursäkta tänkte inte på att det finns annat än diskus och L-malar, förlåt"? :confused:
#22 - 26 juli 2006 21:22
[quote=Erik...]Ursäkta hur gammal är du? Jamensjälvklart, att jag ger tillbaka litegrann när jag vänt kinden till en gång, du har i två inlägg antytt (i det andra riktigt grovt och otrevligt) att jag ger mina fiskar felaktigt foder, fast du inte har en susning om vad du pratar om, alltså vad jag har för fisk.

Kunde du nu inte bara nöjt dig med ett enkelt "ursäkta tänkte inte på att det finns annat än diskus och L-malar, förlåt"? :confused:[/quote]

Hur man kan få nedanstående fundering till att bli grovt och otrevligt, det får stå för dig!

"Dock så är jag skeptisk till om foder avpassat för en kallvattenfisk är lika bra till en fisk som lever under andra betingelser."

Resonerar man som du ,, att man ska ge igen, då lägger jag ner detta, för då kan man inte föra snacket på en hög nivå.

Lycka till.

//Calle
#23 - 26 juli 2006 21:25
Tips är väl att ta de här bråken i privata mail eller?
#24 - 26 juli 2006 21:27
[quote=ekmanjenny]Tips är väl att ta de här bråken i privata mail eller?[/quote]Eller kanske inte bråka alls;)
#25 - 26 juli 2006 21:28
[quote=amazonfarmen]Hur man kan få nedanstående fundering till att bli grovt och otrevligt, det får stå för dig!

"Dock så är jag skeptisk till om foder avpassat för en kallvattenfisk är lika bra till en fisk som lever under andra betingelser."

Resonerar man som du ,, att man ska ge igen, då lägger jag ner detta, för då kan man inte föra snacket på en hög nivå.

Lycka till.

//Calle[/quote]

Naturligtvis syftade jag på ditt yttrande om betfor, som grov, otrevlig antydan om att jag ger mina fiskar billigaste skit man kan hitta, tråkigt att du försöker med klantig retorik för göra om sanningen.

En dag kanske du blir en erfaren akvarist, tills dess; kämpa på!
#26 - 26 juli 2006 21:41
[quote=Erik...]Naturligtvis syftade jag på ditt yttrande om betfor, som grov, otrevlig antydan om att jag ger mina fiskar billigaste skit man kan hitta, tråkigt att du försöker med klantig retorik för göra om sanningen.

En dag kanske du blir en erfaren akvarist, tills dess; kämpa på![/quote]

Vad du syftade på visste jag inte, för det skrev du aldrig i klartext!

Eftersom du återigen inte läste vad jag VERKLIGEN skrev, utan du valde att tolka detta som ett påhopp, det kan jag inte göra något åt.

//Calle
Bilagor:
#27 - 26 juli 2006 21:44
Jodå, ekmanjenny och stene, ni har så rätt. Jag gjorde fel, jag blev oprovocerat förolämpad offentligt, i tråden, så jag ville ha en ursäkt direkt i tråden. Men jag vet hur jag ska göra nu, ska inte göra om det, det att skita ner tråden så här.

Jag är ledsen för att jag gjorde fel, jag ber om ursäkt.
#28 - 26 juli 2006 21:48
[quote=Erik...]Jodå, ekmanjenny och stene, ni har så rätt. Jag gjorde fel, jag blev oprovocerat förolämpad offentligt, i tråden, så jag ville ha en ursäkt direkt i tråden. Men jag vet hur jag ska göra nu, ska inte göra om det, det att skita ner tråden så här.

Jag är ledsen för att jag gjorde fel, jag ber om ursäkt.[/quote]Vi väntar spänt att du ska få en ursäkt men det är väldigt moget av dig att be om ursäkt för vad:confused: :confused:
#29 - 26 juli 2006 21:50
[quote=Erik...]Jodå, ekmanjenny och stene, ni har så rätt. Jag gjorde fel, jag blev oprovocerat förolämpad offentligt, i tråden, så jag ville ha en ursäkt direkt i tråden. Men jag vet hur jag ska göra nu, ska inte göra om det, det att skita ner tråden så här.

Jag är ledsen för att jag gjorde fel, jag ber om ursäkt.[/quote]

Jag beklagar att du inte kan skilja mellan en fundering jag hade och ett påstående.
Så, JA du har blivit förolämpad genom att inte läsa vad som skrivs, vilket jag beklagar.

Så jag ursäktar dig, för ingen är ju ofelbar.

//Calle
#30 - 26 juli 2006 22:45
[quote=stene]Vi väntar spänt att du ska få en ursäkt men det är väldigt moget av dig att be om ursäkt för vad:confused: :confused:[/quote]

Allstå, jag ber om ursäkt till alla oskyldiga som behövt läsa det här, väldigt off topic, att någon inte kan förstå att meningen: "Nu har du hittat en billigare (lågpris) variant av foder till dina fiskar, det finns självklart någon sorts foder som man kan mata malar med som är billigare, kanske betfor?" inte tolkas på annat sätt än att det antyds att jag skulle mata mina fiskar med billigaste skitfoder jag kan hitta, då måste man väl vara ute på gränsen för hur dum man kan spela?

Min vädjan om ursäkt är inte riktad till den person som spelar dum, tror att man bara för att man köper de dyraste fiskarna han kan hitta blir någon slags akvarie-gud och sen kan bestämma över hur man överhuvudtaget ska bete sig. Att bli erfaren akvarist tar lång tid, att lära sig hur man uppför sig tar också tid. Vissa har väldigt lång tid framför sig.
#31 - 27 juli 2006 08:57
Den här tråden handlar alltså om huruvida algtabletter är nödvändiga. Fortsätt gärna med inlägg som håller sig till ämnet! Jag hör i alla fall gärna fler inlägg om just detta tema då jag är i valet och kvalet huruvida jag ska köpa algtabletter till min Ancistrus eller inte.
#32 - 27 juli 2006 09:52
[quote=ekmanjenny]Den här tråden handlar alltså om huruvida algtabletter är nödvändiga. Fortsätt gärna med inlägg som håller sig till ämnet! Jag hör i alla fall gärna fler inlägg om just detta tema då jag är i valet och kvalet huruvida jag ska köpa algtabletter till min Ancistrus eller inte.[/quote]

Helt nödvändiga för att ancistrus ska må bra är de inte, men de är bra, Annars kan man ge ancistrus en varierad diet med både grönsaker och typ räkmix, som tillskott till eventuella alger. En algtablett då och då ger extra variation i kosten, och är en bra extra försäkring om att ancistrusen får alla näringämnen den behöver.

Ancistrus har odlats i stor skala i många generationer utan algtabletter och alger, även om det inte är en garanti för att de haft optimala betingelser så har de iaf lyckats ge alla näringämnen som behövs för att sluta generationscykeln.

Om man ger sin mal en tablett några gånger i veckan som tillskott till annan omväxlande föda kan man inte göra så mycket mer för den fodermässigt, om man inte odlar färska alger åt den förståss :)

Jag har själv odlat Acistrus, även helt utan algtabletter och alger, men det blir mer jobb att ge dem bra mat utan.
#33 - 27 juli 2006 10:02
Tack Erik och vad glad jag är att vi kunde komma ifrån den gamla urspårade diskussionen.

Det här med grönsaker... Hur gör man när man ger grönsaker? Jag ger frysfoder i form av bl a grön räkcoctail som ska innehålla en del vegetabiliskt. Men menar du att man kan ge rena grönsker? I så fall hur och vad?

Jag har ingen aning om om jag har alger hos mig, dvs i den mängd som kan vara lämpligt för min ancistrus. Jag har ju en hel drös med algätande växter. Är lite orolig för att min Ancistrus inte får det han behöver. De andra fiskarna är rätt dominanta men han hittar säkert matrester på botten. Hoppas, hur vet man?
#34 - 27 juli 2006 10:13
[quote=ekmanjenny]Tack Erik och vad glad jag är att vi kunde komma ifrån den gamla urspårade diskussionen.

Det här med grönsaker... Hur gör man när man ger grönsaker? Jag ger frysfoder i form av bl a grön räkcoctail som ska innehålla en del vegetabiliskt. Men menar du att man kan ge rena grönsker? I så fall hur och vad?

Jag har ingen aning om om jag har alger hos mig, dvs i den mängd som kan vara lämpligt för min ancistrus. Jag har ju en hel drös med algätande växter. Är lite orolig för att min Ancistrus inte får det han behöver. De andra fiskarna är rätt dominanta men han hittar säkert matrester på botten. Hoppas, hur vet man?[/quote]

Ja det är tråkigt när det spårar ur, men det kan lätt bli misstolkningar när man skriver i text :(

På malar kan man se hur deras mage ser ut, den ska vara lite kullig, är den platt eller inåtbuktad så får dem förlite/fel mat eller mår inte bra.

Titta på länken nedan så får du lite mer tips.
http://www.goc.se/search.asp?sokord_l=ancistrus+&sokord_latin=&art_cat=0&pg=1

Lycka till.

//Calle
#35 - 27 juli 2006 10:13
Det är bara att lägga ner. Jag har matat med ärtor och sallad, men det finns mycket annat som också går bra. Ärtorna kan vara bra om man skalar först. Sallad brukar jag ta ett blad, skölja av och stoppa ner. Brukar vara populärt bland ancistrusyngel.
#36 - 27 juli 2006 10:24
[quote=mmm]Det är bara att lägga ner. Jag har matat med ärtor och sallad, men det finns mycket annat som också går bra. Ärtorna kan vara bra om man skalar först. Sallad brukar jag ta ett blad, skölja av och stoppa ner. Brukar vara populärt bland ancistrusyngel.[/quote]

Vi har aldrig varit med om att en mal har fått förmycket mat (avseende det vi har matat dem med), och kan hålla med om att yngel älskar grönsaker, på en gurkbit kan det sitta 50st L-183 yngel och knapra:D

Vet att vissa kokar salladsbladet i några sekunder innan dem lägger ner det.

Dock så kan fel mat göra att dem mår dåligt, läs gärna odlinsartiklarna på www.goc.se för mer info.

//Calle
#37 - 27 juli 2006 11:31
vad skulle vara exempel på fel mat? vad jag förstår så äter de i alla fall broccoli, gurka, ärtor och sallad. bör man koka all mat innan för att vara på säkra sidan?
#38 - 27 juli 2006 12:10
He he jag är lat därför är tabbar kanon till mina malar. Orka hålla på med grönsaker .Samma som en själv trycker massa vitamin tablett...Orka leka kanin
#39 - 27 juli 2006 13:08
[quote=ekmanjenny]vad skulle vara exempel på fel mat? vad jag förstår så äter de i alla fall broccoli, gurka, ärtor och sallad. bör man koka all mat innan för att vara på säkra sidan?[/quote]

On du läser blandannat L-134 Artiklen på www.goc.se (förstasidan/Artiklar/Odlingsartiklar) så ser du vad som skrivs, så blir det inga fel. :)

Du kan även läsa på artregistret, sök på ancistrus SP

Ang grönsaker har vi bara hört att man ska/bör förvälla dem, vet ej varför, dock så använder vi detta foder ytterst sällan.

Läs gärna forumet på samma sida, där finns mycket att läsa som är intressant.

//Calle
#40 - 27 juli 2006 15:53
[quote=zeke66]He he jag är lat därför är tabbar kanon till mina malar. Orka hålla på med grönsaker .Samma som en själv trycker massa vitamin tablett...Orka leka kanin[/quote]

Jag vill absolut inte klanka ned på dina matvanor men prova att skippa vitaminer i 2 veckor och ät lite blandat frukt och grönt istället. Räcker med 5 om dagen. Två veckor bara... och om du inte märker skillnad så fortsätt med tabletterna. Men om du följer mitt tips så tror jag kanske du kommer komma på att det t o m är ganska gott, förutom att du kommer bli 150 % piggare. Men alla gör självklart som de vill. Förresten... godis är gott!
#41 - 27 juli 2006 15:56
Förresten, vad gäller min Ancistrus så ska han få ärtor och broccoli nu! Hmm... kom på att jag fortfarande inte vet om det är en hona eller hane. Inget skägg, men det brukar ju inga bebisar ha. Varken människor eller fiskar. Correct me if I'm wrong!
#42 - 27 juli 2006 16:49
Alg tabletter är nog inte helt nödvändiga men ger nog ett bra behovs värde för alla sorter fisk i karet.

Mina malar vanliga Ancistrus Sp. L144 Lda08 L204 L201 matas med algtabletter, ärtor, broccoli, gurkar, aburgine, Röda o svarta mygglarver, artemia stora och nykläckta, bosmider, sallads blad, räkmix röd, räkmix grön och daphnier..

och även om vissa malar är veganer så äter de fryst foder...

När det gäller algtabletterna så är de ju enkal att förvara och enkal att ge och de har nog det mesta som sagt för att fylla behovs värdet i mat och vitaminer till all fisk.

Kan ärligt säga att lata varma dagar då får de algtabletter och då är det inte bara malar det är discus till guppy...
#43 - 27 juli 2006 18:33
[quote=ekmanjenny]Jag vill absolut inte klanka ned på dina matvanor men prova att skippa vitaminer i 2 veckor och ät lite blandat frukt och grönt istället. Räcker med 5 om dagen. Två veckor bara... och om du inte märker skillnad så fortsätt med tabletterna. Men om du följer mitt tips så tror jag kanske du kommer komma på att det t o m är ganska gott, förutom att du kommer bli 150 % piggare. Men alla gör självklart som de vill. Förresten... godis är gott![/quote]
Hmm men det räcker inte med bara frukt och grönt för jag kör en del på gym så jag måste ha tillskott för man bränner en del..Men kan hålla med dig att det vore bra att äta mera frukt och grönt :D ...Brukar passa på att äta det på jobbet men orka hemma;) ..
#44 - 27 juli 2006 18:40
Jag använder det tex för att jag aldrig har fått alger på mitt stora kar än och det har varit i bruk en bra tid där är bara en mal givitvis andra fiskar där har aldrig bildas grön alger så jag kastar ner några var kväll ålen äter dem också så det funkar fint
#45 - 27 juli 2006 18:45
Mina Ancistrusar verkar i alla fall trivas med tabbar som husse då jag får kullar på dom då och då =)
#46 - 27 juli 2006 21:43
[quote=zeke66]Hmm men det räcker inte med bara frukt och grönt för jag kör en del på gym så jag måste ha tillskott för man bränner en del..Men kan hålla med dig att det vore bra att äta mera frukt och grönt :D ...Brukar passa på att äta det på jobbet men orka hemma;) ..[/quote]

Jag menade inte att du skulle utesluta all annan kost hoppas jag du förstår men om du äter frukt och grönt så får du så naturliga näringsämnen som är mycket lättare för kroppen att ta upp än de koncentrerade doserna som finns i syntetiskt framställda vitamintabletter.

Orkar inte äta frukt hemma? Är det för jobbigt att släpa hem eller.

Liksom vi människor så mår säkert även fiskarna bättre av naturlig mat istället för tabletter. Men frågan är om en gurka och broccoli verkligen är naturligt för en fisk. Det kan väl i alla fall inte vara någon nackdel att tillsätta algtabletter fast min Ancistrus är så himla liten.
#47 - 27 juli 2006 22:05
Jag ger en tablett per mal typ varannan dag då jag har siameser ochså som trycker i sig det som blir över. Ochså min gibbe mal som tar en tablett själv i munnen och sticker iväg och suger på he he..Och broccoli är kanon för malar.Jag tar en tvätt påse för tvättmedels tabletter och stoppar broccoli i när jag har mal yngel om jag vill får dom att växa fort, då det är lätt att ta upp resterna på morgonen sen om man har dom i sådan påse.Eller så kan man ha avacado i påsen men om det är naturligt vet jag inte har snappat upp det här på forumet och det fungerar.
#48 - 27 juli 2006 22:43
[quote=zeke66]Hmm men det räcker inte med bara frukt och grönt för jag kör en del på gym så jag måste ha tillskott för man bränner en del..Men kan hålla med dig att det vore bra att äta mera frukt och grönt :D ...Brukar passa på att äta det på jobbet men orka hemma;) ..[/quote]
Ööh, vad ska du med vitamintillskott till när du gymmar?
#49 - 27 juli 2006 22:48
en proteinshake med krossad banan i är inte helt tokigt när man gymmat. då har man i alla fall fått en frukt!!!
#50 - 27 juli 2006 22:49
[quote=ekmanjenny]Jag menade inte att du skulle utesluta all annan kost hoppas jag du förstår men om du äter frukt och grönt så får du så naturliga näringsämnen som är mycket lättare för kroppen att ta upp än de koncentrerade doserna som finns i syntetiskt framställda vitamintabletter.

Orkar inte äta frukt hemma? Är det för jobbigt att släpa hem eller.

Liksom vi människor så mår säkert även fiskarna bättre av naturlig mat istället för tabletter. Men frågan är om en gurka och broccoli verkligen är naturligt för en fisk. Det kan väl i alla fall inte vara någon nackdel att tillsätta algtabletter fast min Ancistrus är så himla liten.[/quote]
Varför skulle det vara lättare för kroppen att ta upp näringsämnen från frukter och grönsaker framför en vitamintablett? De enda fördelen med frukt framför vitamintabletter är att det är gott. Jag äter max tre frukt varje månad för att slippa all onödig fruktos, men äter däremot mycket grönsaker varje dag för att öka mättnadskänslan. Vitamintabletter fungerar enligt mig lika bra (men det får absolut inte ersätta din vanliga kost).

Eeh, vafan, tråden handlar ju om algtabletter. :D
#51 - 27 juli 2006 22:51
[quote=ekmanjenny]en proteinshake med krossad banan i är inte helt tokigt när man gymmat. då har man i alla fall fått en frukt!!![/quote]
Bananen kan slänga sig i väggen. Blanda hellre i maltodextrin eller dextropur för att snabbare fylla på förråden av kolhydrater i kroppen.
#52 - 28 juli 2006 11:01
Hmm ja ber om ursäkt om jag fick tråden att spåra ut..Men detta kosttillskott är en riktigt tung fråga och den kan vi starta i ett annat forum om det är någon som är intresserad.Och jenny du vet väl att banas is 4 monkeys =) Känd gainer reklam
#53 - 28 juli 2006 11:41
Ja denna tråd handlar om algtabletter, för och emot etc. Så jag skriver vidare om kost i den tråden. Läs där!

Annons