At der findes værre miljøsyndere end akvarister, er jeg enig i. Det fritager os dog ikke for ansvar.
Jeg skriver på dansk - jeg ved, at i hvert fald Kjell forstår det.
Der er en række positive elementer ved akvaristik:
Forståelse af biologiske sammenhænge/kredsløb, som flere har skrevet. At akvarister - med den interesse for natur, som gælder i hvert store dele af hobbyen - også har ført til, at der findes akvarister, som er involveret i bevaringsarbejde, er et andet positivt element i forhold til miljø.
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=488
Og noget jeg kender mere til (arbejder selv med det):
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=487
Om bevaringsarbejde er der to elementer, som jeg ser det: At bevare en art (og det kan akvarister deltage direkte i, som det faktisk er sket med
Skifia francesae, der ville være helt uddød, hvis arten ikke havde fået et "refugium" hos akvarister specielt i USA og England) - og naturbevaring. Det første er nemlig ikke meget værd, hvis ikke artens naturlige levested (biotop) kan bevares og/eller genskabes (naturgenopretning).
De negative følger er først og fremmest forbrug - af elektricitet, vand, varme (og måske CO2). Derfor er det paradoksalt på mange måder i hvert fald umiddelbart faktisk mere miljøvenligt at importere vildtfangede fisk end at opdrætte dem (det kommer dog også meget an på, hvad opdræt kræver - og det er jo MEGET forskelligt).
Her tror jeg personligt, det er vigtigt at være bevidst - at begrænse forbruget til det, der er nødvendigt for, at akvariet fungerer, som det skal. El-sparepærer kan - i hvert fald nogle af dem - godt få planter til at vokse (bare ét eksempel). En teknologisk udvikling - med stigende effekt og faldende forbrug - ses jo også. Det er godt både for miljøbevidsthed og pengepung.
De såkaldte low-tech akvarier er bestemt også spændende - de kan ikke bruges i alle sammenhænge, men er for eksempel egnede til mange levendefødende fisk (men også andre), hvor det ikke altid er nødvendigt med avancerede filtre, varmelegemer og anden avanceret (og forbrugende) teknologi.
--
Det her er IKKE løsningen - kun et par bud :)
Håber noget af det kan bruges ;)
Mvh
Thue