Är Akvariet TÄTT?

#1 - 7 augusti 2011 18:31
Hej alla glada.

Kikar runt på en större tank och ramlade över en 540l för billig peng.
Problemet är det att säljaren har haft det stående tomt i 10år, och nu oroar jag mig för otäta fogar och diverse andra problem som kan tänkas ha uppkommit.

Vad tror Ni, någon som har erfarenhet eller någon hjälpsam input att dela med sig av?
Säljaren har skickat mig bilder på tanken som nu står på hans veranda vattenfylld, inga problem än så länge.

Undrar dessutom hur enkelt det är att hitta ett alu stativ som passar måtten 150x60x60cm?

MVH/Annika
#2 - 7 augusti 2011 18:38
Nja, enda sättet att veta helt säkert är ju att inspektera karet på plats. Kontrollera fogarna, de ska kännas gummiaktiga och inte torra t.ex. Det är ju ett stort kar, så när du förflyttar det från hans veranda så kan det orsaka spänningar och silikonet kan få en läcka så när du väl är hemma så måste du ju kontrollera det igen. Men om det är billigt så kan det vara väl värt det.
#3 - 8 augusti 2011 22:01
annika85 skrev:
Undrar dessutom hur enkelt det är att hitta ett alu stativ som passar måtten 150x60x60cm?

MVH/Annika
Det är inte så svårt, hittar du ingen begagnad via annons kan du beställa en ny hos din lokala zoobutik, de är inte så dyra:)!
#4 - 9 augusti 2011 06:03
Och om nu silikonet skulle vara dåligt så är det inte hemskt jobbigt att silikona om fogarna.
Självklart beroende på hur billigt karet är och hur händig du själv är :)
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 9 augusti 2011 07:24
Merza skrev:
Nja, enda sättet att veta helt säkert är ju att inspektera karet på plats. Kontrollera fogarna, de ska kännas gummiaktiga och inte torra t.ex. Det är ju ett stort kar, så när du förflyttar det från hans veranda så kan det orsaka spänningar och silikonet kan få en läcka så när du väl är hemma så måste du ju kontrollera det igen. Men om det är billigt så kan det vara väl värt det.

Vad menar du med att de inte skall vara torra? Självklart skall de vara torra i ett akvarium utan vatten.

Vad man kan kolla på är om silikonen har släppt någonstans - det är inte bra.

Annars är det mest repor man skall hålla koll på. Inget farligt, men estetiskt kanske inte så trevligt
#6 - 9 augusti 2011 08:35
^^ Menade mer som 'gammalt gummi' i form av torrhet. Så det inte känns som om det håller på att vittra.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 9 augusti 2011 14:25
Merza skrev:
^^ Menade mer som 'gammalt gummi' i form av torrhet. Så det inte känns som om det håller på att vittra.

Silikon vittrar inte sönder - det står sig i 30 år.
Tror det är en gammal myt som lever kvar från den tiden då akvarier kittades och då skulle man hålla koll på detta
#8 - 9 augusti 2011 19:10
Måste erkänna mig besegrad. Personligen aldrig varit i närheten av ett 30 år gammalt akvarium och tittat efter. Så du har säkert rätt. :)
#9 - 9 augusti 2011 19:26
har ett kar som måste vara runt 25 år gammalt. 10 år vet jag att det stått tomt i ett garage. ( eftersom jag ställde det där) o sen startade jag upp det igen. kollade inte ens om det var tätt. men det var det. o är fortfarande.
#10 - 9 augusti 2011 20:03
Det är inte så väl att silikon aldrig kan bli odugligt. Jag köpte några begagnade hemgjorda akvarier och när de började välta isär insåg jag att det var problem med silikonet. Det är ... tja ... torrt ..., fnasigt, sitter inte fast i rutorna, går att dra lös limmet från rutorna.

Jag vet ju inte vad de där burkarna varit limmade med men det känns ju troligt att det varit nån typ av silikon som varit mindre lämpligt för ändamålet, alternativt nåt slags misstag vid limningen.

Hur som, jag gick på en nit och det har kostat mig en del elände. Det är inget stort besvär att ta sig en titt på fogarna, känna att de verkar fräscha och spänstiga, kolla med nageln att de sitter fast på rutorna osv, överhuvudtaget granska ordentligt så limningen verkar bra utförd och fortfarande fräsch.

Sen finns det ju en diskussion om hur länge egentligen silikon behåller hållfastheten. Vår vän i Åled hävdar att silikon klarar tio år, sen fungerar det som tätning men inte till att hålla ihop akvarier. Vilket alltså skulle innebära att man inte skall ha helglas utan ramakvarier där ramen håller ihop burken. Jag kan ju i alla fall konstatera att jag har helglas som är långt äldre än tio år så fullt ut köper jag inte det där. Vad som är bäst före datum på helglas respektive ramakvarium känns väl lite som en öppen fråga än, länge håller det i a f. Men ändå, är akvariet tomt så är det som sagt under alla omständigheter en bra ide att titta över limningen.
#11 - 9 augusti 2011 20:10
har nog mycket med underarbetet med. hur noga de varit när de limmat karet.
#12 - 9 augusti 2011 20:25
Absolut, är det inte väl rengjort så fäster ju inte silikonet som det skall. Dålig rengöring räcker dock inte som förklaring för burkarna som havererade för mig, det skulle ju kunna förklara varför silikonet inte fäste ordentligt men inte varför det blivit ... torrt.

Det var märkligt förresten när jag tänkte mig nån liten bättring av limningen och upptäckte att det gick att dra lös fogarna överallt utan nån ansträngning alls. Hur i friden höll akvariet ihop med vatten i när silikonen i princip bara satt som ditlagd?
#13 - 9 augusti 2011 20:36
Det finnss 2 möjliga orsaker till Byggerts problem. Antingen var det fett eller annat skräp kvar när limningen gjordes eller så har siliconet fryst eller blivit för gammalt.
#14 - 9 augusti 2011 20:51
Att det varit dåligt rengjort räcker som sagt bara som halv förklaring, att silikonet skulle ha kunnat vara dåligt p g a olämplig lagring däremot, det är absolut en teori som kan vara rimlig.

Annons