Det är inte så väl att silikon aldrig kan bli odugligt. Jag köpte några begagnade hemgjorda akvarier och när de började välta isär insåg jag att det var problem med silikonet. Det är ... tja ... torrt ..., fnasigt, sitter inte fast i rutorna, går att dra lös limmet från rutorna.
Jag vet ju inte vad de där burkarna varit limmade med men det känns ju troligt att det varit nån typ av silikon som varit mindre lämpligt för ändamålet, alternativt nåt slags misstag vid limningen.
Hur som, jag gick på en nit och det har kostat mig en del elände. Det är inget stort besvär att ta sig en titt på fogarna, känna att de verkar fräscha och spänstiga, kolla med nageln att de sitter fast på rutorna osv, överhuvudtaget granska ordentligt så limningen verkar bra utförd och fortfarande fräsch.
Sen finns det ju en diskussion om hur länge egentligen silikon behåller hållfastheten. Vår vän i Åled hävdar att silikon klarar tio år, sen fungerar det som tätning men inte till att hålla ihop akvarier. Vilket alltså skulle innebära att man inte skall ha helglas utan ramakvarier där ramen håller ihop burken. Jag kan ju i alla fall konstatera att jag har helglas som är långt äldre än tio år så fullt ut köper jag inte det där. Vad som är bäst före datum på helglas respektive ramakvarium känns väl lite som en öppen fråga än, länge håller det i a f. Men ändå, är akvariet tomt så är det som sagt under alla omständigheter en bra ide att titta över limningen.