Är 6 guppys för mycket att starta med?

#1 - 2 mars 2007 12:20
Är man nybörjare så är man :D

Jag ska lite senare i eftermiddag fara och köpa fisk till mitt nya akvarium (54-liter).

Först hade jag tänkt börja med tre guppys men känner nu att jag gärna skulle vilja ha sex st.

Är det bara att utmana ödet?

Hur länge ska jag vänta sen innan jag kan sätta i fler?

Hade tänkt ha några Platys och några Otocinclus också om det skulle vara en bra/möjlig kombination
#2 - 2 mars 2007 13:18
Jag skulle nöja mig med 3 st till en början de ynglar av sig rätt bra så du har ändå fullt av de snart :)
#3 - 2 mars 2007 13:22
Miaadr skrev:
Är man nybörjare så är man :D

Jag ska lite senare i eftermiddag fara och köpa fisk till mitt nya akvarium (54-liter).

Först hade jag tänkt börja med tre guppys men känner nu att jag gärna skulle vilja ha sex st.

Är det bara att utmana ödet?

Hur länge ska jag vänta sen innan jag kan sätta i fler?

Hade tänkt ha några Platys och några Otocinclus också om det skulle vara en bra/möjlig kombination

det beror på hur länge du har haft igång karet
#4 - 2 mars 2007 13:22
Ok! Då ska jag hålla igen lite :)

Nu bär det iväg.
#5 - 2 mars 2007 13:23
alcar skrev:
det beror på hur länge du har haft igång karet

Jag har nyss startat upp det (i måndags)
#6 - 2 mars 2007 13:25
då räcker det med 3
#7 - 2 mars 2007 14:26
Jag hade nog börjat med 2 hanar och 4 honor. Det är en fördel att ha fler honor än hanar eftersom hanarna är efter dom hela tiden. E det fler honor får "de som inte uppvaktas" lite paus...
#8 - 2 mars 2007 15:43
Börja med 1 hane och 2 honor och öka med fler fiskar om 2-4 veckor när filterbakterierna tagit fart
#9 - 2 mars 2007 18:06
Jag har nu precis kommit hem och mina tre guppys ligger i plastpåsen i akvariet och temperaturutjämnar:D

Tack alla snälla för svaren:)
#10 - 2 mars 2007 18:46
Lycka till :)
Vad blev det för färger?
#11 - 2 mars 2007 18:59
kariba skrev:
Lycka till :)

Vad blev det för färger?

Tack, hoppas också att det ska gå bra!

Har hört att det är lika vanligt att de dör som att de ynglar av sig...

Hanen är orange/svart
Ena honan är gul/svart
Andra honan är blågrå

Det finns ju så mycket fina färger, så det blir svårt att välja :)

Jag bara sitter och tittar på dem nu:)
#12 - 2 mars 2007 19:14
Lycka till med dina firrar...Jag bara går o väntar på att starta upp mitt akvarium igen. Ska ta in det från förrådet i morgon och kolla tätheten m.m

Hoppas firrarna kommer att trivas bra o yngla av sig. Vad har du för vattenvärden i kranvattnet? Ett tips om jag inte minns helt fel angående guppy är att dom klarar sig bäst med lite salt i vattnet.

/Lotta
#13 - 2 mars 2007 19:22
@quari@ skrev:
Lycka till med dina firrar...Jag bara går o väntar på att starta upp mitt akvarium igen. Ska ta in det från förrådet i morgon och kolla tätheten m.m

Hoppas firrarna kommer att trivas bra o yngla av sig. Vad har du för vattenvärden i kranvattnet? Ett tips om jag inte minns helt fel angående guppy är att dom klarar sig bäst med lite salt i vattnet.

/Lotta

Jag vet inte vad det är för vattenvärde i kranvattnet men jag har haft i en dryg matsked med salt (nåt grovsalt eller havssalt, minns inte vad det hette) som jag fick med från kvinnan i affären.
Hon sa att man inte skulle ha hushållssalt iaf.

De är så fascinerande att titta på, simmar fram till pumpen och åker sen med i strålen simmar sen tillbaka och åker med igen, sen verkar de verkligen utforska hela akvariet:D
Hoppas föresten att detta är normalt:confused:
#14 - 3 mars 2007 23:00
Min personliga inställning till salt är iofs att man ska låta bli det, till den dagen man behöver det. Men om du i alla fall vill salta ditt vatten, fungerar vanligt, jodfritt salt bra. Frågan är om inte du fått en omgång Ektozon, eller motsvarande av din handlare dock. det ska vara ett "special salt" med bättre medicinska förmågor. Jag gillar inte användandet av det heller i förebyggande syfte. Förebyggande saltning ger teoretiskt ett svagare immunförsvar, men framför allt ett vapen mindre att ta till den dagen dina fiskar faktiskt behöver någon form för hjälp.

Så här i efterhand, tror jag inte det spelar någon större roll om du hade börjat med de tre fiskar du har nu, eller sex. Mata snålt, och byt en tredjedel vatten minst en gång i veckan, ser det misstänkt ut, fiskarna står och flämtar, eller hänger och ser slöa ut nånstans, gör ett extra vatten byte.
Lycka till.
B!

Miaadr skrev:

De är så fascinerande att titta på, simmar fram till pumpen och åker sen med i strålen simmar sen tillbaka och åker med igen, sen verkar de verkligen utforska hela akvariet:D

Hoppas föresten att detta är normalt:confused:

Det låter normalt. Det är trots allt guppy.
#15 - 3 mars 2007 23:10
Håller med Mr B, undvik salt tills du verkligen behöver det.
Om/när du behöver salt så köp ektozon, det är dyrare men det bryts ner på ett bra sätt.

Annons