Är 4 L-malar för mycket till 160 L?

#1 - 3 maj 2008 10:56
Hejsan!

Jag har 3 st L-malar i mitt 160L-kar (L128, en ancistrus och en L015). Kan en L204 få plats eller är det för mycket begärt?

Har inrett akvariet med två rotrösen i vardera änden samt en stor hålsten däremellan som lämnar en passage mellan stenen och det bakersta akvarieglaset. Så gömställen finns.

Mina nuvarande fiskar verkar ha acklimatiserat sig bra. I början gruffades L-malarna en del vid matdags men det har avtagit.

Byter 1-2 hinkar vatten varje dag för säkerhetsskull eftersom akvariet är nystartat och dels för hålstenens skull. Värdena har varit stabila i fyra veckor. Första veckan hade jag problem med vattenvärdena (ångest) men löste det på två-tre dar (pust).

Övriga invånare är:
5 dvärgpansarmalar
3 kuhliiålar
4 Endlersguppy (+ 5 yngel som knappt är en vecka gamla)
4 räkor (red nose)
2 sniglar

5-7 glasmalar lurar jag på att införskaffa.

ps L128-an var en sådan fisk som man absolut inte ska köpa. Dvs mager och hade knappt vuxit något på 3 år enligt akvariehandlaren. Men mitt modershjärta trotsade detta! Jag hade inget att säga till om där inte.[:o]
Den är bara 4-5 cm, fick bara mat en gång om dan. ds
#2 - 3 maj 2008 12:56
Den ska nog få plats den med:).
Däremot skulle jag vänta ett tag med glasmalarna då det snart kommer att vara fler Endlers än 9 i ditt kar;).
#3 - 3 maj 2008 13:22
ansjo skrev:
Den ska nog få plats den med:).

Däremot skulle jag vänta ett tag med glasmalarna då det snart kommer att vara fler Endlers än 9 i ditt kar;).

Tack för ditt positiva svar ansjo :)

Men jag hade ju tänkt att glasmalarna skulle få ynglen eftersom de tydligen ska gilla levandefoder. Var inte det bra tänkt? :)
#4 - 3 maj 2008 14:04
Visst, tanken är god, men jag tror inte risken/chansen är så stor att glasmalarna äter upp så många yngel för dig;).
#5 - 3 maj 2008 14:50
Okej och jag som var osäker på om ynglen skulle räcka till glasmalarna. :D

Annons