Är 12 liter för litet för 4 guppyyngel och en mal?

#1 - 24 juni 2007 09:58
Hej hadde tänkt att inskaffa mig ett yngelakvarie så då undrar jag är 12 liter för litet för 4 eller tre guppyyngel och en mal?
#2 - 24 juni 2007 10:03
Ynglen klarar sig nog men dom växer ganska fort så du bör nog flytta dom när dom blir lite större.

Malen vill nog ha större akvarium om den nu inte ochså är ett yngel förstås.
#3 - 24 juni 2007 10:22
Jag tror nog att det inte skulle vara några bekymmer, se till att byta vatten ordentligt. Hadlar det om endlers guppy och en Otocinclus cocama så funkar det säkert.

En tumregel är ju 1cm fisk till 1 liter vatten.
4x(ca 6cm fisk) = 24liter för vanlig guppy.
4x(ca 4cm fisk) = 16liter för endlers guppy.
#4 - 24 juni 2007 11:25
Jo malen är ett yngel av Leverett,s botia
enligt en cm fisk = 1 liter
Det borde funka

Guppyna tillsammans blir 8 liter och malen är cirka 3 cm så det lär nog funka:)
#5 - 24 juni 2007 11:56
Nu ja, men hur länge? Guppyna har säkert fördubblat längden på en månad och ska man räkna så är det kört redan från start;).
Räknar man 1 cm fisk/liter vatten ska man nog räkna den förväntade längden på fiskarna.
#6 - 24 juni 2007 16:54
Jag tycker regeln om 1 cm fisk per liter vatten är lite luddig, jag tolkar den så att först och främst ska fiskens krav på minimimått på akvariet tillgodoses och när det är gjort så kan man räkna på 1 cm fisk per liter.

Om man då utgår från Zoopets artbeskrivning bör tex Endlers ha 20 L
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1163

Det borde innebära att minimikravet är ca 20 liter och i det kan man ha totalt 20 cm fisk totalt vilket innebär ca 5-7 st om den blir 3-4 cm lång.

Jag tror många räknar på 1 liter per cm och glömmer minimikravet på volym för den aktuella fisken.

Nu gäller givetvis inte dessa regler för småyngel men vid permanent boende bör man nog hålla någorlunda på minimimåtten.

Annons