Aqutan

#1 - 1 maj 2003 14:02
Har en liten undran behöver man verkligen tillsätta vattenberednings preparat typ Sera Aqutan varje gång man gör ett delvattenbyte ? Frågan är väll en aning dum men eftersom man är ny på det här så frågar man.Enligt flaskan jag har så ska man tillsätta 5ml/20 liter vatten vid varje vattenbyte.Är det onödigt eller är det bara ett sätt för Sera att sälja mer av sina inte alltför billiga produkter?

Tacksam för svar Benny
#2 - 1 maj 2003 14:42
Jag använder det vid större vattenbyten, och även om det vattenverk kranvattnet kommer i från inte använder klor så efter en läcka på nätet så kloreras vattnet för att döda bakterier som kan ha kommit i nätet.
Man vet aldrig när vattnet blir klorerat, därför spolar jag vattnet under högt tryck i ett spann och luktar om det luktar klor när jag ska byta vatten.
Det binder även tungmetaller, så har man eget borrat brunn så kan det vara lämpligt att använda.
Köp i 5 liters dunk blir det billigare.

I Kramfors är det ljust och vackert
#3 - 1 maj 2003 15:30
jag bryr mig inte om vad det står på flaskan jag sprutar i lite aqutan när jag gör vatten byte och släpper i nya fiskar
#4 - 1 maj 2003 15:40
Jag tackar och bugar för svaren.Jag har väll varit lite tveksam till att tillsätta kemikalier i akvarievattnet men det är ju för dom små livens bästa.Hur vattenkvaliteten är här är jag lite osäker på men eftersom man bor i den norra delen av Sverige ( Strax utanför Östersund ) så får man hoppas att det inte är allt för mycket "skit" i vattnet.Så man får väll fortsätta med Aqutanen då.

Annons