Aquidens Pulcher

#1 - 2 juni 2003 13:57
Mina blåciklider lekte nyss för första gången. Äggen ligger på en rot och honan simmar ovanför och fläktar. Hannen försvarar reviret mot en elak paletthanne och hans elaka hona.

Eventuella yngel måste ha mat. äter de finfördelat torrfoder eller måste jag kläcka artemia och hålla på?

Det är första gången jag har amerikanska ciklider, så jag är inte alltför bra på dem, så alla tips angående yngeluppmatning är till mycket stor nytta.

Tack.

1 x 200 sällskapsburk (Blåciklider, Paletter, Fjärilsfisk, Väderål, GIGANTISK Segelfenspleco)
1 x 50 Tom
1 x 45 Bakteriekultur på väg att ta form, fiskar senare.
#2 - 2 juni 2003 16:12
hej

det är nog bra att ge dom artemia i början men se kan du ge dom fryst cyclops och finfördelat torrfoder
#3 - 8 juni 2003 22:21
Jag inköpte en flaska "yngelmat", och har matat ynglen (som nu är frisimmande och mycket, mycket nyfikna) med detta i fyra dagar nu. De har vuxit märkbart, och är nu ungefär 1,5 mm stora, mycket jämn storlek (vad jag kan se)

De håller sig nära botten, och går aldrig högre än 5-6 cm. De ligger i gropen som modern grävt och sover på natten, mycket sympatiska djur.

Blåcikliderna är utmärkta föräldrar, tar vilsegågna yngel i munnen och tuggar lite på dem för att sedan spotta tillbaka dem i yngelgropen, där det tuggade ynglet ser mycket konfunderat ut, ligger still ett tag och tar det lugnt, för att sedan försöka fly igen. De har hittils lyckats bra med att försvara sina yngel mot pallettcikliderna, och vad jag har sett har han inte lyckats ha ihjäl ett enda, även om han verkar försöka.

Yngel är riktigt kul :) Det enda problemet jag kan se är att jag inte vet vad som skall göras med ynglen när de har vuxit lite grann... Jag kan ju inte gärna behålla alla som klarar sig (borde vara typ 30 stycken, med tanke på att det är cirka 100 nu).
#4 - 9 juni 2003 10:36
Ha kvar ynglen så länge som möjligt hos föräldrarna. Sen kan du flytta över dem till det tomma 5o l. akvariumet. Ta vatten från akvariumet där föräldrtarna går. en svag filtrering kan vara bra samt värme men det funkar helt okej utan. sug upp fiskarna med en hävert ellr fånga dem med en finmaskig håv. När mina yngel går med sína förädrar brukar jag inte mata dem. Lägger man typ lite halm i filtret så tror jag det bildas små influoser (stavning?), som ynglen äter. detta är jag osäker på kanske kan någon annan ge bättre svar. Sen kan du mata dem med äggula, artemia, mikromask, små frysta foderdjur, mkt finfördelat flingfoder eller babyflingor osv osv. Det finns en massa olika sortes yngelfoder.
Kom ihåg: dör dessa yngel leker nog dina blåciklider igen om några veckor, och då kanske du lyckas bättre.
#5 - 27 juni 2003 19:11
Hej där!
Har ett par Pulcher sedan ett år. De är värre än kaniner,
de kör på typ varannan vecka med gott resultat! Det enda
problemet med detta är att de hela tiden är ganska aggressiva
mot mina andra inneboende.
Vad gäller yngelfoder så är mina erfarenheter likt många andras
att man kan vänta 2-3 dagar innan man suger upp ynglen. Föräldrarna
är ju ganska bra yngelvårdare men jag har sett att vid matning
händer det relativt ofta att föräldrarna tappar uppmärksamheten
på sin avkomma och då stryker det ofta med några. (Det beror ju
på vad du har för andra fiskar i karet).

Om du tar ynglen efter ett par dar funkar Liquifry No:1 utmärkt.
Efter nåra dar kan du med fördel övergå till smulat flingfoder.
Tänk på att dessa fiskar skall bli relativt stora, så att du inte
har för många yngel i ett litet kar.
(Artemia har jag inte provat men det verkar onödigt).

Hälsningar från Bästkusten(Uddevalla)//Peter.

Annons