Aquatic Nature flyter, saulosi äter ej...

#1 - 6 oktober 2003 06:13
Hej

Har nyss (1 vecka sedan) startat ett 180L med 3st små (4cm) Saulosi, alla är gula än så länge men en av dem ska vara hanne och jag tycker han börjar skifta över till blått lite så smått nu också.

Blev rekommenderad att mata med bla Aquatic Nature Afr Cichlid Fishfood Excel (S). Saken är bara den att fodret aldrig sjunker, det bara ligger kvar på ytan och blir inte uppätet.
Gör jag något fel eller ska det vara så? Kan Saulosi äta foder vid ytan?
#2 - 6 oktober 2003 06:19
Blötlägg fodret innan, så slipper du detta problem! Dessutom minmerar du risken att det sväller i magen på dem.
#3 - 6 oktober 2003 08:13
Det står på fisk sidan att dom minst behöver 200 Liter... Och du har 3 i 180! d'oh
#4 - 6 oktober 2003 08:31
180 liter eller 200, stor sak.
#5 - 6 oktober 2003 08:35
3st små (4cm) Saulosi

Kanske kan det vara så att de får flytta till ett större sedan
#6 - 6 oktober 2003 09:07
Ursprungligen skickat av Fisk50

Det står på fisk sidan att dom minst behöver 200 Liter... Och du har 3 i 180! d'oh

Dom har hela 180L för sig själva, är inget problem... teoretiska värden är en sak, verklighet en annan :)

Tack alla andra för svaren på det jag verkligen frågade om :)
#7 - 6 oktober 2003 12:22
"3 stycken i 180"...

Eh, inte tror du väl verkligen att det menas att de skall ha 200 liter var? Hur ser det ut hos dig i så fall, antingen har du väldigt få fiskar, eller också håller du till i en simhall.

Med tanke på att fisken är liten och att de alltså har 60 liter var, kan man nog anta att de inte känner sig trångbodda precis...
#8 - 6 oktober 2003 13:37
Klart att det går bra att ha tre Saulosi i 180 liter.
Du kan fylla på med i varje fall 10 fiskar till.

Du säger att ditt foder (AN) aldrig sjunker.
Jag använder mig också av AN Ciklid storlek S men mitt sjunker så fort det kommer i vattnet. Märkligt.
#9 - 6 oktober 2003 13:54
Ursprungligen skickat av Tascha

Du säger att ditt foder (AN) aldrig sjunker.

Jag använder mig också av AN Ciklid storlek S men mitt sjunker så fort det kommer i vattnet. Märkligt.

Ja tycker också det var märkligt, därav mitt inlägg. Borde ju sjunka. Jag kanske har några konstiga strömmar i akvariet som "pressar upp" maten till ytan...? (Dock sjunker räkmixen som en sten...)

Annons