Aquascaping

#1 - 16 mars 2005 12:02
Hej.

Jag läser på lärarhögskolan med inriktning på bildpedagogik/media och nu ska jag snart dra igång med att skriva min C-uppsats inom ämnet.
Jag har preliminärt fått godkänt på att skriva om ämnet Aquascaping vilket gläder mig!

Nu behöver jag få lite hjälp med vad jag ska ta med i uppsatsen!
Tänkte skriva den som ett slags läromedel där man kan söka hjälp när man är intresserad, både för den absoluta nybörjaren till den mer avancerade akvaristen.
Så skriv vad Ni tycker ska finnas med i denna dokumentation, alltså vad som skulle vara intressant att läsa om.

Jag ser mer än gärna att alla som tycker någonting i ämnet ska skriva, oavsett om man hållt på länge eller om man bara är lite nyfiken på det.

Tack för hjälpen på förhand!
#2 - 16 mars 2005 12:13
tja! skoj uppgift. läser själv bild/design program.

jag hade nog hade velat ha med vad aquascaping innebär, visat lite bilder, hur det började, hur stort är det i sverige ja lite bakgrunds info m.m. det är nog inte alla som vet att det finns aquascaping tävlingar m.m.
sen i utrustningsväg både lowtech och high-tech, det man behöver.
sen info om vattnet, gödning, lyset, co2-system,kanske lite om lätta nybörjar växter till mer krävande växter.
det hade ja nog börjat med att skriva om iaf! ha dee gött lycka till/tobbe
#3 - 16 mars 2005 12:14
Du gör det inte direkt lätt för dig...

Begrepp som definitivt borde vara med:
Gyllene snittet, olika inriktningar som Japansk, Holländsk, Amerikansk, Low-Tech, High-Tech.

Vad hade du själv tänkt att fokusera på? Vad innefattar begreppet Aquascaping för dig?
#4 - 16 mars 2005 12:22
petnym>> Hehe.. njae, lätt behöver det inte vara ;)
Grejen är den att jag gärna vill skriva om något som intresserar/motiverar en, annars så blir det 10 veckor av rent lidande, därav detta valet.

Jag har inte ställt upp några gränser än så länge om vad det ska innehålla utan jag tänkte höra mig för lite först om vad "folk" är intresserade av att läsa om.
Se detta lite som en slags "mindmapping"-variant.

Självklart så kan jag efter slutförande ställa denna C-uppsats till förfogande för publicering här på Zoopet så att alla kan ta del av den.
#5 - 16 mars 2005 12:30
Tror att det vikigaste (eftersom det nu är en uppsats och inte en instruktionsbok) är att göra klart för läsarna/lärarna att det faktiskt finns något som heter aquascaping. Jag har visat en del Amanofoto för kompisar på jobb och de har blivit helt faschinerade. De flesta tror ju att akvarie = fisk (ja...jo) men de har inte tänkt på att växterna kan vara så viktiga och också olika i färg och form.
#6 - 16 mars 2005 13:03
Ämnet acuascaping är nog inga problem att skriva om. Vad jag tror att petnym menar är att du måste begränsa dig för att kunna genomföra det på 10 veckor. Det brukar inte vara lätt att lägga upp en c-uppsats som är allmän, det tycker inte examinatorerna om, därav krävs avgränsningar. Man måste gå lite på ljupet, då kan man inte ha bredden också inom ett 10 veckorsarbete.
MVH
Magnus
#7 - 16 mars 2005 13:13
Det hela beror ju på vad man lägger för betydelse i begreppet Aquascaping. Lämnar man allt vad teknik och botanik heter och nöjer sig med info om det estetiska, samt historik och allmänna företeelser så är man nog rätt begränsad i att finna information. Vidgar man ämnet till att också innefatta belysning, gödning, teknik och växtarter så finns det hur mycket info som helst att tillgå. Risken är då att uppsatsen kommer att handla om något annat än aquascaping.
#8 - 16 mars 2005 14:07
Som sagt, skriv allt vad Ni kan komma på att Ni skulle vilja läsa om. Därefter så gör jag en koll på vad som är rimligt att hinna med på 10v.
Jag är ganska så väl medveten om att jag inte kommer att få mer allt som rör ämnet, dock ska jag försöka få med så mycket som möjligt i alla fall!
#9 - 20 mars 2005 10:54
Ville bara "puffa" för denna frågan igen. Vill gärna ha fler förslag!
#10 - 22 mars 2005 06:15
Tyvärr verkade det så att det inte var så många som vart intresserade av att läsa en sådan här avhandling, dock så har jag tänkt att skriva inom ämnet i alla fall.

För att driva detta ytterligare ett litet hack framåt så vänder jag mig till er som har någon slags erfarenhet av att skriva uppsatser på denna nivån.
Har ni något bra förslag på en fråga eller problemformulering som jag kan utgå ifrån?
#11 - 22 mars 2005 11:11
"Vilka bildspråk använder akvarister för att skapa sina aquascapes"

"Hur går man tillväga för att vinna en aquascapingtävling"

Hur kan man överföra bildspråk/formspråk från film/måleri/keramikkonst/butiksinredning/glasblåseri/heminredning/industridesign/bildesign ETC på akvarium (bara välja interesant linje)

Ja, det var några. Bäst är väl att du innan vet hur du vill lägga upp uppsatsen, då brukar frågan bli given.
MVH
Magnus
#12 - 22 mars 2005 13:20
Tack Tropfrog, du är en klippa!

Fast jag har snarare tänkte lite tvärtom ditt resonemang. Att jag först formulerar en fråga jag är intresserad av att undersöka och utefter det väljer hur uppsatsen ska skrivas med avgränsningar och liknande.
#13 - 22 mars 2005 13:35
Fast jag har snarare tänkte lite tvärtom ditt resonemang. Att jag först formulerar en fråga jag är intresserad av att undersöka och utefter det väljer hur uppsatsen ska skrivas med avgränsningar och liknande.

Visst är det så, jag menade bara att om du vet vad du vill skriva om så blir ju frågan given. Strukturen var ett illa valt ord, det kommer ju senare, dessutom är den ganska så given i en sån uppsats.

Ett tips är att försöka att få med alla begränsningarna i problemdiskusionen. Examinatorer har en tendens att gilla kompletta problemformuleringar som inte behöver avgränsas ytterligare. Behövs avgränsningar så är det ett tecken på en misslyckat problemformulering.
MVH
Magnus
#14 - 22 mars 2005 13:41
Ah.. ok.. då missförstod jag dig lite där då. Men då är vi på samma linje.

Jo, det känns som om man får lägga ner en hel del jobb på att blidka examinatorerna så alla tips mottages tacksamt!

Förresten, skulle inte du också skriva uppsats nu?
#15 - 22 mars 2005 13:58
Jag skriver just nu på en uppsats i företagsekonomi/logistik, långt ifrån bildspråk mao.
MVH
Magnus

Annons