Aquasafe

#1 - 5 december 2008 17:24
Vad innehåller aquasafe som gör det bra för vattnet?
Står inte på mina flaskor så vet vi egentligen vad vi ger våra fiskar?
#2 - 5 december 2008 17:47
Kanske har ändrat sig men mailade dom om innehållet för flera år sen och svaret blev att inget dom ville nämna då iaf. Lite förståeligt trottsallt
#3 - 5 december 2008 17:59
... vilket jag iofs tycker är konstigt, jag trodde att det var lagstadgat om att det måste finnas en innehållsförteckning på alla produkter som säljs! Kanske bara innefattar livsmedel? hur som helst så neutraliserar de kloramin och binder tungmetaller det ska ju vara undersökt men nog kan det vara så att priset är helt omotiverat och man blåser folk på pengar.... Askorbinsyra neutraliserar ju också klor och kostar inte många kronor!
#4 - 5 december 2008 19:21
Polyvinylpyrrolidone (pvp) är huvudingrediensen.
Klokare nu?
#5 - 6 december 2008 15:33
Pvp går även under nammnet "Betadine" enl. Wikipedia!! Om man nu blir ytterligare klok!!!??

Frågan är nog om man överhuvudtaget behöver "neutraliseringsvätska" vid delvattenbyte?

-Behovet är nog olika beroende på kranvattnets kvalité!!!
- Beror på hur ofta man gör delvattenbyte!!!

Rätta mig gärna om jag har fel!!!

Kan det vara så att dess desificerande effekt skadat positiva bakteriekulturer i karet???

;-) Det kanske är fler än jag som tidigare "kastat pengarna i sjön"??
#6 - 6 december 2008 15:56
Själv köpte jag PVP 2004 men använde det redan då endast vid nystart.
Nuförtiden inte alls. Däremot tillsätter jag koksalt - inte ektozon (1 ml per liter).
Annars är risken för velvet stor för mina Nothos och artemian lever dessutom cirka 24 timmar vid den koncentrationen. Och mina vattenbyten är upp till 100%. Kallvatten som stått minst ett dygn med extra salt enligt ovan. Koksalt är ett ganska billigt vattenberedningsmedel.
#7 - 6 december 2008 21:47
Tyvärr är det så idag att man på många platser måste använda ett vattenberedningspreparat för att ta bort kloraminer och tungmetaller. Kloraminerna kan man iofs få bort genom att tillsätta lite askorbinsyra (C-vitamin) - en tesked per 500 liter vatten men det tar inte eventuell koppar i vattnet. Man får helt enkelt anpassa sig efter de lokala förhållandena

MVH Lasse
Bilagor:

Annons