Aquarium 2009

#1 - 7 augusti 2009 15:28
Har nu bestämt mig för o ta en tur till Prag i september. Närmare bestämt så kör jag ner den 17:e och hem den 20:e. Prag har jag aldrig besökt och nu när det är diskuschampionat, Killichampionat, guppy championat och Molly o svärdbärar championat så är det ju inget o tveka på. :D Hoppas också få lyssna på lite intressanta föredrag bl.a har Heiko Bleher utlovat en massa nyheter kring altum scalaren och hur man säkert identifierar den.
Så det blir o ladda kameran o köra lungt :)
#2 - 7 augusti 2009 17:54
ooo...prag....trevlig stad.

den är så trevlig att jag inte minns sista gången jag var där....:)

rapport / artikel när du kommer tebax ?

.
#3 - 16 september 2009 16:41
Så var det snart dax. Vi är två halläningar som sticker ner inatt. Mycket har utlovats av tjekiska akvarister så jag ser fram emot några spännande dagari Prag
Vi hoppas också på lite hemma hos besök hos tjeckiska odlare. Det är också inbokat lite andra akvaristiska besök bl.a i Berlin på hemvägen.
Foton lär väl också dyka upp här så småningom. :)
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 16 september 2009 16:47
Ha det så trevligt på resan:d
#5 - 16 september 2009 16:56
Det är nästan så man skulle åkt med:p. Men det blir kanske fler gånger:)?
I vilket fall som helst får ni ha en trevlig resa och kör försiktigt!
#6 - 16 september 2009 19:47
oh, låter som en spännade resa, kör upp lite bilder sen så att man får kolla lite :).
#7 - 16 september 2009 19:55
Ha det underbart och glöm inte fota mycket och berätta mer när du kommer tillbaka;)
#8 - 16 september 2009 19:57
Och Kaj - stanna inte i backarna ner från tyska gränsen bara.

MVH Lasse
#9 - 27 september 2009 17:43
Lasse skrev:
Och Kaj - stanna inte i backarna ner från tyska gränsen bara.

MVH Lasse

Där är städat idag Lasse Ny motorväg med noll stopp möjligheter.
Man får nog söka på andra ställen. :d
#10 - 27 september 2009 17:51
Prag var en vacker o stad. Det kommer definitivt o bli fler besök där.
Själva utställnigen va också bra, tycker den höll hög klass med bra kvalitet på fisk. Gästfritt folk och två intressanta föredrag.
Utställningen hölls på botaniska trädgården i Prag, förhållandena var rätt lika de vi hade på fjärilshuset i stockholm i våras.
Lite tropisk känsla med dammar o papegojor. Idammarna var det ingen koi utan cilklider o mollys.
#11 - 27 september 2009 17:57
Killi delen var också bra många färggranna varinater så klart. Jag hade också med mig ett gäng ner från ALf o Anita o en tredje plats blev det.
Här kommer lite bilder på dem har fått med namen också denna gång, man lär sig.
#12 - 28 september 2009 15:29
På botaniska fanns också en fin avdelning för kaktusar, lite samt några permanenta akvarium. Bra iordning på det man såg.
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 28 september 2009 15:31
Tack för fotona - kul att kolla på dom

Prag var en vacker stad

Så den är inte längre så vacker efter ert besök:D
#14 - 28 september 2009 15:34
Såklart fanns försäljning av det mesta i akvarieväg Det handlade dock om inhemska produkter o inhemsk fisk. Tjekien har som vi egen valuta o den som alla andra småvalutor har tagit mycket stryk så import är för dyrt.
Och priserna var billiga.
#15 - 28 september 2009 15:37
Spännande Kaj kul med bilder. Sprang du på Mikael H han var nere med.
#16 - 28 september 2009 15:41
lillfrasse skrev:
Spännande Kaj kul med bilder. Sprang du på Mikael H han var nere med.

Nä det gjorde jag inte, tycket jag var i lokalen hela tiden.
Sprang dock på en annan svensk som var nere på ett fisksjukdomsymposium för SVA`s räkning. Och tydligen har kemikalie inspektionen gett Sva uppdraget o kolla över vilka kemikalier som finns i zoohandeln. Så mycket och stora förändringar för hobbyn är på G.
#17 - 29 september 2009 08:31
Dert blev också ett besök Hos Helge Mustopf i Löbnits. Första gången för mig och här blev man glatt överrraskad. Det var nog en av de bästa diskusbutiker (om inte den allra bästa) man besökt. Att här fanns bra odlad diskus visste jag men att de VF höll så hög klass var en nyhet. Då var det ändå som Helge sa bottenskrapet som var kvar sedan förra fångstsäsongen. Hit blir det garanterat mer turer.:)
#18 - 29 september 2009 08:41
Fina diskusar man blir lite sugen.
#19 - 29 september 2009 14:21
Hur låg dessa diskus i pris jämfört med Sverige? Ruggigt snygga var de iaf:D!
#20 - 29 september 2009 15:12
Högt Vi är bortskämda i sverige.:d VF diskus iofs handplockad då men mellan 79 o 225 Euros st
#21 - 29 september 2009 18:26
Dom på näst sista bilden kunde simmat här hos mig ju :)
#22 - 30 september 2009 08:11
Heiko Bleher hade två föredrag varav det andra om altum svar mycket intressant.
1How to collect 400 Green Discus (Symphysodon aequifasciatus) in the upper Jutaí River where no one researched before - including the discovery of several new fish species. An abstract of Heiko Bleher's latest field trip into the Amazon region, in August 2008.
2 The different variants of Pterophyllum species in nature and a detailed presentation of how the real P. altum looks like, the one from its type locality, from which Pellegrin described it in 1904 and which up to this day no one has bred successfully.

Heiko på visade att det troligen finns många fler skalararter än dagens vedertagna 3. Heikos uppfattning är att det finns minst 8.
Han visade sedan en bild på en helt ny som han fann 2007 o den ser ut som en blandning mellan skalare o diskus.
#23 - 30 september 2009 08:50
Ingen vacker skalare det där inte ;)
#24 - 30 september 2009 08:52
drd skrev:
Ingen vacker skalare det där inte ;)

smaken är som röven....klöven....

den kunde mycket väl ha fått en bra plats i ett kar utanför malmö-----;)
#25 - 30 september 2009 09:48
Tror nog att Matte ändrar sig när han ser dem i verklighet:)
#26 - 30 september 2009 18:52
kaj.p skrev:

Heiko på visade att det troligen finns många fler skalararter än dagens vedertagna 3. Heikos uppfattning är att det finns minst 8.

De föredragen skulle jag viljat lyssna på!

Det är väl värdens sämst bevarade hemlighet att det finns fler arter av skalar!

Nu gäller det bara att några akademiker får tummen ur och blir lite kreativa:)
#27 - 27 oktober 2009 18:23
kaj.p skrev:
Dert blev också ett besök Hos Helge Mustopf i Löbnits. Första gången för mig och här blev man glatt överrraskad. Det var nog en av de bästa diskusbutiker (om inte den allra bästa) man besökt. Att här fanns bra odlad diskus visste jag men att de VF höll så hög klass var en nyhet. Då var det ändå som Helge sa bottenskrapet som var kvar sedan förra fångstsäsongen. Hit blir det garanterat mer turer.:)

min mor och far var i tyskland på brölops resa dom hadde kikat in på den afären dom säger att där van sjuhelevtes massa discus! gör det de

Annons