Aquamor 1 ???

#1 - 3 mars 2008 21:44
Nogån som har erfarenhet av Aquamor 1 ?

Villka sjukdommar har du botat eller inte botat med denna medicin?
#2 - 3 mars 2008 21:52
Har aldrig användt just detta preparat men har användt liknande baserade på Nirfurpirinol. Mycket effektiva mot bakteriesjukdommar och det verksamma ämnet fungera även mot inre infektioner av bakteriell natur. Ja det är i stort sett bara just Nirfurpirinolbaserade medel som kan ta inre bakteriella infektioner i sötvatten. Slår tyvärr även ut alla nyttiga bakterier och efter en behandling måste karet anses som en nystart med allt som det innebär.

MVH Lasse
#3 - 5 mars 2008 14:03
Fler som nogra erfarenheter?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 5 mars 2008 14:14
Totmes skrev:
Fler som nogra erfarenheter?

Instämmer med Lasse
#5 - 5 mars 2008 15:30
Jag har inget annat akvarie just för tillfället, så jag tog mitt inner fillter och la ut det på altanen i håp om att bakterierna ska klara sig i i kylan de 3 dagar det tar för behandlingen.

Hur gör jag nu när jag måste starta upp akvariet med fisk och plantor i igen? Det finns nogåt som heter Backtosym, tror jag det heter i kapselform. Ska jag plasera dessa kapsler inne i filtret eller i vattnet? Är det nogåt jag bör tänka på förutom att inte mata för mycket den första tiden? Det är ett 450L med Fluval 405 ytter filter + ett stort Fluval inner filter.

:confused:
#6 - 5 mars 2008 16:38
Du kan ju köra innerfiltret i en egen hink med vatten (kanske bättre än att ha det på altanen..:))
#7 - 5 mars 2008 17:14
Vanligt kran vatten?
#8 - 6 mars 2008 00:40
Du kan nog ta vanligt kranvatten. Du kan även dutta i lite typ flytande biokultur så mår de goda bakterierna i filtret bra :D
#9 - 6 mars 2008 13:13
Fint! :D ska göra det!

Tack för tipset JennyPenny ;)
#10 - 7 mars 2008 06:05
Dags och Starta om akvaret med allt vad det innebär...efter medicinering med Aquamor 1 med bra resultat!

Fråga:

1. Hur mycket vatten ska jag byta?

2. Ska filtret rengöras HELT?

3. Ska tillsätta Backtysym i kapselform (Nyttobakterier) - lägga dem i filtret eller direkt i vattnet? Kan detta påvärka fisken innan det har satt sig i filtret?

:confused::confused::confused:
#11 - 7 mars 2008 20:06
1 ca 50 % är nog bra
2 Nej inte alls - ingen rengöring alls.
3. Bactozym är bra men det ger inte i första hand nitrifikationsbakterier. För att få det tar du nitrivec (eller liknande) och ger under kanske 14 dar. Mata försiktigt - högst några flingor per dag och öka efter någon vecka.

MVH Lasse
#12 - 11 mars 2008 06:47
Har nu startat om akvariet efter medicinering med Aquamor 1. Bytte 50% av vattnet ränsade ut filtret och tillsatte Bactosym enl ord. Resulltatet blev över förväntning med glada pigga fiskar, klart vatten och gröna väkster :):):)

Var rädd at Nitriten skulle öka markant men efter några dagar med mätning av vatten kvaliteten samt sparsam matning, har det visat sig att kvaliteten är på topp! Alla sjukdoms symtom är borta!

Aquamor 1 är värkligen effektiv! :D:D:D
#13 - 11 mars 2008 19:00
Ta det bara piano nu med matningen i minst tre veckor och sätt inte in ny fisk innan den tiden gått.

MVH Lasse
#14 - 12 mars 2008 07:21
Lasse skrev:
Ta det bara piano nu med matningen i minst tre veckor och sätt inte in ny fisk innan den tiden gått.

MVH Lasse

Ok Lasse!;) Men hur göra med Dvärgguramisarna... Har 2 hanar kvar och den ena har börjat att bygga ett skumbo. Hadde tänkt att skaffa hem en hona till den, men det kanske är dumt?:confused:
#15 - 12 mars 2008 19:50
Bättre att skaffa hem en fisk om 2 - 3 veckor som har chans att överleva och få en lång relation än att chansa på något som kan bli "one night stand" :)

MVH Lasse
#16 - 13 mars 2008 10:45
Lasse skrev:
Bättre att skaffa hem en fisk om 2 - 3 veckor som har chans att överleva och få en lång relation än att chansa på något som kan bli "one night stand" :)

MVH Lasse

[:-92]... Ok! tack Lasse ;)

Annons