AquaMacmasteri

#1 - 3 februari 2013 17:02
Nu ger jag mig på att starta en liten tråd om mina firrar!

Jag har nu 3 st Apistos Macmasteri, jag tror att det är en hane och 2 honor men jag är inte säker; det var iaf vad jag beställde..

Lite initiala bilder innan mitt Gold är aktiverat
http://postimage.org/gallery/78gi4ioc/

En liten fråga, som syns på bilden har jag en växt som jag tror är Gälört men den blir väldigt brun i nedre delarna på växten,
när jag klpper den så kommer nya gröna fina skott men dom blir bruna med tiden. Förslag någon? Kör just nu med FloraPride som gödning..

Jag haar även små bruna fläckar på i stort sett alla blad i akvariet. Jag gissar att jag har brist på något...
#2 - 3 februari 2013 17:37
[QUOTE=Dopply;1635322]Nu ger jag mig på att starta en liten tråd om mina firrar!

Jag har nu 3 st Apistos Macmasteri, jag tror att det är en hane och 2 honor men jag är inte säker; det var iaf vad jag beställde..

Lite initiala bilder innan mitt Gold är aktiverat
http://postimage.org/gallery/78gi4ioc/

En liten fråga, som syns på bilden har jag en växt som jag tror är Gälört men den blir väldigt brun i nedre delarna på växten,
när jag klpper den så kommer nya gröna fina skott men dom blir bruna med tiden. Förslag någon? Kör just nu med FloraPride som gödning..

Jag haar även små bruna fläckar på i stort sett alla blad i akvariet. Jag gissar att jag har brist på något...[/QUOTE]

Jag ser inte en endaste brun fläck, bara fina gröna växter:).

//Inger
#3 - 3 februari 2013 18:31
Ja, det är ju inte speciellt stora fläckar.

Jag ska försöka fixa lite bätte bilder så småningom..
#4 - 8 mars 2013 18:32
En tragisk dag igår, min stora Macmaster låg död i mitt akvarium på kvällen. Den såg ut att må fina fisken på förmiddagen :(

Och en av honorna är spårlöst borta, så nu har jag bara en kvar..

Vad kan vara felet? Har jag haft för varmt vatten? (27 grader)
#5 - 9 mars 2013 19:43
Funderar lite, jag har en hel del algpåväxt på mina växter, kan jag ha för hög halt av nitrat? Ska köpa ett test på måndag..

Jag har inte riktigt hajjat hur nitratet fungerar, men jag har förstått att det till viss del bryts ner till kväve och att växterna absorberar en del, men vart tar det som blir över vägen? Jag tror att det är Algerna som livnär sig på överskottet, har jag rätt?
#6 - 11 mars 2013 16:20
Testat nu, jag har en Nitratvärde på mellan 30-50 lite svårt att se exakt, men det är inte knallrött och inte längre orange..

Är det för mycket? Kan det vara anledningen till att min Apistos dog?
#7 - 11 mars 2013 18:35
Köpte en växt idag som hette pogostemon helferi, hittade inte på den på Zoopet men hitta lite info på någon annan sida..
Köpte den lite på chans för tjejen i affären hade ingen större koll på någonting. Verkar vara en lågväxande växt, vilket var precis det jag var ute efter..

Kan även tillägga att jag beställt PMDD, för att jag tror inte näringen i mitt vatten räcker till.

Betalade in Gold Member idag, så det blir nog lite bilder till helgen.
#8 - 12 mars 2013 16:29
Första dosen med PMDD åkte i idag..

Min mossa ser ut som en hög med torra pinnar, inte ens det som är virat runt en gren vill ta sig någe vidare :(
hur kan man misslyckas med mossa??
#9 - 12 mars 2013 16:43
Passa dig för att tillsätta standard med pmdd om du har höga nitrit nivåer redan. Vissa växter kan ju gå ner sig totalt för att sedan blomstra ut efter att den har vant sig vid miljön. Mossa har jag hört att man kan döda med EC men de hade du la inte?
#10 - 12 mars 2013 16:50
Det är nitrat han har högt av - inte nitrit;).

//Inger
#11 - 12 mars 2013 17:02
Har inget Nitrit, men Jag är lite fundersam på Nitratvärdet som ligger runt 40..

Kör inget Easy-Carbo, om det var det du menade med EC.
#12 - 12 mars 2013 18:02
[QUOTE=gullefjun;1641334]Det är nitrat han har högt av - inte nitrit;).

//Inger[/QUOTE]

Klart jag vet, jag tänkte bara testa er ;)
#13 - 12 mars 2013 18:16
http://postimage.org/gallery/1allgb6g/

http://postimage.org/gallery/z2mstbk/

Lite fler bilder, verkar inte bli något Guld idag..
#14 - 12 mars 2013 19:23
Sett att det finns reflektorer att köpa till mitt Juwel-kar, kan det vara en bra idé? En fördel jag ser är att jag kanske slipper bli bländad när man öppnar locket..

Kan det blir för mycket ljus? Är ju just nu 0,5W/L..
#15 - 12 mars 2013 19:35
Du får ju dubbelt så mycket ljus. Helt klart värt de. om du inte ska ha mysbelysning .P
#16 - 12 mars 2013 19:52
Låter bra! Då får det bli reflektorer också.
#17 - 13 mars 2013 18:09
Bidde inget Gold idag heller.

Har beställt reflektorer idag :)

Såg en algpåväxt på ett blad idag som var skrämmande lik Cyano, det bladet åkte ut 3 millisekunder senare! Jag vill inte ha problem redan!
#18 - 14 mars 2013 16:06
Blev lite shoppingsugen idag så jag åkte och köpte 15st kolglöds-tetror och 3 till Amanoräkor, blev lite mer liv i burken nu :)
#19 - 15 mars 2013 13:02
Nu har jag Guld! Det ska firas ikväll!

EN fundering angående mina Guramis, jag trodde jag hade en hona och en hane(vilket jag sa att jag ville ha), men när jag tittar på info
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=243&SOK=1 så verkar båda mina se ut som den högra på bilden. Har det med ålder att göra? Ingen är rödare än den andra, knappt röd alls faktiskt. Enda skilnaden är att dom har olika storlekar.

Ska ta lite bilder lite senare, jag håller på med vattenbyte nu..
#20 - 15 mars 2013 15:19
[ATTACH=CONFIG]60647[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]60648[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]60649[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]60650[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]60651[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]60652[/ATTACH]

SOm ni ser så är mina Guramis i princip likadana, är det 2 honor?
#21 - 15 mars 2013 17:00
Något som jag ångrar grovt är att jag inte skaffade en riktig bakgrund, just nu ser det hemskt ut.

Har god lust att sätta upp ett till akvarium, bara för att det är så kul att hålla på. Men har inget bra ställa att sätta ett akvarium just nu :(

Man blir bara så avundsjuk på alla proffs som är här på forumet med så grymma scapes.. Jag har det nog inte riktigt i mig :P

Kan tillägga att min sista Apistos även den är spårlöst borta, kollat filtret och bakom akvariet; helt borta...

Så nu är namnet på tråden lite tokigt :P
#22 - 16 mars 2013 15:03
Jag har en stor flaska med CO2 stående hemma sedan jag tävlade med luftpistol,
jag funderar om det skulle vara värt att dra på en regulator å vad som nu behövs för att få lite mer drag i växterna? Eller kommer jag bara att odla mera Alger då?

Jag är lite nyfiken vad dessa proffs har som täckare på botten så nästan ALLT blir grönt? Så skulle jag gärna vilja ha det. Sjösten faller inte mig i smaken riktigt. Men det kanske krävs mer ljus då? Jag har nu 0,5W/L, men man skulle ju kunna montera lite LED lister som komplement..

Jag kanske har lite för höga ambitioner för att vara i princip nybörjare, men det hade varit kul att få det så fint som det ser ut i mitt huvud :P
#23 - 16 mars 2013 17:22
[ATTACH=CONFIG]60675[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]60676[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]60677[/ATTACH]

Mitt akvarium känns väldigt Naket, vad saknar jag? Och passar min Lavasten in? Eller ska jag ta bort den? Eller kanske försöka klä in den med Mossa?
#24 - 20 mars 2013 18:18
Grr, försäkt att få tag på javamossa i min lokala butik i flera veckor nu. Dom lyckas aldrig få hem den.

Han installerat 2 st reflektorer nu, och en till Mosaikgurami är också inköpt..

Någon som har något tips hur jag ska gå tillväga med dekorationen som jag nämde i #23 ?
#25 - 20 mars 2013 18:39
Det ser jättefint ut, fast lavastenen skulle jag personligen plockat bort, och kanske ersatt den med lite mindre rötter/grenar. Det ser lite tomt ut i framkanten - kanske lite cryptisar här å där, med några grenar/stenar, som sticker ut mellan dom på ett naturligt sätt:).

//Inger
#26 - 22 mars 2013 16:20
När du säger cryptisar. Är det någon specifik du tänker på? Blir inte dom ganska stora(långa)?

Nu är Lavastenen borta och det känns redan mer naturligt, ska ta å köpa någon mer rot nästa vecka.
Jag är grymt dålig på det estetiska, men man får väl slänga i det å ser hur det blir..
#27 - 23 mars 2013 17:00
[ATTACH=CONFIG]60739[/ATTACH]

Bild utan Lavasten[ATTACH=CONFIG]60739[/ATTACH].
#28 - 23 mars 2013 17:15
[QUOTE=Dopply;1642538]När du säger cryptisar. Är det någon specifik du tänker på? Blir inte dom ganska stora(långa)?

Nu är Lavastenen borta och det känns redan mer naturligt, ska ta å köpa någon mer rot nästa vecka.
Jag är grymt dålig på det estetiska, men man får väl slänga i det å ser hur det blir..[/QUOTE]

Cryptocoryner blr inte så stora - kanske runt 15-25cm, beroende på vilken sort:).

//Inger
#29 - 24 mars 2013 06:32
Mer rötter, mer växter, samt att du pillar bort bakrunden du har nu och pillar dit ett svart lakan eller likvärdigt istället :D
#30 - 24 mars 2013 09:38
Ja, bakgrunden var ju inte riktigt genomtänkt..

SKa se om jag kan hitta något annat jag kan krångla dit...
#31 - 25 mars 2013 19:50
Grr, någon fisk eller kanske mina sniglar älskar att slita upp mina nyplanterade växter så att dom sitter i pumpen när jag kommer hem från jobbet.. Köpte en Helferi för några veckor sedan, men nu är nästan alla plantor döda för att jag behövt sätta om dem så många gånger..

NÅgon som har tips hur jag ska få behålla mina växter??
#32 - 26 mars 2013 07:58
BÖrjat fundera på mitt pH värde nu och konstaterat att det ligger närmare 8, och det är väl inte bra för varken fisk eller växter?
pH ligger på 7.7 i våran vattentäkt så det är ju basiskt redan från början.

Bara provat med mina Pool teststickor för att se Ph, sedan fick jag Alkaliniteten till 120 tror jag det var, vet dock inte hur man räknar om det till något vettigt..
#33 - 26 mars 2013 19:27
Var till Zoo-butiken och shoppade lite igen, köpte lite Javamossa och Pogos Helferi.. Sen hade han något han inte visste vad det hette, det är det som jag har bild på här.

Någon som vet vad det är?
[ATTACH=CONFIG]60782[/ATTACH]

Blev även lite mer rötter och en sten, jag har för tillfället ingen bakgrund. Planen var att ta bort bakgrunded och vända på den för att den är svart på baksidan. Men den gick sönder i operationen.
[ATTACH=CONFIG]60783[/ATTACH]

Lite Javamossa på den nya roten och lite Pogos på botten.
[ATTACH=CONFIG]60784[/ATTACH]
#34 - 26 mars 2013 19:36
[QUOTE=Dopply;1642921]
Någon som vet vad det är?
[ATTACH=CONFIG]60782[/ATTACH]
[/QUOTE]

Ser ut som en lite ledsen Bacopa, Bacopa caroliniana kanske?
#35 - 26 mars 2013 19:52
Ser ut som en lite ledsen Bacopa, Bacopa caroliniana kanske?

Verkar vara lite lik, och den som är mest lik dem jag har tittat på.. Men om det är den så är den rejält trött..

Någon som vet ett bra ställe man kan köpa ett CO2-system? Gärna något som passar på SodaStream-flaska.
#36 - 6 april 2013 12:43
Mitt akvarium verkar ha fått oväntat besök av någon snäcka, den är en bäbis men verkar inte vara en Elefantsnäcka som jag har nu.

Med lite forskning så verkar det vara en Blåsnäcka, så jag har nog fått några ägg som bonus med någon växt..

DÅ lägger jag nog planerna med Malayer på is tills jag ser om det finns fler, just nu ser jag bara en..
#37 - 16 april 2013 19:11
Det är något i mitt kar som inte mossa tycker om, allt annat växer med mossan är bara brun och trött.
Jag ska beställa EC nästa vecka och se om det är kolet som saknas. Har på prov satt i en till pump för att se om det är cirkulationen som är klen..

Har även fått fart på mitt 45L kar som jag fick på köpet när jag köpte 250L, går 3 guppys där nu.. SKa ta en bild i helgen, men jag måste erkänna att scaping inte är min starka sida ;)
#38 - 17 april 2013 15:55
Lite nya bilder.

[ATTACH=CONFIG]61233[/ATTACH] Dotterns nya 45L.
[ATTACH=CONFIG]61234[/ATTACH]Med 3 invånare.

[ATTACH=CONFIG]61235[/ATTACH]Vad är det här för växt? Hon i butiken visste inte.. Är det Javaormbunke? Isåfall kanske det var dumt att stoppa den i sanden..

[ATTACH=CONFIG]61236[/ATTACH] Ännu en okänd växt, trodde jag köpte sessiflora, men det verkar vara något annat. Några gissningar?

[ATTACH=CONFIG]61237[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]61238[/ATTACH] En uppdatering av 180L. Det verkar nästan som någon fisk har ätit upp mina Helferi, jag misstänker mina Siamensis men dom ska väl inte äta växter?
#39 - 24 april 2013 18:32
Såg idag att jag fått en till invånare igen, nu är det skivsnäckor som jag hittat i gruset.

Så nu har jag Physa Sp, Elefantsnäcka, Malayer och skivor..

Kanske jag ska göra ett snigelkar istället :P
#40 - 5 maj 2013 16:52
En liten uppdatering hur det se ut nu, mitt 250l är fortfarande i planeringsstadiet..

[ATTACH=CONFIG]61627[/ATTACH]mitt 45l skaffade lite endlers hit, men jag vill ha mera gömställen men vet inte riktigt hur jag ska göra.

[ATTACH=CONFIG]61628[/ATTACH]180l här rullar det väl bara på, började med EC för en vecka sedan och kör med dubbel dos PMDD, och jag tror att tillväxttakten har ökat lite. Fast mina mossor vägrar att trivas i mitt kar.
#41 - 5 maj 2013 17:18
Personligen skulle jag lägga till en hel del rötter/kvistar längs bottenregionen, som du placerar lite huller om buller - samt fler lågväxande växter. Dom som tillhör mina favoriter är cryptocoryner (fast vissa är inte så låga) i alla dess former och färger:).

//Inger
#42 - 7 maj 2013 17:59
Har uppdaterat lilla karet litegranna nu.

[ATTACH=CONFIG]61654[/ATTACH]

Tyckte det blev lite mysigare nu :) Bara växterna tar sig så blir det nog en snårskog inne där..
#43 - 4 juni 2013 19:04
Hmm.. Hur mycket ynglar guppies av sig egentligen??

Har nog redan runt 30 yngel i lilla karet! Var gör man av överskottet?
#44 - 5 juni 2013 05:42
Guppies... och Endlers.. jo de är nog värre än kaniner tror jag. Om man inte har andra fiskar som tar ynglen eller kan skänka bort dom till någon. Då får man nog tyvärr ta det den grymma metoden... via toaspolning. Det går helt enkelt inte att ta tillvara på vartenda litet yngel.
#45 - 24 juni 2013 18:04
En liten bilduppdatering på mina två kar.

[ATTACH=CONFIG]62503[/ATTACH] Mitt 180l snurrar på, har nu en jättevallis i också växer som tusan, men den skapar en bra barriär till mina flytväxter så att dom håller sig på plats. Mina Guramis vill inte bygga bo, antar att jag har två hanar. Faktiskt bara mina Platys som verkar leka, ganska svalt med romans överlag i det karet faktiskt..

[ATTACH=CONFIG]62504[/ATTACH] mitt 45l med guppys, här är kärleken total kan jag säga. många yngel nu och två honor på smällen igen nu. har även posthornssnäckor här och även där är det många bäbisar, men verkar ha lugnat ner sig med förökningen nu var längesedan jag såg några ägg. Har även malay snäckor här i, men det är bara dom minsta som är synliga; jag har inte sett dom stora en enda gång sedan jag satt i dem!
#46 - 24 juni 2013 18:40
Sv: AquaMacmasteri

Mysiga kar, särskilt det med kanonen är härligt. Får lite mind fuck av just den men det känns mest kul. :)

Testa sänka vattennivån till ungefär hälften, det ska vara ett trick för att få igång guramis.
#47 - 24 juni 2013 18:46
[QUOTE=Dopply;1653810]
Mina Guramis vill inte bygga bo, antar att jag har två hanar.[/QUOTE]

Tycker i alla fall den i mitten på en av bilderna ser ut som en hona. Den uppe till vänster är lite svårare att se, men tror det är en hane.
#48 - 28 juni 2013 18:42
Har nu blivit officiellt diagnostiserad "tokig" av min sambo..

Jag har ett till 50liters som jag superscapat på 45min och dragit igång. En nyckelhålsciklid är där just nu, hoppas han klarar sig.

Jag ska ta lite bilder när dimman lagt sig, jag kramade ur ett filter med lite gojs fast jag tror det blev lite mycket; fortfarande grumligt efter 1 timme.

Jag vågade mig på att köpa en grymt söt ancistrus, en såndära orange drake. Hoppas VERKLIGEN att han klarar sig..
#49 - 29 juni 2013 05:41
[ATTACH=CONFIG]62553[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]62554[/ATTACH]

Några bilder nu, det är bara en kass glödlampsramp just nu så belysningen är inget vidare.
Man ser hur mycket bös det blev när jag kramade ur filtret, var nog somsagt lite väl mycket ;)
#50 - 19 juli 2013 18:43
Uppdate:
[ATTACH=CONFIG]62900[/ATTACH] 180L frodas, men inget spännande här.

[ATTACH=CONFIG]62901[/ATTACH] Guppykaret växer också, och jag har försökt att få bort allt andmat men har inte lyckats..

[ATTACH=CONFIG]62902[/ATTACH] Mitt nyaste kar, 50 liters.. Har satt in en kamphane och ett par med dvärgguramis.. Jag har även en Nyckelhålsciklid men den kommer ju växa ur karet så småningom..

[ATTACH=CONFIG]62903[/ATTACH] Kamphanen.

Har fortfarande bara glödljus i nya karet, men jag har beställt en t-5 armatur till det med 2x24w.
#51 - 30 juli 2013 17:05
Forskade lite i en växt som jag blev rekommenderad till kampfisk karet..

Det verkar vara en http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=34&SOK=1 Den har levt med glödljus ett tag och det är hål i bladen, men jag hoppas att den ska ta sig.. Men hade jag vetat hur sen såg ut hade jag ju satt den i mitten av karet istället. Vet inte om jag vågar flytta den..
#52 - 30 juli 2013 17:19
Jaja, nu är den flyttad.. Hoppas inte hon blev arg på mig nu och går å dör..
#53 - 30 juli 2013 18:24
[ATTACH=CONFIG]62993[/ATTACH]

En liten bild på mitt nyaste akvarium 50l med 2x24w lysrör och ett DIY Mäsksystem som jag inte vet om det fungerar eller inte, ser inga bubblor ifrån filtret, men det bubblar du i flaskan.
#54 - 31 juli 2013 18:43
Anledningen till att Mäsken inte verkade fungera var att det läckte i en av slanganslutningarna, nu är det ett rackarns drag i gasen. Är så man blir lite orolig att det är lite mycket.

Tiden får väl utvisa..
#55 - 1 augusti 2013 16:48
Bubbly

" target="_blank">

Tycker det verkar vara lite väl mycket bubblor i karet. Växterna verkar ju iofs gilla det, men jag har inget PH-test än så att jag kan kontrollera det hela.

Ska det verkligen bubbla sådär mycket?
#56 - 1 augusti 2013 16:52
Hur bäddar ni in filmer?
#57 - 1 augusti 2013 18:02
" target="_blank">

Tycker det verkar vara lite väl mycket bubblor i karet. Växterna verkar ju iofs gilla det, men jag har inget PH-test än så att jag kan kontrollera det hela.

Ska det verkligen bubbla sådär mycket?
#58 - 6 augusti 2013 18:06
Har nu kört mäsk i en vecka och måste säga att växterna diggar mig nu! Men jag har lite problem med att få en hyfsat jämn tillförsel under veckan, jag tror att jag måste koppla in en flaska till..

Det lite tråkiga är att mitt dvärggurami-par är dumma på min kampfisk, eller rättare sagt så bråkar dom väl tillbaka.. Hans fenor har blivit sargade så nu vet jag inte vad jag ska göra :( han var så fin när jag köpte den. Jaja, är väl risken man tar när man blandar arter..
#59 - 6 augusti 2013 19:53
Jag hade precis samma problem som du med ojämnt flöde över veckan när jag körde mäsk. Jag körde först 2 flaskor med mäsk och en "säkerhetsflaska". Jag fick jätte bra drag i början på veckan och sen avtog det, jag försökte sätta en ny sats ungefär var tredje dag men det svajade ändå ganska rejält.
Jag provade även med 3 flaskor och tightade ihop det så att det alltid fanns en flaska som var som mest 2 dagar gammal.
Jag fick se vad co2 kunde göra och bestämde mig för att skaffa trycksatt...
#60 - 6 augusti 2013 20:16
Jo, lär väl sluta så för mig med antar jag.. Jag har ju redan en Co2flaska, så jag behöver ju bara regulator och nålventil..
#61 - 6 augusti 2013 20:18
Och magnetventil så att du kan stänga av på natten och något att sprida co2´n med

Och controller :p
#62 - 19 augusti 2013 15:16
En Co2 regulator med nålventil är nu beställd, och en RFcandy regulator ska beställas när pengar finnes på kontot :)

Det blir väl i mitt 180L kar, har ju inga imponerande växter där än. Men då kan jag iaf få min mossa att växa lite :)
#63 - 19 augusti 2013 18:54
Uppdatering..

[ATTACH=CONFIG]63554[/ATTACH] Min Tigerlotus växer som bara den, har klippt av några gammla blad idag..

[ATTACH=CONFIG]63555[/ATTACH] Hit ska mitt trycksatta CO2system installeras när jag får prylarna..

[ATTACH=CONFIG]63556[/ATTACH] Mitt guppykar bara växer och växer min 20W LED armatur fungerar mycket bra här.
#64 - 23 augusti 2013 12:50
[ATTACH=CONFIG]63680[/ATTACH]

Nu har jag fått min Regulator, fungerar fint. Kostade typ 300kr med frakt, den är utan avstängningsventil men det ingår ju i köpet av COntrollern iallafall..
#65 - 24 augusti 2013 15:41
Har nu beställt rfcandy controllern med diffusor; typ denna
" target="_blank">
Den verkar helt ok..
#66 - 24 augusti 2013 15:46
Den såg jäkligt spacead ut. :O
#67 - 24 augusti 2013 16:35
Dom växter som du har bilder på Dopply, är väl innan CO2 om jag har förstått rätt?

//Inger
#68 - 24 augusti 2013 17:10
Japp, det är innan Co2 :)

Jag har den bara lite på test i mitt 40l guppykar just nu för att jag inte kan hålla mig tills Controllern kommer.. Men nu måste jag manuelllt stänga av gasen varje kväll.
#69 - 24 augusti 2013 18:04
[QUOTE=Dopply;1661988]Japp, det är innan Co2 :)

Jag har den bara lite på test i mitt 40l guppykar just nu för att jag inte kan hålla mig tills Controllern kommer.. Men nu måste jag manuelllt stänga av gasen varje kväll.[/QUOTE]

Jag liksom funderar bara - varför CO2, när du har så himla fina växter utan? Vad jag kan se, så har du ganska så "lätta" växter, som klarar sig galant utan en massa "bök";).

//Inger
#70 - 24 augusti 2013 18:10
Exakt.. Men mina mossor hatar mig. Och sen är jag lite av en prylbög :P Man vill ju prova allt skit man kommer på..

Du har rätt, jag har nästan bara lätta växter i karet, dom mer avancerade är inte kvar för att dom har hatat livet i mitt kar ;)

Det är väl mest på skojj som jag provar Co2, eftersom jag redan hade en tub sedan jag tävlade med Luftpistol..
#71 - 24 augusti 2013 18:21
[QUOTE=Dopply;1661998]Exakt.. Men mina mossor hatar mig. Och sen är jag lite av en prylbög :P Man vill ju prova allt skit man kommer på..

Du har rätt, jag har nästan bara lätta växter i karet, dom mer avancerade är inte kvar för att dom har hatat livet i mitt kar ;)

Det är väl mest på skojj som jag provar Co2, eftersom jag redan hade en tub sedan jag tävlade med Luftpistol..[/QUOTE]

Okey, jag förstår:).

//Inger
#72 - 2 september 2013 16:56
Min dvärggurami-hane jobbar för fullt med ett skumbo nu, får väl se om han lyckas charma honan med.. Det återstår väl att se.

Är ju dags för vattenbyte egentligen, men jag vet inte om jag vågar göra det nu ..
#73 - 14 september 2013 16:07
Har märkt att mitt 180l kar inte alls kan ta emot Co2 lika bra som mitt mäsksystemi mitt 50liters.. Jag misstänker starkt belysningen, så nu har jag beställt ett Aquastar dit, tänkte även ta ett Power-Glo; men verkar inte finnas till Juwels mått..

Hoppas att belysningen orkar med, annars måste jag nog köpa en till ramp?
#74 - 4 oktober 2013 19:14
Uppdatering av Karen

[ATTACH=CONFIG]64434[/ATTACH] Mitt 180l Nu, att stoppa i ett Aquastar gav resultat på allt utom mina Mossor. Det måste finnas något i vattnet som inte Mossor gillar, dom där direkt när man stoppar ner dem..

[ATTACH=CONFIG]64435[/ATTACH]

------------------------------------------------------------------------------
[ATTACH=CONFIG]64436[/ATTACH]Mitt guppykar har växt igen totalt.. DÄr växer det utan varken Co2 eller näring, endast en 20W arbestlampa som belysning..

[ATTACH=CONFIG]64437[/ATTACH] Mitt sovrumskar ala Asien. Mäsken är jobbig att hålla i balans, men det är inte så farligt. Mossor älskar detta kar..

Jag kan erkänna att jag inte lagt ner speciellt mycket kraft på mina Kar denna sommar, men det är kul att se att balansen börljar infinna sig i mitt första kar. Jag behöver knappt skrapa rutorna längre, skrapar bort lite grön-prick varannan vecka..

Men jag stoppade in min Nyckelhål där, och efter det har jag knappt sett en enda Amanoräka -Jag tror att han ätit up några av dem redan. Och de få som är kvar ser jag att han lurar på hela dagarna. Och så fort dem visar sig så jagar han dem igen...

Mitt 250L är fortfarande stående utan vatten, får se om det blir en insats till vintern.. Har en 3 månaders bäbis och en 6 och 3 åring i hemmet, så sysslolös är man INTE..
#75 - 6 oktober 2013 15:41
Lägger upp en liten film på mitt "stora" kar.
Ni får ursäkta mina Linslusar, men dom gillar att vara i rampljuset..

" target="_blank">
#76 - 26 oktober 2013 11:56
[ATTACH=CONFIG]64918[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]64919[/ATTACH]

Liten bild uppdatering. Det växer så det knakar här, dock så är mina Pappegojblad ng lite för kräsna för ljuset jag har verkar det som, för den ser rätt vissen ut i nedre delen..
#77 - 26 oktober 2013 12:02
Åh så fint:).

//Inger
#78 - 25 november 2013 20:09
VÄxer var det ja..

[ATTACH=CONFIG]65643[/ATTACH]Mobil bild på mitt 180l, det växer skapligt nu :) Tror svärdplantorna går på anabola.. min mosaikgurami-hane gick bort i veckan, han hade varit lite hängig ett tag fast han åt bra hela tiden -vet inte riktigt vad det berodde på, kanske var honan som var för dryg.. Min nyckelhål har nog smaskat i sig mina Amano misstänker jag, har i princip inte sett någon sedan jag satte ner den där..

[ATTACH=CONFIG]65644[/ATTACH] Mitt 50l, har slutat med mäsken här och låter det rulla på med bara enkel dos PMDD. Det var för bökigt att hålla balansen med min mäsksettup, så jag gav upp det. Men jag tror att min dvärggurami hane inte gillade att jag sluta, för han byggde bon med alla alger helatiden -nu har han slutat helt att bygga bon..
Har även ett helsike med andmat här, men jag hoppas att jag fått kontroll på det nu..
#79 - 30 november 2013 18:00
" target="_blank">

Lägger in en liten film på mitt stora kar, det har utvecklats en hel del under detta första år med akvarium. Men jag tycker inte jag riktigt lyckats med scapen, känns lite rörig, jag får inget bra flow i karet..

Jag tror jag ska göra ett försök till med någon apistos, jag gillar deras beteende, annars kanske någon Scalare -eller är mitt 180L för litet för dem? Det är ju 50cm högt, dom borde väl trivas?
#80 - 2 december 2013 19:22
" target="_blank">

Ett litet mobilklipp på mitt 50Liters med de nya invånarna, hittade några snygga guppies som fick äran att flytta in.
#81 - 5 december 2013 18:26
Några av mina fiskar.

Några av mina nuvarande invånare. Guppies är lite knepiga att få hyfsade bilder på..
#82 - 5 december 2013 18:54
Fina fiskar och fina foton :)
#83 - 5 december 2013 20:02
Jag är imponerad av fotona på dina guppys, dom är inte helt lätta att fota :).

//Inger
#84 - 6 december 2013 05:31
Jag skrapade insidan av rutorna, men jag skulle nog ha putsat utsidan också -man ser ju minsta lilla molekyl genom linsen ;)
#85 - 13 december 2013 13:27
Har köpt lite http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=86&SOK=1 och tänkte ge den ett försök, jag skulle tro att jag kanske har lite för klen belysning -men jag hoppas den ska bli fin. Nu ska jag bara hitta något bra ställe att sätta den på..

Sedan köpte jag en Cabomba(tror jag) kan lika görna vara en sessiflora, jag ser ingen skillnad. Även här kanske belysningen är ett problem. Det lär visa sig ganska snart :)
#86 - 19 december 2013 16:30
Har dragit igång Mäsken i 50Liters karet igen nu men har märkt at jag fått Cladophora i det nu, har plockat en del från grenar men det har trasslat in sig i min javamossa, och det får jag inte bort :(

Man får nog acceptera dess existens.. Jag är inte nöjd med scapen i det, jag måste fixa den på någe vis..
#87 - 23 december 2013 18:15
Rescapat 50Litarn

[ATTACH=CONFIG]66273[/ATTACH] Har totalrenoverat 50 Litarn pga Claddon, så nu får vi se hur det tar sig. Jag känner att jag inte behärskar detta med bra scaping -men jag har gjort ett nytt försök iallafall..

[ATTACH=CONFIG]66274[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]66275[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]66276[/ATTACH]

Jag vet inte hur jag ska få det fint, jag har fler a dom där mörka stenarna -ska jag lägga i flera?

I övrigt är det nu mäskdrivet och 2x24w belysning ett Aquastar och ett Power-Glo..

Kan någon ge tips på fina växter jag kan ha?
#88 - 23 december 2013 19:07
Personligen skulle jag själv ha plockat bort dom flesta stenar och ersatt dom med rötter och lite fler växter. Sen har du kampfiskar, som skulle gilla att ha flytväxter att rota runt i :).
Sen ska du veta Dopply, att jag tycker också att det är svårt att få det fint i mina kar, det brukar sällan bli som jag har tänkt mig ;).

//Inger
#89 - 23 december 2013 19:15
Tänkte jag skulle prova på en Scape med Stenbas. Jag är på jakt efter en spretig rot, jag har bara sånna där tråkiga Mangrove träbitar -tycker inte dom e så fina..
#90 - 23 december 2013 19:22
[QUOTE=Dopply;1679188]Tänkte jag skulle prova på en Scape med Stenbas. Jag är på jakt efter en spretig rot, jag har bara sånna där tråkiga Mangrove träbitar -tycker inte dom e så fina..[/QUOTE]

Självklar så skall du gå på din egen känsla och vad du tycker är bäst för fiskarna. Det kommer nog att bli hur bra som helst till slut :).

//Inger
#91 - 20 januari 2014 09:15
Spelade in denna film igår.

" target="_blank">

Men idag verkar gasen tagit slut :( Ack å ve. Jag har inte forskat i var jag ska fylla den än..
#92 - 20 januari 2014 15:33
Nu har jag fyllt flaskan, som var nästan helt tom, fast utan resultat.. Kan diffusorn ha kleggat igen? Jag har aldrig rengjort den sen jag fick den, hur gör man det? Är det klorin som gäller?
#93 - 20 januari 2014 16:00
Kör du med en sådan "atomizer"diffusor så täpper vattnet till keramiken när det blir baksug och Co2 tar slut. Det tar veckor ibland att torka. Du kan testa att öka trycket till 1,5 i ett dygn (om du har trycksatt system) för att se om Co2 kan tränga undan vattnet. Du kan annars lägga diffusorn på kork eller trä i ugnen i på 60-70 grader (men ta av gummiproppen först) i ett par timmar och låt den sedan svalna. Då är all restfukt borta. Tada!
#94 - 20 januari 2014 16:05
" target="_blank">

Denna kör jag.. Luft alltså? Hmm, nu har jag iofs stoppat ner den i klorin redan. Men eftersom det dök upp så plötsligt så har du säkert rätt!
#95 - 20 januari 2014 16:17
Var köpte du den Atomizern? Letade efter den förut, men inte hittat den.
#96 - 20 januari 2014 16:43
Han som säljer RFCandy controllern har börjat sälja den.. Provade att köra med 1.5bar tryckluft genom den, men verkar inte vara så mycket bättre..
#97 - 20 januari 2014 16:48
Ligger med konstant tryck i ett glas med varmt vatten nu, den har börjat vakna till liv lite grann..
#98 - 20 januari 2014 16:54
Det var Daniel på rfCandy som tipsade mig om denna ugnsbehandling
#99 - 20 januari 2014 19:05
Ugnen gjorde susen! Tack Bluewing! Du har räddat min dag!

Kan förövrigt informera att det kostade 350kr att fylla min 6kg flaska!
#100 - 20 januari 2014 19:51
Varsågod :)
#101 - 22 januari 2014 11:03
Finns det olika kvalitet på CO2gasen? Den jag har nu verkar inte alls vara lika potent som den gamla gasen..

Som det är nu verkar jag inte komma under PH7.4, förrut låg jag konstant på PH6.9.

Så nu piper den där controllern för glatta livet hela tiden :P
#102 - 2 augusti 2014 13:58
Kan meddela att något saltvattenskar blir det inte.. Utan jag kommer stanna i sötvattenträsket..

Just nu är väl inte mina kar speciellt fina längre, har nu i princip bara Anubias och har kört helt utan gödning i några månader..

Men jag har nu fått lite nya ideer.

Jag kommer flytta alla mina tetror till mitt 60l, och sedan byta substratet i stora frpn den grova sjöstenen jag har nu till något annat. Förmodligen sand av något slag då jag tycker det fungerar bra i mitt 60l..

Det som kommer finnas kvar i mitt 180l då är en nyckelhål, en mosaikgurami, en siames, 2 st ancistrus hanar, och mina två nya ciklider som jag inte vet vad det är :P

Planen var att försöka minska antalet arter i mitt 180l.. Frågan är bara vad jag ska göra. Jag gillar ciklider, fast jag vill gärna starta upp min CO2anläggning igen och få lite bubblande växter..

Enligt frugan så är ett nytt kar uteslutet, det enda jag får skaffa är ett 8-kantigt kar av något slag :P
#103 - 15 augusti 2014 18:28
Var till Jula och köpte blästersand idag. Så jag har lite funderingar att dra igång med det hela i helgen..

Men jag har i princip bara Anubiasväxter kvar.. Men det får duga sålänge..
#104 - 15 augusti 2014 18:53
Var till Jula och köpte blästersand idag. Så jag har lite funderingar att dra igång med det hela i helgen..

Men jag har i princip bara Anubiasväxter kvar.. Men det får duga sålänge..
#105 - 17 augusti 2014 18:12
Såg någonting nytt i mitt kar idag.

" target="_blank">

Mina två ancistrus har hyst agg mot varandra sedan dag ett, men idag så gick dom ett steg längre och gick till attack mot varandra.. Jag antar att jag fått tag i två Hanar..

Borde jag sära på dem? Eller ska jag låta dem hålla sina revir och leva kvar? Kan tänka mig att det kan bli lite otäckt när de blir större..
#106 - 17 augusti 2014 18:52
Risken är att den starkare hanen dödar den svagare.
#107 - 17 augusti 2014 19:31
Hur ser man skillnad på könen på Ancistrus? Jag har en Orange Ancistrus i mitt lilla kar, om det är en hona så skulle jag kunna ta den svaga och byta plats på dem..
#108 - 17 augusti 2014 19:59
Könsskilnaden är ofta ganska stor egentligen. De flesta med rejäl "skäggväxt" är hanar. Honor är ofta från helt släta upp till ganska kort skäggstubb. Så har jag fattat det.
#109 - 23 oktober 2014 16:27
[ATTACH=CONFIG]72094[/ATTACH]

En liten blygsam uppdatering, har nu bara ett kar i drift. Dvs mitt 180L, jag har i princip bara anubias i där nu, fast jag stoppade i lite cabomba i förrgår.

Jag köpte även 1000l/h pump, och märker redan skillnad på vattnet! positivt överraskad.

Lite förbryllad över mina dumma spontana fiskinköp, jag har svårt att hejda mig.. Sitter nu med en hel drös med olika arter i mitt lilla kar, ingen harmoni däri överhuvudtaget. Kan bara beskrivas som ett kaos..

SKulle vilja ha ett nytt kar egentligen, på runt 400l. Så att jag kan börja om där.
#110 - 16 januari 2015 15:55
Fick lust att börja om lite nu, så jag tog tag i saken och satt igång imorse med en total reset..

Nu kommer det bli BTN Amazonas och Jula sand i karet.
[ATTACH=CONFIG]73720[/ATTACH]

Mitt tillfälliga härbärge:

[ATTACH=CONFIG]73721[/ATTACH]

Och en liten Före bild bara för att jag hitta en.

[ATTACH=CONFIG]73722[/ATTACH]

Är ju ganska lång härdningstid på siliconet, så återuppstarten blir väl på söndag..

Var rejält uttråkad på hur det såg ut, så nu får det visa sig om jag kan få till något som jag blir nöjd med.
#111 - 16 januari 2015 16:02
Kul med förändring. Hur stort kar har du?

Skickat med Tapatalk från min mobil.
#112 - 16 januari 2015 16:27
180l juwel Rio
#113 - 17 januari 2015 19:14
[ATTACH=CONFIG]73729[/ATTACH]
Såhär blev resultatet.. Frugan fick spel på min tillfälliga balja, så det blev att stoppa i dem lite tidigare än planerat. Men jag tror att härdningen var i princip klar iallafall.

Nu har mina malar fått lite godis i form av kronärtskocka, och de älskar det.
#114 - 17 januari 2015 21:08
En fråga ang utblåset. Jag ser att du har det ner. Finns där någon anledning till det? Orsaken till att jag frågar är att jag har hållit på att rikta runt utblåset för att hitta vart den blir bäst och det är om du vrider den ca 50 grader upp så den kör mot framglaset men lite upp så den bryter ytan så vattnet syresätts. Det ger en bra rundgång av vattnet i hela karet. Läste att Bluewing också hade samma på sitt.
#115 - 19 januari 2015 11:48
Du har rätt. Det du ser på bilden var ett test jag gjorde ett litet tag, fast nackdelen är att vattnet blir lite väl stillastående. Normalt sett så har jag haft utblåset snett uppåt mot ytan för det mesta.

Nu väntar jag bara på att växterna ska ta sig så det inte ser så kalt ut..
#116 - 19 januari 2015 17:37
☺

Skickat med Tapatalk från min mobil.
#117 - 20 februari 2015 17:54
Update.

Liten update på karet, det enda som växer så det knakar just nu är Ludwigia(repens)? tror jag det är..
Ångrar lite att jag slängde 15 liter med anubias som jag hade i min gamla scape.

" target="_blank">
#118 - 4 mars 2015 17:24
Bild update.

Händer inte så mycket, och de "snabbväxande" sessiflora och vattenpesten växer inte ett dugg..

I övrigt köpte jag lite "flame moss" som det kallas och lagt i nät, fast det har inte visat tecken på att växa än.

[ATTACH=CONFIG]74656[/ATTACH]

Ludwigan växer så in i vassen!
#119 - 7 mars 2015 16:13
Uppdatering, har nu lämnat tillbaks min nyckelhål och min Mosaik gurami och bytt dem mot ett par med [I]Apistogramma sp. 'pandurini' och 10 st [/I][COLOR=#000000][FONT=Open Sans]Röd fantomtetra, tror jag det var..

Men nu till en liten fråga, jag är ingen grottmänniska :P Hur petiga är cikliderna när det gäller grottor? Vill dem ha ett plant tak? Eller duger det med rör?[/FONT][/COLOR]
#120 - 7 mars 2015 16:27
[QUOTE=Dopply;1729794]Uppdatering, har nu lämnat tillbaks min nyckelhål och min Mosaik gurami och bytt dem mot ett par med [I]Apistogramma sp. 'pandurini' och 10 st [/I][COLOR=#000000][FONT=Open Sans]Röd fantomtetra, tror jag det var..

Men nu till en liten fråga, jag är ingen grottmänniska :P Hur petiga är cikliderna när det gäller grottor? Vill dem ha ett plant tak? Eller duger det med rör?[/FONT][/COLOR][/QUOTE]

Till apistogramma duger inga rör (för smala) - dessa vill ha grottor, där dom kan "gräva igen" ingångarna för diverse fiender så att dessa inte ser deras ägg/yngel :).

//Inger
#121 - 7 mars 2015 16:47
Spännande, jag måste ta och studera era kar lite och se hur man skulle kunna göra för att få dem att trivas!

Färdigkoppade för 1 timme sedan, och nu har dom kommit fram och undersöker ivrigt deras nya hem. Honan har redan fått sina färger tillabaks men hanen verkar fortfarande lite misstänksam, någon mat ville han minsan inte ha. Hoppas att han blir och trivas, jag är novis vad gäller dessa vackra och spännande dvärgciklider!

Denna tråd har ju en start med just Apistos, fast det gick inte länge innan dom var borta :(. Jag gör nu ett nytt försök, och hoppas att det skall gå bättre denna gång. Jag blir så inspirerad av er proffs!
#122 - 8 mars 2015 13:24
Jag ska nu hämta några Boesemani som är inklämda i ett 54-liters kar och hoppas att dom ska få ett lite drägligare liv i mitt 180L, fortfarande lite litet kanske men det får duga tillsvidare..

Jag hade egentligen inte tänkt att fylla på med mera fisk nu, fast det går nog bra hoppas jag...
#123 - 8 mars 2015 19:58
Det kan inte vara sant.. Det slutade med att jag köpte hela karet! Jaja, det visade sig vara ett Aqua-EL 96L. Nu har jag dock en drös med fisk som jag inte riktigt räknat med.

Jag fick med 7 Sorgmanteltetror och 3st Tigerbarber och 1 drottningrasbora.

Det var nog ett tag sedan de gjorde rent det för jag såg i princip inte in alls, helt brunt på glasen.
#124 - 10 mars 2015 17:35
Uppdatering.

[ATTACH=CONFIG]74805[/ATTACH]

Nu är det 3 st Regnbågar på plats

[ATTACH=CONFIG]74806[/ATTACH] Verkar ha fattat tycke för sonens Döskalle som han prompt ska ha i karet. Denna rackare älskar att jaga pansarmalar, verkar vara lite av en hobby.

[ATTACH=CONFIG]74807[/ATTACH] Han har börjat visa sig mera nu idag. Knaprar sand hela dagarna.. Får se om dom fattar tycke för varandra.

[ATTACH=CONFIG]74808[/ATTACH] En bild på det nya spontaninköpta 96liters, lysrören är typ 3-4 år gamla så de behöver nog en liten uppfräshning! Funkar det att ha 2 st sylvania aquastar? Eller ska jag kombinera det med något dagsljusrör? Vad säger juryn?
#125 - 12 mars 2015 17:42
[ATTACH=CONFIG]74855[/ATTACH]

Har nu 2st Aquastar installerade, det blev ju ganska lila men det blev ju ungefär som jag förväntade mig. Köpte även ett nytt filter till karet och det blev AquaEL Turbo 1000, fullt ös blev det! Tror jag måste möblera om för att reducera draget lite :)

Har mätt lite och konstaterat är det faktiskt är ett 112l Kar jag har köpt..
#126 - 16 mars 2015 17:16
Lite bilder..

[ATTACH=CONFIG]74910[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]74912[/ATTACH] Hon blev arg av allt mitt blixtrande..

[ATTACH=CONFIG]74913[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]74914[/ATTACH]
#127 - 16 mars 2015 17:21
Fina Apistogramma :)
#128 - 27 mars 2015 11:29
Ojsan.

Tillökning i familjen Panduro, förhoppningsvis går det vägen. Jag blev helt paff när jag kom hem från jobbet idag och såg dethära, hade inte en aning om att dom lekt.

" target="_blank">

Blev inte i HD av någon anledning, man man ser ganska bra ändå.. Ändrar mig där, jag kunde visst se den i HD..
#129 - 27 mars 2015 15:11
Det skulle ha varit skoj, att se apisbebbarna, men din film är privat!

//Inger
#130 - 27 mars 2015 15:40
Nu ska det kanske fungera bättre!
#131 - 27 mars 2015 15:52
[QUOTE=Dopply;1732420]Nu ska det kanske fungera bättre![/QUOTE]

...ingenting alls.

//Inger
#132 - 27 mars 2015 15:55
[QUOTE=Dopply;1732415]Tillökning i familjen Panduro, förhoppningsvis går det vägen. Jag blev helt paff när jag kom hem från jobbet idag och såg dethära, hade inte en aning om att dom lekt.

" target="_blank">

Blev inte i HD av någon anledning, man man ser ganska bra ändå.. Ändrar mig där, jag kunde visst se den i HD..[/QUOTE]

Nu ser jag - härligt, grattis till dom små :).

//Inger
#133 - 27 mars 2015 21:15
Såg idag att jag ven hade en Ancistrusbäbis i mitt 112Liters som jag precis köpt. Och hur den kommit dig är en gåta för mig; jag flyttade dit min största ancistrushane förra veckan.. Jag fick lov att flytta den då den skadat ryggen på min mindre oranga hona, men jag har bara sett en bäbis än. Så den är nog en överlevare från en kull jag aldrig sett..

Fattar ingenting, tycker jag spenderar mycket tid med att observera mina fiskar. Hur kan jag missa dessa detaljer? ;)
#134 - 29 mars 2015 18:06
Kul överraskning! Känns som det är omöjligt att se precis allt hur mycket tid man än spenderar..
#135 - 3 april 2015 14:13
Verkar som att mina tappra apisar förlorade kampen tillslut! Både mor och far försvarade sina små ända in a det sista, det var ett magnifikt teamwork fast bäbisarna ville ofta ut på äventyr och det blev också ofta deras tragiska död :(

Jag är relativt säker på att alla nu blivit mat, fast jag ser fortfarande tendenser till försvar av ett specifikt område..
#136 - 12 april 2015 17:08
Har nu gett bort mina Tigerbarber som gick i mitt nya 112L, och ersatt dem med lite gröna svärdbärare modell Xiphophorus [I]helleri. Dem verkar trivas med mina Sorgmantlar som också går däruti.

Min dotter hittade en sten och en bro som prompt skulle i det karet, fast det blev ok ändå tycker jag. Växterna verkar inte vilja ta sig där dock.
[/I]
#137 - 19 maj 2015 15:39
En bild säger mer än tusen ord!

Mitt nya kar har inte haft någon vidare bra start, och just nu får jag hoppas att dom gillar blommiga tapeter!!

[ATTACH=CONFIG]76073[/ATTACH]
#138 - 21 maj 2015 05:05
Hihi! Men fy så trist!
#139 - 21 maj 2015 05:05
Bra val med svärdbärare förresten! De är urmysiga fiskar!

Annons