Aqualine - helglas eller Aluminium?

#1 - 8 februari 2012 15:21
Vet att detta ämne är en smula uttjatat, men vill ändå ta upp det ännu en gång...
Skall sälja mitt 310 liters kar och skaffa ett nytt, förmodligen 720 liter.
Är helt inne på ett Aqualine men kan inte riktigt bestämma mig för om jag skall ha helglas eller aluminium:confused:
Jag tycker iofs att helglas är snyggast och då jag tänker bygga en egen bänk så passar det bäst.
Det jag är fundersam över är hållfastheten, är det egentligen någon skillnad eller kvittar det lika vad man väljer?
Någon som har ett Aqualine helglas (eller annat märke) i den här storleken och som kan ge lite synpunkter??
#2 - 8 februari 2012 15:36
asså rent persronligen så finns det knappt nått fulare i min värld än alu-kar. jag kör jämt på helglas. jag har en kub på 350L , 70x70x70cm i helglas. o ny bygger jag ett 2,55m långt, 410L kar i helglas bara. malawit o asien karen är med helglas. tog tillomed bort ramarna på malawit o silikonade om det

nu har jag aldrig köpt ett sproilans nytt kar, utan jag köper begagnat eller bygger från grund.

så jag lägger min röst på helglasat utan tvekan.
#3 - 8 februari 2012 15:40
Ram är något säkrare. I och med att ramen håller ihop rutorna så vilar inte hela ansvaret på silikonet utan det får mest sköta jobbet som tätning. Somliga påstår att silikon tröttnar på sikt, en del säger tio år men jag har burkar som är äldre än så. I vilket fall, ramen är lite säkrare och skyddar ju också kanterna som det är lätt att skada annars.

Helglas rymmer mer vatten. I och med att volymen anges efter yttermått och rutorna sitter längre in på ett ramakvarium så får det plats mer vatten i helglas. På ett 720 kan det handla om flera tiotals liter.

Bägge är sorterna är bra om de är professionellt byggda. Vad man väljer kan nog få bero till stor del på tycke och smak och hur mycket man prioriterar lite extra säkerhet jämfört med lite extra vatten.
#4 - 8 februari 2012 16:40
hannesc skrev:
asså rent persronligen så finns det knappt nått fulare i min värld än alu-kar. jag kör jämt på helglas. jag har en kub på 350L , 70x70x70cm i helglas. o ny bygger jag ett 2,55m långt, 410L kar i helglas bara. malawit o asien karen är med helglas. tog tillomed bort ramarna på malawit o silikonade om det

nu har jag aldrig köpt ett sproilans nytt kar, utan jag köper begagnat eller bygger från grund.

så jag lägger min röst på helglasat utan tvekan.

Hellre ett snyggt aluminium kar än ett fult limmat helglas.
Sedan beror det nog mer på vart det skall stå som Bygert säger tål en aluminium ram mer stryk.
Det låter kanske lite tokigt men dunkar man i med dammsugaren eller liknande på fel sätt kan det gå tokigt utan ram.
#5 - 8 februari 2012 17:08
Tack för input.
Jag har ju sedan 6 år ett kar med aluram, har det på en aluställning.
Det nya karet tänkte jag mig ha på en egenbyggd bänk. Iom att jag har tre ungar så lutar det trots allt mot ett aluminium kar...
Säkerheten framför allt, tycker inte de är så tokiga faktiskt.

Nu en annan fråga; om jag bygger en egen bänk med hel skiva på toppen, är det bara att ställa upp karet (aluminium) på skivan på samma sätt som jag gör idag med mitt nuvarande på sin alu ställning? Har sett att några väljer att lägga en frigolitskiva i botten, antingen under hela karet eller bara som stöd för bottenglaset. Hur ser ni på det?
#6 - 8 februari 2012 18:46
om du tar frigolit så ska du ha så det täcker hela karet inklusive ram,
#7 - 8 februari 2012 18:55
Ok, men jag kan väl egentligen strunta i frigolit bara bänken är i lod?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
#8 - 8 februari 2012 18:57
ja. :)
#9 - 8 februari 2012 19:05
Tack för snabba svar, bättre att fråga en gång för mycket.

#10 - 8 februari 2012 19:16
absolut:P
#11 - 2 mars 2012 08:35
Har börjat vackla i mitt beslut att köpa ett Aqualine. Pratade med Majornas glas häromdagen och blev offererad ett helglas kar med måtten 200x80x70 (1120 liter) med kortsidor samt en långsida i Optiwhite glas, glastjocklek 12 mm överallt. Priset var samma som för ett Aqualine 1120, känns som ett betydligt bättre köp.
Har aldrig haft helglas innan, räcker 12 mm tycker ni, eller skall jag ha 15 mm, i botten eller runtom??

#12 - 2 mars 2012 08:40
12 räcker bra till det. vi har ett 2700L kar nere på djurmagazinet här i jkpg. det är i 12 mm.
#13 - 2 mars 2012 08:59
Ok, har ju läst en hög med inlägg om detta och vissa verkar ha tunt glas, andra verkar köra tjockt... Då jag kollade på en tjocklekskalkylator på nätet rekomenderades 16 mm (15) för en säkerhetsfaktor på 3.8...

#14 - 2 mars 2012 09:10
asså det är ju höjden som bestämmer. men visst kör på 15 om det känns bättre. men det går bra med 12 med. sätter du en sarg runt o kanske nått stag så är det lugna puckar.

jag har just byggt ett 408L kar i 6mm (!)

testade med två stag bara. det bågnade rejält i mitten så jag har satt dit ett stag till. så nu är det stabilt som fan. men det är ju bara 40 cm högt.

fast iof. nu när jag kollade lite så säger denna tabellen 16 mm med.

vad blir skillnaden i kostnad, 12mm VS 16/15 mm
#15 - 2 mars 2012 09:21
skillnaden i kostnad blir nog en del, men ja tänker mer på vikten... helgglas akvarium i den storleken i 15mm glas.... hoppas du har gymmat ;)
å har en rejäl grund i huset/lägenheten.
#16 - 2 mars 2012 09:45
Grunden är inget problem, har betongsula på kåken. Men kör nog på glasmästarens rekomendation, 12mm, han borde ju ändå veta vad han pratar om kan man tycka. Det är ju det där med pris, sprang iväg rejält med 15 mm... känns onödigt om jag nu klarar mig med klenare. Lägger stålarna på firrar istället. Skall börja bygga min bänk om någon vecka, lovar att posta en projekttråd:)

#17 - 2 mars 2012 10:00
ja. o krav är tonvis med bilder! på allt! hela processen! inte bara när det är klart :P

:D
#18 - 2 mars 2012 15:25
Jajamensan:D

#19 - 16 mars 2012 09:15
Har nyss fått erbjudande att köpa ett par lätt begagnade Eheim 2250 filter. Vad tror ni, kan det bli lagom cirkulation för ett 1120 liters kar. Tänkte ha Diskus, Altum och mycket växter. Blir ju total genomströmning på drygt 2000 liter.

#20 - 16 mars 2012 09:31
för lite. du bör ha över 3500 l/h till ditt kar. fast om du tar bort 1250-pumpen o sätter på 1260-pumpen istället så har du fast toppenfilter!!

det skulle jag gjort om jag var du.
#21 - 16 mars 2012 10:20
Jag har även ett JBL Cristal profi 500
filter stående, det är på 1200 liter.
Borde ju bli rätt bra med varsitt 2250 på kortsidorna och JBL i mitten...
#22 - 16 mars 2012 10:29
a visst .det funkar bra
#23 - 16 mars 2012 10:37
Så får det bli mao! Tycker det är bra med flera mindre filter ifall något av dem lägger av så är det inte katastrof. Dessutom blir det jämnare genomströmning i karet...

#24 - 16 mars 2012 10:56
du kan ha en poäng i det. sårbarheten blir ju helt klart mindre. jämnare genomströmning vet jag inte, det beror ju på hur man bygger utblås etc. finns ju inget som säger att man måste bara använda det som följer med.
#25 - 16 mars 2012 13:17
Jo, men om jag har tre insug och strilrör jämnt fördelade så måste ju det ge en jämnare genomströmning än med ett stort filter, helt oavsett hur man trixar med utblåsen. Sedan reser jag mycket i jobbet så det känns tryggt att inte behöva förlita sig på ett enda jättefilter.

#26 - 17 mars 2012 09:08
Sådärja, då var två lätt begagnade Eheim 2250 filter införskaffade. Skönt att ha filterfrågan löst!
Funderade länge på att köra ett Eheim 2260 eller 2262 tillsammans med mitt JBL Cristal Profi men tror att det blir bättre med dessa 2 2250 samt JBL-filtret.
Återstår mao att börja bygga bänken, karet levereras till semestern...
#27 - 20 mars 2012 15:13
Känner att jag börjar lämna ämnet för tråden lite, men lika bra att inte splittra för mycket...

Har som sagt börjat samla på mig allt som behövs för uppstart till sommare

1) 1120 liters kar, Optiwhite framruta beställt hos Majornas glas
2) Ehem 2250 x 2 inköpta
3) Ritning till bänk samt ljusramp klar, återstår att börja bygga
4) Jätterot (27 kg...) införskaffad
5) 4 st F1 Altum införskaffade (simmar i 310 karet så länge, ännu rätt små...)
6) UVC, skall införskaffas
7) 6 kg CO2 tub med regulator/magnetventil finnes, ytterreaktor + PH controller återstår att skaffa
8) In-line värmare (att koppla på ytterfilter)

Det som ligger närmast just nu är att bygga bänk, påbörjas så snart det går, lite mycket med jobb och familj närmsta veckorna dock...
Jag hade tänkt bygga något som liknar det saltvattenskillarna har, dvs en snygg möbelbänk med ljusramp i samma stil som bänken. Karet kommer att ha mycket ljuskrävande växter och CO2 via tub med PH controller.
Det som närmast återstår att köpa in är armaturer att bygga in i ljusrampen, hade tänkt mig 3 MH samt ett (eller 2) T5 rör på varje sida.
Vad kan vara lämpligt här, 3x150W MH eller 3x250 MH samt var köper man dessa armaturer bra och billigt...?
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 20 mars 2012 15:53
Under årens lopp så har jag startat upp någar tusen akvarier - ungefär hälften helglas och hälften ramakvarier och jag har aldrig någon skillnad i hållbarheten mellan de olika typerna
#29 - 20 mars 2012 17:15
Jo, har insett det jag med och beställde ett helglas för några veckor sedan, dessa är ju trots allt snyggast, enligt mig i alla fall. Behåller mitt 310 liters Åledskar så nu har jag snart ett av varje så får vi ju se vilket som håller längst:)

Annons