Aquael UNIMAX 700

#1 - 29 mars 2008 15:33
Fick hem ett sådant ytterfilter igår och nu ser jag att min ställning är för låg för detta filter..
Funderar på att köpa en ställning som är 600mm hög men är lite skeptisk, till att filtret inte
får plats ändå när slangar är kopplade :confused:

Är det någon som har en UNIMAX 700 och hur har ni placerat filtret?

Mvh
#2 - 31 mars 2008 16:38
Ingen?
#3 - 31 mars 2008 17:35
Jag har ett UNIMAX 700 till mitt 540-liters och det funkar kanonbra. Jag ställde mitt filter brevid akvariet helt enkelt :)
Det kanske inte är så snyggt, men spela roll. När jag flyttar hemifrån om något år eller så ska jag nog bygga någon ställning för akvariet som man får in filtret i. Så om du absolut måste ha in filtret under ställningen, kan du väl höja upp ställningen på något sätt? Kanske lägga tegelstenar under fötterna eller liknande? Detta kanske blir ostadigt, men vad vet jag ;)
#4 - 31 mars 2008 18:42
Okej låter ju bra, men tyvärr kan jag inte ställa mitt filter brevid akvariet har det i min 1:a och där är inte så mycket utrymme kvar längre :p

En annan sak jag har funderat på är hur jag ska göra med insugen och utblåsen? Har 3st BTN-Moduler F, G och M.. Ska jag sätta insugen i en modul
och utblåsen i en? Eller ett insug och ett utblås i 2st moduler? Har en Powerhead 70 också som jag hade tänkt att använda som extra cirkulation men den kanske inte behövs?

Mvh
#5 - 31 mars 2008 18:48
Men gör som jag sa då :)
Höj upp ställningen med hjälp av tegelstenar/plankor/vad som nu kan tänkas passa :)
Det handlar ju bara om 6-7cm så det borde ju inte var något problem...
#6 - 31 mars 2008 19:01
Wieder skrev:
Men gör som jag sa då :)

Höj upp ställningen med hjälp av tegelstenar/plankor/vad som nu kan tänkas passa :)

Det handlar ju bara om 6-7cm så det borde ju inte var något problem...

ja jag får fundera på det :) men hur hög ställning har du? 60cm? Annars borde det väl gå att få ett special beställt? Alltså en som är 66-67cm hög.
#7 - 31 mars 2008 19:12
Min ställning är en standard, alltså 48cm eller något sådant. Den kanske skulle behöva vara 55cm för att få in filtret med lite marginal...
#8 - 31 mars 2008 21:05
Wieder skrev:
Min ställning är en standard, alltså 48cm eller något sådant. Den kanske skulle behöva vara 55cm för att få in filtret med lite marginal...

Så med en ställning som är 60cm hög klarar man sig med en god marginal :)
#9 - 1 april 2008 09:37
Ja, det är väl bara att mäta ditt filter för att se om du klarar dig. :)
Men jag har hört att 60cm-ställningar lätt blir vingliga.

Annons