Aquael UNI filter UV 1000 , nått att ha?

#1 - 26 juli 2010 22:56
Är ute efter att bli av med mitt ytterfilter och vill köra bara med innefilter i mitt 400L kar.
Vet att dom flesta kommer att säga att ytterfilter oftast är bättre så det kan ni bespara er=)

Har kollat lite på Aquael UNI filter UV 1000 , och undrar om uv ljuset i ett sånt filter verkligen gör nån skillnad i karet? Finns ju filter för mindre pengar men samma volym/h, så är uv lampan värd pengarna? Den Pumpar 1000/h och tillsammans med ett AquaEL fan3 plus (700 L/h) som jag redan har borde det väl klara 400L?
#2 - 27 juli 2010 07:22
Har testat Aquael UV 750 vid infusoriegrumling/algblomning och såg inget som helst resultat. UV-dioder verkar ha väldigt dålig effekt och försumbar verkan. Behöver man ett UV-C filter får man satsa på nåt rejälare. Annars fungerade Aquaelfiltret bra och har en vettig konstruktion som gör att smutsen inte läcker ut när man lyfter det ur akvariet för rengöring osv.
#3 - 27 juli 2010 09:03
Nån som har en åsikt om ifall ett Aquael UNI filter UV 1000 ihop med ett AquaEL fan3+ skulle klara ett 400L kar?

Kanske rent av räcker med 2st aquael fan3 ? Då pumpar det ju totalt 1400 l/h , och sätter man ett i varje ände som borde det väl funka?
#4 - 30 juli 2010 09:56
Inga åsikter?
#5 - 30 juli 2010 13:54
cirkulationen kommer ju att ligga på ett absolut minimum och en liten filtervolym så du får inte ha så många eller stora fiskar isåfall, du har inte uppgett vad du har i karet...
Du får ingen effekt från unifilters uv!
#6 - 30 juli 2010 14:03
Ska du sedan börja räkna på flödet från pumparna när filtret sätter igen, är du ute på ännu mer tunnare is;)....
#7 - 30 juli 2010 14:37
Huvud attraktionen i karet är ett gäng guramis, sen lite malar och ett scalar par.
Nä, nu när man börjar räkna lite på det, och även försöker räkna in att flödet minskar drastiskt när filtren börjat sätta igen sig så blir det en sämre ide ju mer jag tänker på det.

Misstänkte också att uv delen av det filtret inte skulle göra någon nytta, man vill ju inte slänga pengarna i sjön.

Tack för svaren

Annons