Aquael turbo har fått ett ansiktslyft!

#1 - 9 december 2011 22:41
Det är kul när saker rör på sig inom teknikfronten men det har varit stiltje ganska länge tycker jag, så det var var på tiden :) Nu har iallafall Aquael tagit ett steg och utvecklat turbofiltret (ett bra filter även tidigare men såg inte så lockande ut och lite klumpig)! Ny design men med samma tanke bakom, dvs. en ganska fin filtrering som första steg och steg två biologisk! Den stora förändringen är pumpen, den är mindre och kraftfullare och är helt tät och har cirkulationspumpens förmåga att kunna lyfta vatten och kan även användas utanför karet (inte hela filtret utan bara pumpen;))! Jag tror att den har en bättre effekt än de flesta andra innerfilter och kommer bli ganska populär... eller?

Länkar till den om nån vill kolla in den, jag hittade den när jag kikade på guldfisken.se! http://www.aquael.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=127&Itemid=236&lang=en
#2 - 16 december 2011 16:56
Nu har jag kört en Aquael turbo 1000 professional i snart en vecka och mitt betyg blir högt! En skitbra pumpskalle som jag kommer beställa fler av och ett perfekt innerfilter till de större karen där man inte vill ha ytterfilter men ändå ett filter som klarar de stora volymerna och man kan bygga på fler filtermoduler om man så önskar! Jag är en stor fan av den här filterserien[:-106] Och en riktig konkurrent till eheim 2252, aquael bjuder upp till dans mr. eheim och med sin största på 2000L/tim så är risken stor att de trampar eheim på tårna;)
#3 - 16 december 2011 17:38
Håller med, grymt bra.
#4 - 16 december 2011 17:44
Steff777 skrev:
Håller med, grymt bra.
Har du den nya modellen lr gamla?
#5 - 16 december 2011 17:59
Nya 1500. Jag använder det i mitt 840 liters som extra filtrering/cirkulation. Redan efter 4 dagar har vattnet blivit klarare, och då har jag ändå ett eheim 2080 och 2075. Har malar och lite större ciklider som skitar ner mycket.
#6 - 16 december 2011 20:41
Det var den som krävdes med andra ord;)
#7 - 16 december 2011 23:06
härlig med nya grejer som funkar bra :D
#8 - 17 december 2011 12:39
Var det något som behövdes uppdateras, så var det turbo-filtren...jag hade ett, men tröttnade på att det alltid ramlade sönder mellan de olika delarna. De satt också igen rätt lätt precis under pumphuvudet. :/
#9 - 17 december 2011 21:24
Jens A. skrev:
Var det något som behövdes uppdateras, så var det turbo-filtren...jag hade ett, men tröttnade på att det alltid ramlade sönder mellan de olika delarna. De satt också igen rätt lätt precis under pumphuvudet. :/
Den nya har ingen tendens till att vilja falla isär utan filterpatronen och behållaren med biomakaronerna, vilken är ganska tung, har ingen tendens att vilja lossna utan sitter mycket bra och man kan lyfta upp hela filtret ur vattnet genom att bara hålla i pumpskallen! Den nya modellen har och en väldigt stabil upphängning med innovativa sugkoppar för att få bort ev. resonans till 100%! Har också till skillnad från den gamla en siliconpackning vid impellerhuset, vilket gör den helt tät! Axel och impeller är liknande deras unifilter och unimax ytterfilter! Också utrustad med en av de bästa flödesreglerare jag stött på! Allt detta tillsammans med priset är ju oslagbart:)

Nackdelar: locket till biobehållaren sitter väldigt hårt.
Filtret är ganska stort, pga mycket filtermaterial.

Annons