Aquael Nano Reef - 30x30x35 cm - 30 liter

#1 - 18 maj 2013 20:05
Hej!

Har länge funderat på ett saltakvarium och jag skulle gärna vilja ha ett men varje gång slutar det med att det blir för dyrt och alla säger att jag ska vänta tills jag har råd att köpa ett stort kar. Kollat runt lite och det verkar faktiskt som personer lyckas med Nano Reefs. Med regelbundna vattenbyte, uppsikt och tålamod verkar det gå bra. Många säger att osmosvatten är att föredra i nanoakvarium men det måste funka med hemblandat saltvatten med?

Har kollat runt lite och det verkar som akvarium ofta faller på belysningen så nu undrar jag om detta akvariumet också suger? http://www.akvarieshopen.com/akvarium-EN/nano-akvarium/nano-reef-30x30x35-cm-30-liter-EN.html

Sen vet jag att många personer här är "överdrivet" noga med att allt ska vara perfekt men det funkar oftast ändå om det finns några små fel? :)

Alla säger att hålla saltvattenskar är bland det svåraste som finns. Då man tar ut ett stycke ur naturen och sätter in det i en glasskål men gör man inte det med sötvattens akvarium? :)

Sen förstår jag att det är svårare att hålla koraller och saltvatten då vi inte har saltvatten i kranen och den miljön är svårare att tämja.

Men det kan ju inte vara omöjligt att få det att funka. Blir arg på alla som säger att man är dömd till att misslyckas då dem personerna ofta inte ens känner än och vet vad man är kapabel till men visst spelar det stor roll vilken utrustning man har i denna hobbyn. Pengar kan ju inte styra hur framgångsrik man blir i denna hobbyn, det är ju ändå passionen och det mänskliga engagemanget som har gjort att denna hobbyn fortfarande är i liv eller?.

Men säg gärna vad som är dåligt med detta akvariumet så man vet vilka odds man har och vad man måste hålla kol på!

Tack! :D
#2 - 18 maj 2013 21:31
Vilken pissida du kollar på :p ser ju inte äns va grejjerna är specad till. I vanlig ordning levererar pwss http://www.pwss.se/product.php?productid=11175&cat=1271&page=1

2x11W har du i den setupen, vilket kanske inte räcker så långt?
#3 - 18 maj 2013 22:02
Har du något tips på en billig och ett någorlunda bra akvarium? Eller kan man byta lysrör? :)
#4 - 18 maj 2013 22:13
Hur mycket är du villig att lägga ut?
#5 - 18 maj 2013 22:15
Tyvärr inte mycket mer än 1500 i nuläget :/
#6 - 18 maj 2013 22:16
Okej då har jag tyvärr inget bra förslag, hoppas någon annan har! :)
#7 - 18 maj 2013 22:20
Men själv hade jag kört på ett yasha, men jag tycker också att det är för mycket pengar för tillfället..
#8 - 18 maj 2013 22:21
Får väl chansa på aquael akvariumet :P Kan ju inte bli värre än att jag får ha det som sötvattens kar :D
#9 - 19 maj 2013 01:32
Det är fullt möjligt att få ett bra fungerande saltnanokar med detta paket enligt min uppfattning. Hangonfiltret kan utrustas med en påse fosfatreducerare och täta vattenbyte ersätter skummaren. Ljuset är inte så kasst - värre finns. Ta reda på om det levereras med åtminstone ett blått rör. Fulltlämpligt för många koraller som inte kräver mycket ljus

MVH Lasse
#10 - 19 maj 2013 07:41
Om du är nybörjare råder dig att inte köpa ett sånt litet saltvattens akvarium.
#11 - 19 maj 2013 07:57
Det där är också otroligt förvirrande för oss som är sugna på saltvatten! När jag var på en djuraffär här i luleå, så sa en erfaren akvarist att dessa nano på ca 30L är ultimata för en som är ny på saltvatten, eftersom det dels är billigast och man får testa och se om det är något man vill hålla på med, innan man ev börjar köpa någon dyrare utrustning, plus att man rymmer några enstaka koraller och någon lättare fisk (typ gobi) i det, och där med får lära sig grunderna i saltvatten. Han sa även att han sällan byter vatten (med förutsättning att man bara har några enstaka fiskar), utan bara fyller på karet en gång i veckan eftersom vattnet avdunstar ganska snabbt...

Nåväl, jag kan som sagt väldigt lite om saltvatten, rätta gärna det jag har skrivit ovan om ni inte håller med :D
#12 - 19 maj 2013 10:01
Jag tycker nog också att de små karen kan vara en bra möjlighet för nån som vill testa på saltvatten. Men det gäller att noga ta reda på hur det funkar och hur det ska skötas, innan man startar ett! Jag tycker man ska hålla sig till nån räka i ett sånt litet kar och lite enkla koraller. På dem reklambilder som brukar publiceras på små nano så är det ju ofta bilder på ett gäng clownfiskar och det tycker jag är förkastligt då nybörjare kan tro att det är en bra idé.
Man ska nog ha en ordnad ekenomi också så att man inte står där och inte kan byta vatten den här månaden för man inte har råd till salt, typ.. Sötvatten har ju sina klara fördelar där:)
#13 - 19 maj 2013 11:30
viktorbj skrev:
Om du är nybörjare råder dig att inte köpa ett sånt litet saltvattens akvarium.

Å va för det då?

MVH Lasse
#14 - 19 maj 2013 11:37
Ja dom paketen går nog att få o fungera hyfsat bra som många säger, jag skulle dock påpeka ett par saker.
-Lampan värmer hyfsat bra, speciellt om man har locket på.
-Flödet blir inte speciellt bra med prylarna som följer med.

Kranvatten kan fungera med undantag för vissa ställen som har mycket metaller i vattnet, men du bör nog undvika vattenberedningsmedel hursomhelst(dom binder inte bara dåliga ämnen).
Osmos är inte så krångligt och det är nog oftast det som använd i "hemmablandningar" idag, filtrena går på 800-1500 på ebay senast jag kollade.

Tänk även på att du behöver en mätre för sallthalten, en refraktometer är att föredra, den kostar idag lite mer än en vipparmsmätare men skillnaden i kvalitet/pålitlighet är rätt stor.
Saltvatten är ingen billig hobby, skall man lyckas med lägre investeringar så krävs att man läser på en hel del och pratar med andra akvarister.
Jag har sett för många kar där budgeten har högre prio än själva karet/djuren.
Dvs man vill visa att det minsann går att få till det med bara x antal kronor, vilket brukar resultera i en hamnbiotop.
Kort o gott, du kan lyckas men du måste läsa på och vara kritisk...

@elajsa: Historien med vattenbyten är eventuellt en gammal relik från förr som man inte fått död på(typ som cm regeln).
Som Lasse skriver så är vattenbyten en stor fördel med nano kar, man fyller på med spårämnen och tar bort föroreningar.
Fyller du bara på med kranvatten så ansamlas föroreningarna från kranvattnet som inte dunstar(tex koppar) och du kan komma upp i toxiska värden efter en tid.

//NiXoN
#15 - 19 maj 2013 11:44
Ska läsa på ordentligt idag sen blir det väl till att beställa ett saltvattens kar :)

Tack för alla tips och fler är alltid välkomna!! :D
#16 - 19 maj 2013 12:51
Du bor i Kalmar ser jag på din profil. Här finns ett dokument om vattenkvalité på dricksvattnet från ett av reningsverken. där kan man läsa att de har ca 19 mg kalcium, en alkalinitet på ca 95 mg/l som HCO3 (motsvarar ett KH på ca 4) samt nitrat på ca 7. till detta kommer sedan eventuella kopparutfällningar från ditt rörsystem. Om du har sötvatten och lyckas med räkor, tanganyikaciklider eller Malawi innan så kan vi utesluta kopparutfällningar. I ditt fall skulle jag kunna tänka mig använda kranvatten (efter en viss tvekan). skulle då använda ett välkänt saltmärkes bassalt (för dricksvatten). Det är nämligen inte spetsat med mer kalcium och alkalinitet. Alltså undvika de sk revsalterna. Nitatraten är i sig inget problem men du kommer aldrig att kunna byta ner till lägre nitrat. Eftersom det är ett mindre akvarium och du kanske byter 7 liter i veckan skulle jag se om jag kunde få tag på dunkar av avjoniserat vatten (batterivatten) och använda detta. RO känns lite overkill i detta fall.

Om du letar lite så finns det en hel del nanofiskar till salt, framförallt olika gobier. Men koraller och andra lägre djur kommer verkligen till sin rätt i ett nanoakvarium.

MVH Lasse
#17 - 19 maj 2013 12:55
Lasse skrev:
Du bor i Kalmar ser jag på din profil. Här finns ett dokument om vattenkvalité på dricksvattnet från ett av reningsverken. där kan man läsa att de har ca 19 mg kalcium, en alkalinitet på ca 95 mg/l som HCO3 (motsvarar ett KH på ca 4) samt nitrat på ca 7. till detta kommer sedan eventuella kopparutfällningar från ditt rörsystem. Om du har sötvatten och lyckas med räkor, tanganyikaciklider eller Malawi innan så kan vi utesluta kopparutfällningar. I ditt fall skulle jag kunna tänka mig använda kranvatten (efter en viss tvekan). skulle då använda ett välkänt saltmärkes bassalt (för dricksvatten). Det är nämligen inte spetsat med mer kalcium och alkalinitet. Alltså undvika de sk revsalterna. Nitatraten är i sig inget problem men du kommer aldrig att kunna byta ner till lägre nitrat. Eftersom det är ett mindre akvarium och du kanske byter 7 liter i veckan skulle jag se om jag kunde få tag på dunkar av avjoniserat vatten (batterivatten) och använda detta. RO känns lite overkill i detta fall.

Om du letar lite så finns det en hel del nanofiskar till salt, framförallt olika gobier. Men koraller och andra lägre djur kommer verkligen till sin rätt i ett nanoakvarium.

MVH Lasse

Okej, vet inte hur det är när man har egenbrunn? Men sötvattens räkor och tanganyikaciklider funkar bra här hemma :)

Ja annars funkar väl destillerat vatten?
#18 - 19 maj 2013 13:02
deltan skrev:
Okej, vet inte hur det är när man har egenbrunn? Men sötvattens räkor och tanganyikaciklider funkar bra här hemma :)

Ja annars funkar väl destillerat vatten?

dest fungerar givetvis.

Egen brunn - då blir det knepigare. Men det du säger om räkor och tanganyiker ger en fingervisning om att du åtminstone inte har besvär av koppar i ditt ledningsnät. Jag börjar få en liten misstanke om Öland eller dess närhet och då är det nog kört med kranvatten från egen brunn. Hög kalcium och hög alkalinitet och möjlig hög nitrat. Har du tagit totalhårdhet (GDH) och karbonathårdhet (KDH) på ditt vatten för sötvattnet?

MVH Lasse
#19 - 19 maj 2013 13:14
Nepp några km utanför Nybro :)
#20 - 19 maj 2013 15:04
I de tassemarkerna :) Där brukar det inte finnas någon kalksten i berggrunden så där kan vattnet fungera. Har ni kemtestat ert brunsvatten så bör du hitta värden där. Till ditt sötvatten har du kanske tester för totalhårdhet och karbonathårdhet. Kolla vad de ger om du har möjlighet.

MVH Lasse
#21 - 19 maj 2013 16:14
Testade kranvattnet med mina sötvattens tester och fick:
NO3: 0
NO2: 0
GH: 6
KH: 5
ph: 6,4
#22 - 19 maj 2013 19:21
Vet att man behöver mycket tester men jag undrar om det finns något annat att mäta salthalten med än refraktometer som är lite billigare men ändå bra?

Skulle gärna uppskatta om någon skulle vilja hjälpa mig med vilka medel och tester jag behöver till ett 30l kar :)[COLOR=#333333] [/COLOR]
#23 - 19 maj 2013 19:42
Tester som är bra att ha enligt mig är:

Kh, Mg och Ca. De går ganska lätt att använda och är inte så krångliga att avläsa vilket därmed gör att det går lita på de ganska väl. Speciellt KH tester brukar vara väldigt lätta att använda. Jag gillar salifert på dessa tester.

Refraktometer är verkligen att rekommendera, den tveklöst viktigaste delen. Hellre en refraktometer och inga tester alls än bara bra tester och ingen refraktometer. Vipparmsmätarna är skräp, de är plågsamt svåra att använda och förlita sig på och visar heltgalet om de inte används korrekt.

Hydrometer verkar det egentligen inte vara något fel på. Men problemet de har mot refraktometern är att de är så svåra och jobbiga att använda, refraktometern är jättelätt att använda och det går fort. Det gör att man orkar kolla med den, när det blir ett projekt varje gång att mäta något så drar man sig för att göra det. Därför är refraktometern så bra bortsett från att de är som regel mycket pålitliga och lätta att läsa av.

edit.

Nitrat och fosfat tester tycker nog de flesta saltvattensakvarister är jättebra, men jag håller inte med. De är rena ormoljan för de billigare varianterna och kan vara besvärliga och förvirrande. Det finns dyrare fosfat tester som verkar mycket användbara men nitrat verkar kört. Dessutom tycker inte jag nitrat brukar vara något problem om man inte råkar tillföra det i väldigt stora mängder. Fosfat är värre men det kan man nästan utgå från att man alltid har för mycket av och därmed ta små förebyggande åtgärder mot det hela tiden istället för att försöka lita på ett test som bygger på en färgskala som man måste ha fasettögon för att läsa av korrekt :-)

Men om du börjar med de tre testerna jag nämnde ovan och tycker det är kul att mäta så testa gärna fosfat och nitrat testerna sedan då, men jag skulle inte rekommendera de direkt för det är inget kul att mäta när man inte får ut något av det eller har problem att läsa av det. Då är det bättre att hålla sig till några få tester som är lätta och lite roligare att använda. Dessutom blir det en stor summa att köpa ett apotek med tester det första man gör.

Refraktometern först dock som sagt.
#24 - 19 maj 2013 19:44
Tack, det får nog bli en refraktometer då :)
Några "kemikalier" eller biologiska grejer man bör ha i? :)
#25 - 19 maj 2013 19:50
För att korrigera Mg, Ca och KH så kan man använda magnesiumklorid, kalciumklorid och bikarbonat. Men har du ett bra salt ska dessa värden redan vara tillräckligt bra och du ska då inte behöva tillsätta något. Det vanligaste att korrigera är KH men bikarbonat kan du köpa på ICA så det behöver man inte :-) De mängderna som behövs till ett 30 liters akvarium är små annars och inte dyra att skaffa.

Men det är bra att ha testerna för dessa tre så man kan mäta sitt nyblandade vatten så att värdena faktiskt stämmer, för det går tyvärr inte alltid att lita på att saltet är korrekt blandat.
#26 - 19 maj 2013 19:54
Okej då får jag försöka göra det bästa av denna fakta :)
#27 - 19 maj 2013 21:48
Om du har en totalhårdhet i ditt kranvatten (brunsvatten) på 6 så är det ca 40 mg kalcium/liter (40 ppm). Du klarar dig då med de enklaste salterna och de sk - reef-salterna kan ge fällningar. Mät på ditt kranvatten - vattnet i dina sötvattensakvarier kan vara påverkade av kalksten och annat. Ett ungefärligt sätt att beräkna koncentrationen av kalcium med hjälp av värdet för total hårdhet är att multiplicera mätvärdet med 17,6 och sedan multiplicera resultatet med 0,4. Då får du kalciumkoncentrationen uttryckt som mg/l

Jag håller med om att en refraktometer är ett bra instrument och något du skall satsa på. Här är tre stycken från svenska webshoppar 1, 2 och 3

Om du nu inte skall ha stenkoraller utan bara mjukkoraller (skivor, läderkoraller och knappar) så är det egentligen bara denna jag tycker du behöver. Om du när du blandar ditt saltvatten tar ca 390 gram salt till 10 liter vatten så kommer du att hamna på ca 35 promille - en salthalt jag strävar emo i alla fall. De flesta salter ligger på ungefär 380 - 410 gram till 10 liter vatten. orsaken till att du inte skall ta 350 gram till 10 liter för att få ca 35 promille är att saltblandningen i sig innehåller lite vatten. Jag använder detta salt till mitt kranvatten (i Göteborg). Det är koncentrerat så där gäller 380 gram salt till 10 liter vatten för ungefär 35 promille

Sköt dina vattenbyte och lägg pengarna på salt så behöver du inte så mycket tillsatskemikalier (du kan lätt byta ca 10 liter i veckan) Blanda till en hink med kallvatten - låt stå ett dygn med cirkulation och byt sedan. Kommer du senare att satsa på stenkoraller så är det nödvändigt med de tester som mikoto nämner. de är bra innan också men inte nödvändiga IMO. Skall du göra någon ändring på det akvarium du nämnt är det uppgradering av ljus som jag tycker är viktigast. Om du gör det så försök att få till åtminstone hälften av ljuset som blått. Guldfisken i Kalmar för Aquatic Natures prylar. Där finns denna och så byter du ut ljuskällan mot denna. Du kan också komplettera den befintliga belysningen med denna (och denna ljuskälla).

Som Nixon påpeka så är kanske cirkulationen i minsta laget. I mitt 21 liters nano har jag denna streamer (ställd på 800 l/h). Streamers ger breda flöden och inte de koncentrerade strålar som pumphuvud ger.

MVH Lasse
#28 - 20 maj 2013 09:12
Tack det var lärorikt och många bra tips! :)

När det kommer till koraller är det väl bäst att börja med läderkoraller? Men då måste jag väl ha bättre lyse?
#29 - 20 maj 2013 15:13
Ljuset är viktigt vad gäller saltvattensakvarier - även de sk enkla. De är inte ljuskrävande på så sätt att de dör vid lägre ljusnivåer men de växer som ogräs vid högre nivåer. Titta även på begagnatmarknaden - exempelvis här

MVH Lasse
#30 - 21 maj 2013 16:16
Vad tror ni om detta? http://www.pwss.se/product.php?productid=11207&cat=804&page=1
Bättre eller sämre? :)
Känns bättre då det är lite större :P
#31 - 21 maj 2013 17:23
För dåligt ljus tycker jag - att uppgradera skulle kosta såpass mycket att det fortfarande är ett bra alternativ med det begagnade jag länkade till. Det är på 37 liter visserligen men ändå ett bra köp.

MVH Lasse
#32 - 21 maj 2013 17:28
Men om man går upp till 80L får man fler valmöjligheter och bättre förutsättningar? :)
#33 - 21 maj 2013 18:23
Ja men du behöver nog åtgärda ljuset vilket kommer att kosta en del, annars har du sämre förutsättningar för att lyckas med koraller.

//NiXoN
#34 - 21 maj 2013 19:09
Vad betyder "PL rör"? Hur många w behövs för att det ska funka? bara lite nyfiken :D
[COLOR=#333333][FONT=Arial]Akvarieset 80L med PL rör 24w,[/FONT][/COLOR]
#35 - 21 maj 2013 19:12
Det är ett bra kar, men som sagt var - ljuset behöver uppgraderas och då får du räkna med 1500-2000 kronor till. Vill du ha i den storleken så titta efter beg - Reef Max eller Red Sea Max 130. (100 l och 130 l)

MVH Lasse
#36 - 21 maj 2013 19:14
PL-rör = kompaktrör - lågenergilampor

MVH lasse
#37 - 21 maj 2013 20:11
PL=Poor Lighting ;)

//NiXoN
#38 - 21 maj 2013 20:17
som jag skrev förut så får du mycket bättre förutsättning att du får en stabil vatten miljö med ett större akvarium
#39 - 21 maj 2013 20:47
Japp, får väl ha is i magen och vänta tills ett begagnat akvarium dyker upp i Kalmar trakterna :P
För att skicka känns dyrt och riskabelt :)
#40 - 22 maj 2013 15:23
Vilken skummare behöver jag till http://www.pwss.se/product.php?productid=11207&cat=804&page=1?
Vill gärna få det så billigt som möjligt så jag köper det nog begagnat men behöver hjälp med vilka som är bra till detta karet :D
#41 - 22 maj 2013 16:32
Tror det följer med en skummare i dom paketen som är till för salt, hur mycket glädje du har av den kan dock diskuteras.
Min erfarenhet är att nanoskummare i regel låter en hel del men gör förhållandevis lite nytta jämfört med större modeller.

Annars så tror jag det finns en modell från BOYU som heter nåt i stil med med W310 som man får in i karet.
Det är dock tveksamt om det är lönt att skaffa en sån, jag skulle byta lite mer vatten och ha en påse fosfatremover istället.

//NiXoN

Annons