Jag har köpt detta innerfilter till mitt 100-liters akvarium som jag ska starta upp, och eftersom jag är nybörjare så har jag några dumma frågor som jag önskar att jag kunde få svar på.
Jag har öppnat det och kollat vad det kunde tänkas innehålla, och jag lyckades sätta ihop det osv. MEN, första frågan; När jag tog isär det så märkte jag att jag blev flottig på fingrarna, speciellt när jag höll på med filtermaterialet, det kändes som om plasten var inoljad på något sätt.. Frågan är ifall det här verkligen är bra för fiskarna, eller ska jag köra den i vanligt vatten ett tag så att det blir rent innan jag sätter det i akvariet?
Fråga två är; det kom med en luftslang som man sätter fast i munstycket där vattnet sprutar ut, och som sedan går till en "luft regulator". Det är alltså meningen att man ska ha en luftpump till filtret? Jag råkar ha en luftpump (Tetratec APS50) men den hade jag tänkt fortsätta ha till mitt mindre akvarium. Måste man ha en luftpump till det här filtret för att det ska fungera?