Aquael fan 1 stopp

#1 - 23 oktober 2006 14:35
Jag har ett stort problem med min Aquael fan 1 pump.
Efter 1-2 veckors användande så blir det stopp i bumpen så det inte blir någon genomströmmning alls.
Så jag måste rengöra pump och filter nästan varje vecka.
ska det verkligen vara så?

Jag har ett 20 L kar med några neontetror å de skitar inte ner så mycket.
Så varför blir det stopp?
#2 - 23 oktober 2006 15:10
?? har 3 st aquael själv och har ALDRIG stött på det problemet.... dem är som duracell - dem bara går och går!
#3 - 23 oktober 2006 15:44
Du kanske matar för mycket och andra sidan så är lu inte det filtret särskilt stort.
MvH Richard
#4 - 23 oktober 2006 15:52
Jag kan väll inte mata så mycket så det blir stopp efter en vecka? fiskarna äter ju upp all mat jag stoppar i karet, inget blir över och åker in i pumpen.
#5 - 23 oktober 2006 16:47
Min stannar också ibland, fast inte när den är nyrengjord. Måste skölja av filtret varrannan vecka ca. Jag har fan 3, ibland startar den inte efter den har varit avstängd/strömavbrott:(
#6 - 23 oktober 2006 17:36
hur mycket fisk har du?
är filtermattan gammal? isf kan det vara svår att göra ren, kanske ide att byta ut.

hur rengör du filtermattan? man ska krama ur den i handen under ljummet vatten, då försvinner skiten ur mattan. jag brukar banka en blöt filtermatta mot nånting det funkar också

solbacka: har du kollat så det inte är en massa slam runt impellern? jag hade samma problem med flera fluvalpumpar, men sen kom jag på att orsaken till att de inte startade var att det var fullt med slem i pumphuvudet och runt impellern.
#7 - 23 oktober 2006 18:08
Jag kollar där också. Har nog fått ett sk. måndagsexemplar.
#8 - 26 oktober 2006 17:02
solbacka skrev:
Jag kollar där också. Har nog fått ett sk. måndagsexemplar.

Samma här
Men pumpen stannar lixom inte, det kommer bara inte något flöde.
#9 - 26 oktober 2006 17:41
då MÅSTE det ju vara att det är skit och grejer i pumphuset (mellan insug och impellern) jag brukar sätta fingret i insuget och fylla upp pumphuset med vatten och sen skaka, då brukar det komma ut massa skit....
#10 - 26 oktober 2006 17:46
Jo, det kommer ut massa skit då, men ska det verkligen ta 1 vecka för att det ska bli stopp?
#11 - 26 oktober 2006 17:54
absolut inte!!! blir filtret så smutsigt på en vecka så måste filtret var underdimensionerat för belastningen av fiskar mm..
#12 - 26 oktober 2006 17:55
du hade ju bara några neontetror så då måste det ju vara nåt annat i ditt fall?
#13 - 26 oktober 2006 17:58
Efter att ha ett en såndär fan 1 så kulle jag vilja påstå att mängden filtermedia i den är underdimensionerad för allt..
#14 - 28 oktober 2006 10:21
Jag har ett 20 liters kar så det filtret är för stort egentligen.
När jag rengör filtret så kommer det inte så mycket skit. vattnet blir bara något brunare.
Men knepigt nog så strömmar vattnet på efter rengöring.

Annons