Aquael akvarium - silikonfogen inte intryckt utan ligger som en korv?

#1 - 3 juni 2010 20:29
Fick igår hem ett nytt 200-liters från Aquael. Limmade dit bakgrunden och märkte idag att silikonfogarna inte är "intryckta" mot hörnen (som när man drar ett finger längstmed) utan allt ligger i korvar som direkt från silikonsprutan. Har aldrig sett ett akvarium som ser ut så här så jag blir lite fundersam - tänkte fylla imorgon. Någon som vet om detta är ok?
#2 - 3 juni 2010 20:45
vickson skrev:
Fick igår hem ett nytt 200-liters från Aquael. Limmade dit bakgrunden och märkte idag att silikonfogarna inte är "intryckta" mot hörnen (som när man drar ett finger längstmed) utan allt ligger i korvar som direkt från silikonsprutan. Har aldrig sett ett akvarium som ser ut så här så jag blir lite fundersam - tänkte fylla imorgon. Någon som vet om detta är ok?

Provfyll och håller det så håller det. Vissa verkar silikona på det där sättet men varför vet jag icke.
#3 - 3 juni 2010 20:48
Tack snälla du för snabba svar!
Så det finns de som limmar på detta konstiga vis? Jag trodde att de glömt att trycka till den på vårt exemplar helt enkelt. Less på strul nu och blev rätt uppgiven vid tanken på att skära loss bakgrunden, åka in med akvariumet och beställa nytt...
#4 - 3 juni 2010 20:50
Verkar vara någon fabriksmetod som ger det resultatet. Dock betyder den typen inte att silikoneringen är dålig, den kan vara helt perfekt.
#5 - 3 juni 2010 21:28
Ja de flesta helglas har den typen av fog och den är mycket bra!
#6 - 3 juni 2010 21:29
har likadan fog i mitt yngelkar. funkar utan problem. har tillomed sett på tv hur en akvariefabrik gjorde så med silikonspruta o sen var det bra typ.
#7 - 3 juni 2010 21:30
åheim skrev:
Ja de flesta helglas har den typen av fog och den är mycket bra!

Är det för det för att fogen blir mer maskerad utifrån som man gör så? De flesta som solikonar kar här på forumet verkar ju köra den andra varianten.
#8 - 3 juni 2010 21:39
Är det för det för att fogen blir mer maskerad utifrån som man gör så? De flesta som solikonar kar här på forumet verkar ju köra den andra varianten.
breder du ut den med tex fingret så ökar risken att vatten kan krypa under fogen eftersom den blir tunn och svag i kanterna och du skadar fogen lätt när du rengör glaset, du guggar ju liksom bort de tunna ytterkanterna om du förstår vad jag menar...[:o] Så ser jag på det iallafall, sen är det så klart snyggare att slippa se smetiga kanter:)
#9 - 3 juni 2010 21:54
åheim skrev:
breder du ut den med tex fingret så ökar risken att vatten kan krypa under fogen eftersom den blir tunn och svag i kanterna och du skadar fogen lätt när du rengör glaset, du guggar ju liksom bort de tunna ytterkanterna om du förstår vad jag menar...[:o] Så ser jag på det iallafall, sen är det så klart snyggare att slippa se smetiga kanter:)

Det har du rätt i.

Som jag förstår det gäller:

Korvmetoden
+ Inget silikon sett från utsidan
- Lite krångligare att silikona då man hel lite mindra marginaler

Släta metoden
+ Lätt att silikona
- Lättare att skada med t ex skrapor
- Kan synas utifrån
#10 - 3 juni 2010 22:30
'Korvmetoden' som ni kallar den är ditlagd med ett verktyg i änden av sprutan som lämnar efter sig en svagt konvex fog, är inte fogen helt jämn utan frikörd så har 'någon' haft en dålig dag på jobbet, kan du lägga upp en bild?
#11 - 3 juni 2010 22:35
åheim skrev:

Ett problem som inte uppstår om man maskerar och vet hur man drar en fog, prova att vinkla fingret så att fingerblomman ligger mot exempelvis gavelglaset och sidan av fingret mot frontglaset och dra över fogen fort men ganska löst!
#12 - 3 juni 2010 23:17
Är det pga den här metoden som de flesta "fulakvarium" man köper på typ Hornbach har svart silikon? För att det skulle se lite dumt ut med en tjock korv med genomskinligt alltså.
#13 - 4 juni 2010 01:50
Kanske för att svart glassilikon är otroligt snyggt på helglasakvarier men fullständigt bias på aluram! Alla har inte råd att handla på Kindstrands, vad har du emot Hornbach?
#14 - 4 juni 2010 03:51
"Korvmetoden" innebär även ett moment mindre i produktionen och därmed minskade kostnader.
#15 - 4 juni 2010 07:28
Tack för alla svar under natten! :)

Bifogar lite bilder men min kamera är på upphällningen så bilderna är gryniga och den vill inte zooma in det jag vill.

Det ser ut som att det lags en tjock limfog mellan glasskivorna och sen har korven typ pressats inåt. Den ligger jäms med framrutan en bit men inte längs med sidorutan. Svårt att förklara. Antar att det är samma i botten men där ser man bara korvarna.
#16 - 4 juni 2010 07:48
det håller ska du se. silikon håller för mycket mer än vad man tror.
#17 - 4 juni 2010 07:50
Jo det gör det säkert... kanske... men har jag nu köpt ett sprillans nytt kar vill jag ju inte att det ska vara ett måndagsexemplar. :)
#18 - 4 juni 2010 08:24
men hemskt vad alla är nojjiga över att kar läcker nuför tiden. har aldrig haft ett lävkande kar nånsin! o haft säkerligen 15 olika. inget av dom var nytt heller.

men det är ju bara att fylla upp o testa! hoppsa du redan har gjort det bara.

pratade med micke haromdagen o han sa att silikon har en hållfastighet på flera kilo per cm2!
#19 - 4 juni 2010 08:28
Näe men jag är inte nojjig att det ska läcka så. Men jag vill inte betala för en felaktig vara som det är om de missat fogen och gett mig ett måndagsexemplar.
#20 - 4 juni 2010 08:34
vickson skrev:
Näe men jag är inte nojjig att det ska läcka så. Men jag vill inte betala för en felaktig vara som det är om de missat fogen och gett mig ett måndagsexemplar.

Halloj Vickson! Det är inget fel på fogarna - det ser ut så på dessa kar, jag har haft ett 100-liters aquael och det var precis likadana fogar i det - superstarkt, bra och läcker inte! Så, det är bara att köra igång ditt fina kar!:)
#21 - 4 juni 2010 08:36
Tack MaxB!!! Då vet jag att de inte slarvat och kan köra igång! Hurra!! :d
Bilagor:
#22 - 4 juni 2010 08:38
vickson skrev:
Jo det gör det säkert... kanske... men har jag nu köpt ett sprillans nytt kar vill jag ju inte att det ska vara ett måndagsexemplar. :)

jag tror inte det där är ett måndags ex utan snarare är det så dom ser ut idag, det går snabbare att tillverka ett kar utan att man "trycker till" silikonet.. vissa tillverkare lägger bara silikon mellan glasen och inte mer,, sparar tid och pengar..
själv hade jag inte varit orolig...
Lycka till /Ulrik
#23 - 4 juni 2010 08:42
Tack Ulrik!
Asså, måste säga att här kliver man på akvarietåget efter 20 år och tror att allt ska se ut, funka och kosta lika som för 20 år sedan men ack vad man bedrar sig. :D
#24 - 4 juni 2010 08:51
Det har nog med att göra att man inte var lika kunnig förr o egentligen behandlade sina fiskar sämre. jag vet att jag gjorde det när jag var liten o hade fiskar. tex gjorde helrengöring 1 ggr i månaden. väldigt Obra vet jag nu. (fast mina fiskar levde ändå)
#25 - 4 juni 2010 10:11
Mjo. Alltså. Vattenbyte en gång i månaden när jag böt kanske hälften av vattnet och gjorde rent filter. Hade dock aldrig problem med nån fiskdöd fast jag hade fjärilsciklider, elefantnosfiskar och andra s k känsliga firrar. Farsan hade ett akvarium på 250 liter med svärdbärare, kuhliålar och svärdplantor där han aldrig bytte vatten utan fyllde på när det var halvfullt och där frodades både fisk och växter så det var helt sjukt. Till dessa 250 liter hade han ett filter som var ett sånt där plaströr med en skumgummirondell vid insuget. Inge växtnäring, vattenberedning och sånt tjafs. Några 40watts glödlampor i rampen. Det borde ju vara omöjligt att det funkade, men det gjorde det. Och inga akvarium hade några korvar utan var väl utslätade intill hörnet. Är det nu man ska säga att det "var bättre förr". Eller tvärtom kanske. Och nu bidde det rejält OT. :)
#26 - 4 juni 2010 13:56
Gaffel skrev:
'Korvmetoden' som ni kallar den är ditlagd med ett verktyg i änden av sprutan som lämnar efter sig en svagt konvex fog
Nja "korven" är inte ditlagd med ett verktyg utan det är bara fogen som pressats ut när glasen monterats!
#27 - 4 juni 2010 18:46
Det är silikonet mellan rutorna som är viktigt. Resten är överskott.
#28 - 4 juni 2010 22:33
Av de akvarien som har varit mindre än 10 år gamla som jag siliconat om har 6 av 7 varit Aquael. Så jag hade lagt i mer silicon om jag skulle haft dem hemma. Risken att det släpper är betydligt större att det släpper enligt min erfarenhet.

Annons