Aquael akvarium

#1 - 25 juni 2007 08:38
Har ett 200L's möbelakvarium, Aquael modellen..
Nu har jag blivit lite sugen på att möblera om där i.. har haft i princip samma inredning i 2 års tid ju...

Har även lite funderingar på att sätta in ett månljus, dvs ett blått lysrör som så många andra har.. Min fundering är då hur jag ska göra.. tar jag bort ett lysrör o sätter in ett annat så är jag rädd för att på dagtid inte få ordentligt med vanligt ljus i karet.. o på kvällstid kommer inte månljuset lysa heller för att lysrören är seriekopplade.. dilemma!

Vet inte om det finns direkt plats heller för att skruva dit ett nytt rör o så, o dessutom vet jag inte hur jag ska göra.. då måste det ju till nya elektriska saker, o då blir det genast trassligare för en blondin!

Det är väl det som är lite nackdelen med dessa möbelkar tycker jag.. svårt att remodellera så att säga..

men det finns kanske nån smarting där ute som har gjort på något sätt o lyckats?
#2 - 25 juni 2007 08:44
Många (alla?) använder någon sort dioder när dom gör månljus.. Har ingen erfarenhet själv men har läst många som gjort så;)
/Hans
#3 - 25 juni 2007 08:45
Dioder säger du.. men de kräver ju oxå ström o så.. göra egna lysknappar o dra el, det är jag ingen expert på.. o dessutom ska det ju va vattentåligt
#4 - 25 juni 2007 09:21
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]En stjärnhimmel kanske[/COLOR][/FONT]
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=282&Itemid=206
#6 - 25 juni 2007 13:15
Blåa lysrör är lite väl ljusa för att bli månljus. Själv kör jag på en blå ljuslang från Rusta som jag lagt på täckglaset under rören. Funkar megabra, för 49 pix! :)
#7 - 26 juni 2007 14:34
Saken är ju den att jag inte har nåt täckglas i karet, utan har en heltäckande ramp med inbyggda lysrör..
#8 - 26 juni 2007 15:01
Silikona fast plaströret eller ljuslangen under plastkocket. Det borde väl fungera?

Har själv funderat på månljus. Har också aquaels akvarie men ett 160 l.

Annons