aquael...

#1 - 25 mars 2008 18:14
Är det någon som vet om detta akvarie http://www.pwss.se/product.php?productid=2387&cat=696&page=1 är 60 högt eller 60 djupt?
Har skickat en fråga till pwss men inte fått svar.
Är det någon som har bra eller dåliga erfarenheter av just aquael-akvarier?
#2 - 25 mars 2008 18:16
Jag skulle tolka det som djup för det är så jag mäter. Längd*höjd*bredd
#3 - 25 mars 2008 18:18
jag har bara goda erfarenheter av AE! 60cm från botten till toppen;)
#4 - 25 mars 2008 18:24
Jag har endast AquaEl akvarier i olika storlekar och är jättenöjd med dem. Men själva bänkarna kan det vara lite si och så med i måtten. Men är man händig så fixar man det enkelt. Jag förstärkte akvariebänkarna till akvarium över 200L + att jag drog i några extra skruvar i toppen (försänkta i alla akvariebänkarna). Ett tips är att du siliconar ändarna innan du sätter ihop bänken. Det ger skydd mot ev. framtida läckande ytterfilter eller dräll överhuvudtaget från karet. Suger träet in vatten så är det risk att bänken ger sig.

//Camilla
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 25 mars 2008 18:27
Standard är att skriva - längd x bredd x höjd
#6 - 25 mars 2008 18:34
hur förstärkte du? med extra reglar eller? förstår inte riktigt det där med att silikonera ändarna hur menar du?
#7 - 25 mars 2008 18:48
Köpte Aquael 450L. för en månad sedan, nöjd än så länge. Står på akvariebänk med liggunderlag mellan akvarie och bänk.

Det enda negativa är att ljusrampen endast har två lysrör.
#8 - 25 mars 2008 18:50
Jag har monterat varje bänk själv då jag inte litar på affärers ihopsättningar. Bänken är klädd i fanér, men delarnars ändar (mittsektionerna mellan överdelen och underdelen) saknar fanéren och är icke behandlade. OM du ställer ett ytterfilter i bänken och det börjar läcka suger det obehandlade träet in vattnet, fanéren blir förstörd (släpper) och trät börjar svälla villket gör att bänken kan börja vrida/tippa och akvariet i sin tur spricker.

Jag strycker på silicon, maserar in det i ändarna (som är neråt golv skivan)och strycker bort med fingret det mesta av siliconet. När jag sedan monterar ihop bänken så tar jag papper m. t-röd på och torkar snabt bort det överflödiga siliconet som pressas ut. Använd inte massor av t-röd då det kan bli fula märken på fanéren.

Jag förstärkte med en exakt måttat/sågad mdf skiva i bakkant och drog i den med skruv. Vissa av AquaEls bänkar är bakstycket delat i 3st tunna bakstycken, villket jag tycker är klent/ostabilt (tror det var till mitt 450lkar). Detta kanske kan tyckas överkurs, men bor man med trägolv som har eget liv och torpargrund så är man bra nojig!!
//Camilla
#9 - 25 mars 2008 18:54
ok tackar!
#10 - 25 mars 2008 19:01
bra goda erfarenheter av aquael har 3 kar från dom och ett till e på väg
#11 - 25 mars 2008 20:46
Nina82 skrev:
Köpte Aquael 450L. för en månad sedan, nöjd än så länge. Står på akvariebänk med liggunderlag mellan akvarie och bänk.

Det enda negativa är att ljusrampen endast har två lysrör.

Ajdå. Hade tänkt köpa ett sådant kar i sommar och vill absolut ha fyra lysrör. Det finns ingen plats för en händig människa (vilket jag inte är iofs) att fixa dit två till?

Någon som vet vad det finns för möbelakvarium på 400-450 liter som kommer med plats för fyra lysrör?
#12 - 25 mars 2008 21:00
myslas skrev:
Ajdå. Hade tänkt köpa ett sådant kar i sommar och vill absolut ha fyra lysrör. Det finns ingen plats för en händig människa (vilket jag inte är iofs) att fixa dit två till?

Någon som vet vad det finns för möbelakvarium på 400-450 liter som kommer med plats för fyra lysrör?

Sambon säger att med nåd och näppe kanske det får plats med ett till.
Vi har funderat på det, men lagt det på is eftersom det blir så klurigt.
#13 - 26 mars 2008 05:56
myslas skrev:

Du kan även sätta dit reflektorer i rampen, antingen av vanligt aluminiumfolie eller köpa riktiga. Vist kan du montera fler ljusrör. Rampen är ju i plast och är lätt att borra i tex. Bättre ljusrör än de som följer med är bara det en förbättring. :) Själv hade jag ett grolux och ett aquastar rör i till mitt 450l kar.
//Camilla

Annons