Jag har monterat varje bänk själv då jag inte litar på affärers ihopsättningar. Bänken är klädd i fanér, men delarnars ändar (mittsektionerna mellan överdelen och underdelen) saknar fanéren och är icke behandlade. OM du ställer ett ytterfilter i bänken och det börjar läcka suger det obehandlade träet in vattnet, fanéren blir förstörd (släpper) och trät börjar svälla villket gör att bänken kan börja vrida/tippa och akvariet i sin tur spricker.
Jag strycker på silicon, maserar in det i ändarna (som är neråt golv skivan)och strycker bort med fingret det mesta av siliconet. När jag sedan monterar ihop bänken så tar jag papper m. t-röd på och torkar snabt bort det överflödiga siliconet som pressas ut. Använd inte massor av t-röd då det kan bli fula märken på fanéren.
Jag förstärkte med en exakt måttat/sågad mdf skiva i bakkant och drog i den med skruv. Vissa av AquaEls bänkar är bakstycket delat i 3st tunna bakstycken, villket jag tycker är klent/ostabilt (tror det var till mitt 450lkar). Detta kanske kan tyckas överkurs, men bor man med trägolv som har eget liv och torpargrund så är man bra nojig!!
//Camilla