AquaEL 112 liter - Lysrör blinker

#1 - 26 november 2009 00:11
Tjena alla fisklovers, jag heter Hans och är ny här. Är en relativt ny akvarie-fantast ;)

Jag har haft mitt AquaEL 112 liters i snart 2 år.
Har varit lite dum när jag monterat det då strömsladden till armaturen legat klämd mellan akvarie och rampen. Det har gått bra fram tills i helgen då lysrören blinkade hela tiden. Rör jag på sladden lite så blinkar det inte alls. Jag vill inte gärna skarva den pga stor fuktrisk heller.

Jag testade öppna upp armaturen för att kunna koppla ur sladden och kapa 2dm, men fick inte upp den. är det "barnsäkert" och inte möjlig att serva? :( Ser ju att en ny ramp kostar 6-700 spänn :(

Avslutar med att bifoga en bild :d
http://mortsjo.web.surftown.se/Akvarium/P3130001.JPG

Tack på förhand

MVH Hasse
#2 - 26 november 2009 10:43
På många ramper limmar man fast serviceluckan på ovansidan så man får bända loss den. På din ramp ser jag inte riktigt om där är någon på ovansidan. Finns det någon på baksidan? De fyra försänkningarna på ovansidan, täcker de ev. skruvhål kanske?
#3 - 26 november 2009 11:27
uncleban skrev:
På många ramper limmar man fast serviceluckan på ovansidan så man får bända loss den. På din ramp ser jag inte riktigt om där är någon på ovansidan. Finns det någon på baksidan? De fyra försänkningarna på ovansidan, täcker de ev. skruvhål kanske?

Jag ska förtydliga lite :) Har fått loss armaturen från ljusrampen och det var som du säger 4 skruvar som doldes under de där 4 försänkningarna. Problemet var att jag kunde inte öppna själva armaturen för att kunna kapa strömkablarna och skala om dom utan glapp.

Själva armaturen har ett grovt plåtrör i mitten av de 2 lysrören. Röret är överdragit över armaturen och på armaturen sitter det 2 piggar och röret har hål. Jag har försökt att trycka in de 2 piggarna för att kunna ta bort det där plåtröret. Jag undrar om det går att demontera och byta glimtändade och skala om kablarna. Ska ta lite bilder senare idag
#4 - 27 november 2009 00:39
Ok har fixat en bild:
http://mortsjo.web.surftown.se/Akvarium/P4260053.JPG

Ni ser kabeln gå in dit till kapslingen. Sen har vi lysrörshållarna och sen det där grova plåtröret i mitten. Jag vet inte hur jag får isär det där så jag kan testa kapa och skala om kabeln. Tvivlar ju starkt på att det är glimtänd-/aren/arna eller rören utan det är antagligen kabeln som är klämd. Jag kan dock ha fel.. Ingen här som har haft isär sånt här förut?
#5 - 25 januari 2010 15:21
Är det ingen som vet hur man kommer åt glimtändarna? :)
#6 - 25 januari 2010 17:05
Nu gissar jag bara, men hade det varit glimtändare så borde de gått att komma åt för byte så jag tror att det är modernare drivning i din armatur. Hur du ska byta kabeln har jag dock ingen aning om, tyvärr.
#7 - 25 januari 2010 22:26
Ahh tack för ditt svar :) Kabeln är inte glapp tack och lov. Skaffar nya rör snarast
#8 - 25 januari 2010 22:40
Vart det inget glapp i sladden till slut? annars kan man kapa en kabel och gjuta in skarven i 2komponent epoxy eller krympslang och superlim, beror lite på vilken kvalitet det är på kabeln.
#9 - 25 januari 2010 22:42
Jo funderar skarva kablarna och sen täta skarvarna ordentligt med lite vulktejp (en flexibel tejp som "svetsar" sig själv - ungefär som krympslang).
#10 - 25 januari 2010 22:58
inte full koll på hur den funkar men jag hade nog inte kört med nån form av tejp då jag inte vet säkert vad den innehåller och saker som ev skulle kunna va giftiga för fiskar går alltid bort.
Sen bara krympslang blir inte 100% tätt, några droppar superlim i skarven krympslang/kabel blir då helt tätt, såvida inte kabeln är av en oljigare plast.
#11 - 25 januari 2010 23:43
Jo det är inte bra med kemikalier som tejp faktiskt är. Men jag hade tänkt att leda kabeln lite högre upp på lockets insida så kabeln inte doppas i vattnet. Det bör väl gå bra? Ska dock mäta upp kablarna så jag vet att det inte blir spänningsfall
#12 - 25 januari 2010 23:52
Lagade ett förfilter med vulktejp utan problem, och förresten brukar man sällan ha sladden till ljusrampen i vattnet så jag tror nog det går bra att använda den där.
#13 - 26 januari 2010 00:01
Tänkte på det här med glimtändare att i armaturer såna ingår i brukar även de sitta väl synliga och vara utbytbara. Så det låter väldigt troligt att det där är utan glimtändare. Vilka lysrör ska jag ha? tänkte på K-värde osv. På rören står det TL-D 18w/54-765 (Philips)
#14 - 26 januari 2010 06:36
Jo det är inte bra med kemikalier som tejp faktiskt är. Men jag hade tänkt att leda kabeln lite högre upp på lockets insida så kabeln inte doppas i vattnet. Det bör väl gå bra? Ska dock mäta upp kablarna så jag vet att det inte blir spänningsfall

Nja man behöver ju inte doppa kabeln i vattnet, men ligger den inne i rampen utan täckglas blir det lätt kondens som sen droppar ner i vattnet och för med sig eventuella gifter.
#15 - 26 januari 2010 06:40
Tänkte på det här med glimtändare att i armaturer såna ingår i brukar även de sitta väl synliga och vara utbytbara. Så det låter väldigt troligt att det där är utan glimtändare. Vilka lysrör ska jag ha? tänkte på K-värde osv. På rören står det TL-D 18w/54-765 (Philips)

då har du ett halvkasst rör på 6500k
det är 765 som berättar detta där 7 säger hur pass naturlig färgåtergivningen är (9 vore mycket bättre ;)
och 65 k-värdet.
Men köp ett par bra rör som power-glo nästa gång istället :)

Annons