AquaClear, måndagsexemplar?

#1 - 1 augusti 2004 13:08
Har slängt iväg pengar på an pump som jag bara inte kan få ihop... Jag räknar mig själv tom som teknisk, men detta är bortom allt jag klarar av... Pumpen går igång, vattnet rör sig, men där tar det slut. Det är en AquaClear 802 och den är inte på något vis kompatibel med filtret (AquaClear) som jag köpte samtidigt. Det står även på förpackningen, och i instruktionerna, (som till 99% är varningar för att man inte ska klippa i sladden och annat fjant) att pumpens funktion ska gå att vända, dvs istället för att suga in vatten och pumpa ut det på ena hållet vänder den på processen... Inte heller detta har jag lyckats med... Hjälp?!?
#2 - 1 augusti 2004 13:15
jaha, nu funkar den inte ens, låter gör den, men rör inte om vattnet alls. Känns alltid lika spännande när man har sparat pengar ett tag till ingen nytta...
#3 - 1 augusti 2004 13:16
För att vända flödet vrider du på den översta (grön) av de två spakarna på pumpen. Den understa spaken (gul) Reglerar vattenflödet.

#4 - 1 augusti 2004 13:17
jadu, det har jag provat... INGET hände
#5 - 1 augusti 2004 13:19
Låter den men inte rör om vattnet går pumpen i "omvänt" läge. Vrid på spaken så kommer den pumpa ut vatten igen.

Borde göra iallafall. Sitter med samma pump här och det funkar utan problem.
#6 - 1 augusti 2004 13:22
jag har vridit på alla saker som går att vrida på, den fungerar inte, dessutom reagerade den inte första gången jag testade att vrida den gröna spaken, så jag misstänker helt klart att det är ett måndagsexemplar.
#7 - 1 augusti 2004 13:26
jag blev nyfiken och provade igen, för att se om jag hade gjort helt fel... det som hände var att den sakta dog... mitt kylskåp låter mer...
#8 - 2 augusti 2004 00:02
Tråkigt för dig. Hoppas de går att byta den.
#9 - 2 augusti 2004 00:06
Det hoppas jag med, den fungerade ju inte ens i 2 minuter! De får väl kontrollera om det var fabriktionsfel, för är det så får jag en ny på garantin, jag har ju inte använt den till något annat än det den "ska" användas till, jag borde få en ny... Jag ska hålla er uppdaterade på området! :)
#10 - 2 augusti 2004 06:47
Förmodligen handhavandefel, men visst vore det bra med lite hjälp så du får ordning på den.
Hade plockat isär en 802:a en gång, och det var lite pillrigt att få allt att fungera på bästa sätt.
Och filtret du inte fick på, hur såg det ut ?
#11 - 2 augusti 2004 22:10
Jag hade samma problem med min AquaClear 802 i början. Vet faktiskt inte var felet låg, men efter att jag tejpade över hålet till diffusorn på utloppsröret med silvertejp (?!), så funkar den perfekt. Använder min pump vid vattenbytena, från vattenberedningstunnan till akvarierna.
Pumpen ser väldigt komplicerad ut inuti, men jag har aldrig behövt göra rent den, används ju bara till rent vattenledningsvatten.
#12 - 3 augusti 2004 23:07

Enligt min mening är detta dom bsäta pumparna på marknaden du måste ha fått ett fel ex skall bara doppas ner i vattnet på i med sladden och vips så pumpas 1524 liter vatten runt i akvariet.

Du skall få en ny gå tillbaka till butiken omgående kör själv uteslutande med dessa pumpar och dom funkar alldeles utmärkt.

Aquaclear pumpfilterkasett är en rund cylinder med vaddfilter i passar på alla powerhead som 802 heter.

Bild http://www.hagen.com/uk/aquatic/product.cfm?CAT=1&SUBCAT=119&PROD_ID=01005750030101
#13 - 4 augusti 2004 04:09
asså... båda enheterna krånglade... men med lite våld från affärsinehavaren (han såg rätt förbryllad ut själv måste jag erkänna) så fick han igång först pumpen (den kärvade inuti?) å sen fick han loss en del på filtret (han använde en tång... hur skulle jag veta det?) och sen visade han hur det skulle hänga ihop... jag kommer inte kalla mig själv teknisk igen förren jag kan det där!
#14 - 23 augusti 2004 21:24
Jaha, då sitter jag här och funderar över den fördömda pumpen igen... Den låter, vattnet rör sig men mycket långsamare än från början. Så låte på prov tog ja loss filterdelen och rengjorde den. (den var mossgrön och såg gansa ledsen ut) Men ingen märkbar skillnad. Ytan rör sig lite, knappt märkbart, och fiksarna har inget problem att som stim "hänga" vid utblåset. Dessutom undrar jag vad som hänt med mina luftbubblor som var där från början? det kommer ett litet gäng minibubblor lite då och då, men från börgan såg det ut som nån satt och blåste med ett sugrör i ett glas saft! Var är min bubblor?!? (jag gillar bubblor :) )
#15 - 24 augusti 2004 06:50
Den är kass helt enkelt. Jag kör med 402or och de skulle lätt kunna blåsa ut vattnet ur karet om inte utblåsen satt minst 6-10cm under ytan. Låter gör de, jag har haft fyra stycken hemma och har nu de två som lät minst av dessa. Kanske är de nya inte lika bra som de gamla många andra har men när det gäller fart på vattnet kan jag inte klaga.

Jag har även jämfört Aquaclear med Maxijet och när det gäller oväsen är Maxijeten klart överlägsen. Brummar ungefär som min varmluftspanna.
#16 - 26 augusti 2004 13:30
Jag tror jag håller på att bli galen, den bästa pumpen jag har är en luftpump som sitter i ett 20liters karantänskar... Jag har nu ett 120liters akvarium med full befolkning utan pump och ett 600liters med 5 pansarmalar och 10 svarta neontetror med knappt märkbar cirkulation... Jag har inte lust att köpa mer grejor som inte funkar, jag menar, jag har ju inte ens ett jobb än, hur skulle det gå till? Jag har mindre panik här...!
#17 - 26 augusti 2004 13:38
Byt den (om du har garanti kvar).

402 kostar runt 300:- och de verkar ju (enligt din beskrivning) vara mycket bättre tryck i dessa än din 802.

#18 - 28 augusti 2004 10:16
Det kan vara problem att få ur luften i pumphuset när man har gjort ren filtret, då kommer det inget eller väldigt lite från utblåset. Kan man, så vänd och vrid på pumphuvet så går luften ur, alt. i-ur-i-ur-i med kontakten tills propllern börjar att snurra ordentligt. Får man inte ur luften så kan "motorn" bränna - detta går inte på garinti.

Filtret som går att köpa till är ett "snabb filter", det är mycket hög filtreringsgrad på det och skall enligt instruktion bytas var 14 dag. Det passar att köpa filter till gamla Fluval 3 och 3 st filterstavar, så får du ett filter som inte sätter igen sig så fort.

Fick du ingen genomgång/instruktion när du köpte filtret?
#19 - 30 augusti 2004 03:08
Nej, fick ingen genomgång, så jag kommer ALDRIG handla en till pryl därifrån.
#20 - 30 augusti 2004 07:54
Varför inte gå tillbaka en gång till, dom fick ju ordning på den en gång tidigare ? Det kanske är något enkelt "fel" som bara behöver justeras.
Jag vet ju inte vad som sagts er emellan, men visst är det synd om du känner dig nonchalerad. Många med mig har likadana pumpar och vet att de är bra, (när de går som de ska [;)]).
Försök i alla fall att visa en smidig attityd när du kommer till butiken.
Det blir alltid lättare att komma fram till en bra lösning om man inte driver någon framför sig med aggresivitet, för även handlare är människor som kan hamna i försvarsposition, tro det eller ej ;), och då blir det inte lika lätt att bjuda till lite extra av sig själv.
Pumpen har ju garanti och har du kvittot kvar skall du få den åtgärdad, och går det inte att få rätsida på den har du rätt till en ny, men som sagt, först skall firman få tillfälle att laga/justera den.

Annons