Aquaclear 70 powerhead

#1 - 28 juli 2008 09:17
Hej

Min mal skiter så förbannat mycket så jag var och köpte en cirkulationspump för någon dag sen och tänkte att det skulle hjälpa lite mot avföringen,
Köpte denna:
http://www.zooplanet.se/aquaclear-70-p-4469.html

Jag frågade i butiken om man fick lämna tillbaka om man blev missnöjd, men svaret blev: Nejnej inget lämna tillbaka, det finns inget att bli missnöjd med!

Okej så när jag kommer hem och installerat pumpen drar världens oljud igång, Den överröstar min Ehiem 2028:S Jävulska vibrationer och grejer. Tänkte se över helgen om man står ut med ljudet men nej.....det är fan outhärdligt!
Någon annan som köpt samma pump och upplever samma sak som jag gör?
Har någon tips på tyst och helst VÄLDIGT liten cirkulationspump?

MVH//Mats
#2 - 28 juli 2008 09:34
jag har en aquaclear 20 och den går tyst och fint iofs så är den mindre och pumpar bara 500L/tim Men är du så störd tycker jag du ska ta med den till affären och låta dem testköra den och se vad dem tycker och mycket möjligt att du då får byta den!
#3 - 28 juli 2008 09:39
metzie skrev:

Har någon tips på tyst och helst VÄLDIGT liten cirkulationspump?

MVH//Mats
Jag säger så här, kraftiga pumpar låter mer och jag gör hellre så att jag använder flera mindre!
#4 - 28 juli 2008 09:41
Jag har 2 st sådana i en av mina filterkammare, och dom är nästintill ljudlösa. Ett svagt surrande bara. Jag har för mig att dom lät lite i början, men inte alls så mycket som du beskriver ! Hur har du monterat pumpen ? Den ligger väl inte an mot något som gör att det skrammlar ?

Mvh/Janne
#5 - 28 juli 2008 09:57
Jag har 2 st sådana i en av mina filterkammare, och dom är nästintill ljudlösa. Ett svagt surrande bara. Jag har för mig att dom lät lite i början, men inte alls så mycket som du beskriver ! Hur har du monterat pumpen ? Den ligger väl inte an mot något som gör att det skrammlar ?

Mvh/Janne

Har testat att montera den med både den man hänger i kanten på karet och den man sätter på insidan och bägge ligger emot på nåt sätt så det blir vibrationer o ljud
#6 - 30 juli 2008 17:26
metzie skrev:
Har testat att montera den med både den man hänger i kanten på karet och den man sätter på insidan och bägge ligger emot på nåt sätt så det blir vibrationer o ljud

Jag har iofs mina pumpar "hängande" i filtermattan, så dom är ju lite fjädrande upphängda iom detta. Om du provar att hålla pumpen i handen under vattnet, låter den lika illa då eller ? Vibrerar den väldigt mycket ?

Om den gör det så får du väl reklamera pumpen hos handlaren. Om handlaren bråkar så är det väl bara att låta honom montera pumpen och lyssna själv !

Ett visst "surrande" skall man kanske acceptera. Men inget direkt oljud som hörs på flera meters håll !

Mvh/Janne
#7 - 30 juli 2008 20:25
japp, känner igen det. körde igån min Aquaclear 70 för ett par dagar sedan, överröstade lätt min golvfläkt lätt och skulle nog även höras även om damsugaren var igång, ett jävla liv var det och detta skulle alltså vara en tyst pump,, hmmm.
Jag monterade av den, höll den fritt i vattnet och nu var det inte alls samma väsen , monterade på den igen och nu var det i princip tyst. dessvärre fick jag göra samma procedur idag igen och nu låter den mer men inte lika mycket som från början. ska nog byta till en Maxi-Jet om den är garanterad att vara tystare, min maxi-jet till 100litaren låter iaf inget alls men jag vetifasen hur mycket den pumpar runt, kanske en 3-400l/h eller så.
#8 - 31 juli 2008 21:50
jag har 2 st aquaclear 50 i mitt akvarie och det låter knappt något. det är till och med så att två olika personer har sagt "vad tyst det är"
#9 - 1 augusti 2008 05:09
nej,, nu låter min AC70 inte något heller igen. Man hör bara vattnet som plaskar lite skönt :) det är skumt men mycket bra.
meka lite med den om den låter för det verkar som att det ger sig till slut, byt till en ny annars.

Annons