AquaClear 50 + Filter bakom BTN.

#1 - 18 mars 2009 19:17
Oj, oj! Nu var det år och dagar sedan man postade senast.
Har ett 200-literskar på gång och ett AquaClear 50 Powerhead samt en Back to Nature-bakgrund. Tänkte fylla bakgrunden med filterkuber, men är lite osäker på om de 900 L/Timme som pumpen ger räcker för ett Malawikar, som jag planerar att ha.
Så jag undrar såklart om det räcker och om inte, vad för pump ska jag fylla ut med? Ska jag använda något annat filtermaterial förutom filterkuber?

Ciao.
#2 - 19 mars 2009 01:01
Förmodligen så blir det på gränsen. Kör på 70 modellen istället.
#3 - 21 mars 2009 18:21
Saken är den att 50-modellen hänger med akvariet (köper begagnat).
Så jag borde fylla på med ungefär 500-600 extra liter/timme?
Någon modell som rekommenderas?
#4 - 22 mars 2009 00:35
Jag har också sökt runt som en galning efter en förklaring hur pumpen ska placeras bakom BTN tillsammans med filtermaterialet. Ska den bara vara där bakom och pumpa eller ska man ha slangar för insug och utsug och sådant?
#5 - 22 mars 2009 09:46
Jag har också sökt runt som en galning efter en förklaring hur pumpen ska placeras bakom BTN tillsammans med filtermaterialet. Ska den bara vara där bakom och pumpa eller ska man ha slangar för insug och utsug och sådant?

http://www.backtonature.se/sweden/tips_filter.html
#6 - 22 mars 2009 14:13
Jo tack, den har jag sett och jag fattar hur filterkuberna ska vara, men jag tycker inte den förklarar hur jag ska sätta pumpen och alternativa slangar med de insug och utsugshål som jag har.
#7 - 22 mars 2009 14:21
du borrar ju ett eller flera hål på ena sidan med någon form av galler (raster) framför som fungerar som insug. Sedan placerar du pumphuvudet på andra sidan och leder ut utblåset med en slang så att det sprutar ur diagonalt över till andra sidan med insugen. Hoppas att det va något sådant du ville veta.
#8 - 22 mars 2009 16:35
durgnas skrev:
du borrar ju ett eller flera hål på ena sidan med någon form av galler (raster) framför som fungerar som insug. Sedan placerar du pumphuvudet på andra sidan och leder ut utblåset med en slang så att det sprutar ur diagonalt över till andra sidan med insugen. Hoppas att det va något sådant du ville veta.

Danke! :d
#9 - 23 mars 2009 19:41
http://i184.photobucket.com/albums/x281/Halldin/pump.jpg

Är det så det ska vara?
Hur många kvadratmeter filtermatta tror ni att jag behöver för mitt 200-liters? Bakgrunden sitter ungefär 15-20 cm ut på yttersta stället.
Ska f.ö. köpa en AquaClear 20 så jag får 500 L/h till, 1500 L/h borde ju räcka, right?
#10 - 26 mars 2009 15:51
Hump the bump.

Måste ju finnas massvis med folk här som kan svara på min fråga.
Jag tror jag har gjort rätt, men vill gärna vara säker.

Erik.
#11 - 27 mars 2009 19:21
Köp en halv kvadratmeter matta, klipp den i kuber och packa backgrunden full.
Blir den inte full så köp mera att kompletera med.
#12 - 27 mars 2009 19:45
och ja det är så det ska vara

Annons