Aquaclay - en liten sammanfattning av mina erfarenheter ...
Hej på er!
Sammanfattar här min erfarenhet av Aquaclay:
Att sköja rent
Läste någonstans om en dam vars man hade fått rensa avloppet då substratet hade satt igen rören ... Och jo, Aquaclay har en låg massa och om man tänker skölja den med samma tryck på vattnet, kommer du inte ha någon Aquaclay alls kvar i din hink, utan allt kommer att hamna i rör, avlopp eller på gräsmattan, om du står ute. Du sköjer alltså långsamt, eller använder ett tråg eller en håv.
Att plantera
Etableringsfasen för växter är lite knepig. Rötterna kommer fort att skjuta ut förutsatt att du har näring/ljus i rätt ballans MEN det är inte så enkelt att fästa stängelväxter eller andra växter utan utvecklat rotsystem. Det finns några tips att fixa till detta, som jag provat:
1. lägg två stenar precis runt roten på plantan under etableringsfasten (c:a 1 månad).
2. plantera växten i en miniterrakotta (finns små som har en ungefärlig volym av 3-4 fingerborgar) där du har engelsk sjösten eller annat som "ankrar" växten i krukan)
Det finns säkert massor med sätt men dessa har jag provat. Det som jag tycker är bäst är #1 men även #2 har sina fördelar; bland annat att du enkelt flyttar runt växter, om du har ett sådant behov.
Cirkulation
Eftersom Aquaclay är så poröst, kommer en viss cirkulation, mycket god i jämförelse med hur det är med sjösten mm., att nå ner i substratet.
Tillväxt
Jag har inte gjort en empirisk studie med två akvarium med identiska förhållanden, utan jämför mycket subjektivt mina erfarenheter så som vi brukar och utifrån min ganska långa erfarenhet (akvarist sedan slutet av 70-talet) menar jag att rötterna ÄLSKAR detta substrat och bildar stora tjok under kort tid.
Filtereffekt
På grund av ovan nämnda cirkulation syresätts substratet och gör att det porösa substratet blir livsyta åt ett enormt biologiskt filter. Detta ser jag som en mycket stor fördel som väger över svårigheterna att få växterna att stå kvar innan rötterna är utväxta.