Aquaboro bakgrund? Gärna tips på andra billigare

#1 - 14 januari 2005 13:55
Hejsan

Mitt första inlägg här, hoppas man blir väl mottagen

Var i en butik i Halmstad och srang på en Aquaboro-bakgrund.
den såg bra ut, var inte plastig. Verkade ett bra köp (150x50 ~980:-)
Undrar om någon har erfarenhet av dessa eller kanske tips på andra lite billigare "riktigare" bakgrunder.

http://www.aquaboro.com/6496.html

/Oscar
#2 - 14 januari 2005 14:18
Akwa Lux, Aquael och Aquarock är lite billigare "riktiga" bakgrunder. Aquael och Akwa Lux verkar vara typ dubbelt så dyra som den du såg, medan Aquarock verkar vara i samma prisklass ungefär.

http://www.akvakompis.se/shop/show_category.asp?category=79&subcategory=213

Själv har jag en nyinförskaffad Aquael, men den är bara på 50 x 30 cm. Den är jag dock riktigt riktigt nöjd med. :)
#3 - 14 januari 2005 14:23
AquaBoro´s bakgrunder är nog de som är billigast i den klassen. Jag tycker själv att de är mycket snygga. Vet i vilken affär du har sett dem och deras priser är helt klart godkända.

Guy
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 14 januari 2005 14:40
[QUOTE=rejser]Hejsan

Mitt första inlägg här, hoppas man blir väl mottagen

Var i en butik i Halmstad och srang på en Aquaboro-bakgrund.
den såg bra ut, var inte plastig. Verkade ett bra köp (150x50 ~980:-)
Undrar om någon har erfarenhet av dessa eller kanske tips på andra lite billigare "riktigare" bakgrunder.

http://www.aquaboro.com/6496.html

/Oscar[/QUOTE]

Tycker att en bakgrund skall uppfylla 4 kriterier
1/ Estetiskt vacker (detta är ju helt upp till vars och ens egen smak)
2/ Plats för pumpar, filter, värmare etc. bakom bakgrunden (fult med tekniska tillbehör i akvariet).
3/ Stryktålig - lite svårare att avgöra, men ytan måste vara mycket hård. Ett tips är att pressa tummen mycket hårt mot ytan så får den inte ge efter, om den gör det så är det mycket stor risk att t.ex. algätande malar skadar den eller att den färgas av mediciner som innehåller malakitgrönt eller metylenblått.
4/ Inte innehålla gifter - ja inget stort märke innehåller väl sådant som fiskarna dör av, men en del innehåller sådant som gör att det blir mycket alger i akvariet. Fråga andra som använt fabrikatet en längre tid om de haft problem (det är ju just de som du gör nu).

Jag vet inget om detta fabrikat men hoppas att du i alla fall haft lite hjälp av dessa allmänna tips .
#5 - 14 januari 2005 14:49
[QUOTE=Kjell Fohrman]2/ Plats för pumpar, filter, värmare etc. bakom bakgrunden (fult med tekniska tillbehör i akvariet)[/QUOTE]

Har aldrig monterat bakgrund eller sett hur det ser ut, men är det inte så att man själv kan välja hur långt ifrån bakglaset en bakgrund ska sitta??? och på så sätt välja själv hur mycket plats ens tillbehör behöver.
#6 - 14 januari 2005 14:57
[QUOTE=Kjell Fohrman]Tycker att en bakgrund skall uppfylla 3 kriterier
1/ Estetiskt vacker ...
2/ Plats för pumpar, ...
3/ Stryktålig ...
4/ Inte innehålla gifter ...[/QUOTE]

Får man välja mellan tre av dessa fyra kriterier helt fritt då eller...? ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 14 januari 2005 15:11
[QUOTE=dinajel]Får man välja mellan tre av dessa fyra kriterier helt fritt då eller...? ;)[/QUOTE]

Eller 4 av 3;)
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 14 januari 2005 15:16
[QUOTE=jimel]Har aldrig monterat bakgrund eller sett hur det ser ut, men är det inte så att man själv kan välja hur långt ifrån bakglaset en bakgrund ska sitta??? och på så sätt välja själv hur mycket plats ens tillbehör behöver.[/QUOTE]
Jo självklart men då försvuinner ju oerhört mycket av akvariet helt i onödan. En del bakgrunder varierar ju i bredd mellan 1 och 15 cm och där det är 15 cm finns plats för filter etc. och då stjäl ju inte bakgrunden 15 cm hela vägen utan kanske i snitt bara hälften (7-8) cm och då blir akvariet 7-8 cm bredare (eller mindre smalt) än om man flyttar fram hela bakgrunden.
#9 - 14 januari 2005 15:52
Får man fråga i vilken butik ni sett bakgrunden ?
Är sugen på en snyggare bakgrund men har inte hittat (inte letat direkt överdrivet iof.)
#10 - 14 januari 2005 17:04
[QUOTE=PL]Får man fråga i vilken butik ni sett bakgrunden ?
Är sugen på en snyggare bakgrund men har inte hittat (inte letat direkt överdrivet iof.)[/QUOTE]

Zoobutiken i halmstad. Om det var aquaboro som jag länkade till som du menade.

Aquarock var också fina, men lite steniga.

Tack för tipsen, dom flesta var redan tänkte på dock. Knepigt det här med bakgrunder, under tiden som jag har letat så kanske jag bara skulle sparat ihop till en BTN bakgrund.
#11 - 14 januari 2005 17:07
Gillar dock inte att det ser ut som den stora Aquaboro-bakgrunden är delad, delad bakgrund är ok, men detta var inte så snygg delning, men kommer kanske med priset. få ha någon trevlig hög bred växt där.
#12 - 14 januari 2005 17:07
Eller tillverka en själv :D

Guy
#13 - 14 januari 2005 17:09
[QUOTE=Guy Palm]Eller tillverka en själv :D

Guy[/QUOTE]

Har starkt funderat på det, men känns svårare med en amazonas-liknande bakgrund än en malawi som är mest sten. Ska läsa in mig lite på forumet tror jag.
#14 - 14 januari 2005 17:30
Hasse_H har en utförlig beskrivning på hur han har gjort sin egen Amazonasbakgrund.
http://och.nu/hasse/aquaamazonasi.shtml

Guy
#15 - 14 januari 2005 18:19
[QUOTE=Kjell Fohrman]Jo självklart men då försvuinner ju oerhört mycket av akvariet helt i onödan. En del bakgrunder varierar ju i bredd mellan 1 och 15 cm och där det är 15 cm finns plats för filter etc. och då stjäl ju inte bakgrunden 15 cm hela vägen utan kanske i snitt bara hälften (7-8) cm och då blir akvariet 7-8 cm bredare (eller mindre smalt) än om man flyttar fram hela bakgrunden.[/QUOTE]

OK, tack så mycket... nu fick jag ännu mer å tänka på inför framtida bakgrundsinköp :confused:
#16 - 14 januari 2005 18:30
Tackar, får titta in där då =)
Lucas_no1
#17 - 15 januari 2005 18:48
aquael ODA

Jag har sett några back to nature i fina akvarium och dom är faktiskt de snyggaste jag sett men dom är ju också betydligt dyrare än många andra.
Den billigaste från aquael i svart plast är kanske ett alternatvi istället för att ha en plastbild bakom karet.
Den blir faktiskt riktigt snygg när det börjat växa lite alger på den och den plastiga ytan försvinner.
Den koster bara några hundralappar.
Vill man ha en som i mitt tycke är riktigt snygg som är i stil med "back to nature" så är Aquaels ODA ett riktigt bra alternativ den ser mycket naturtrogen ut och man får lätt ner filter "ytterfilter" och värmare bakom den.
100X50 kostar 900kr och det är den helt klart värd.
Raster och allt är redan monterat i den så det slipper man själv såga ut.
Jag hade också turen att den efter lite "hårt" sågande få den att passa så fint så att den inte behövdes limmas fast så nu kan jag lätt lyfta ur don om det skulle behövas. :-)
#18 - 15 januari 2005 20:40
Frågan om vilken sorts bakgrund man ska ha beror väl mycket på vilket typ av akvarium man ska ha? Själv har jag ett akvarium där jag, åtminstone så småningom ämnar ha mycket växter (dvs när de har vuxit till sig). I ett sådant räcker det gott att måla en mörk bakgrund på akvariets baksida. Tycker i alla fall jag.

Om du ska ha ett ciklidakvarium så har jag förstått att det inte blir gott om växter och därmed blir bakgrunden viktigare. I sådana fall blir det förmodligen vackrare med monterade bakgrunder.

Annons