aquaball

#1 - 9 april 2005 23:32
Hej, jag letar filter till min turtle tank och där jag bor är det öken i zoo affärerna när det kommer till vatten filter. Jag har hitta en kille på internet som säljer aquaball som jag antar att han importerar själv.Jag har inte sett några såna tidiagre och har haft eheim pumpar som jag varit jätte nöjd med, både external och internal. Fick inte ta med några akvarie tillbehör då jag flyttade för tullen här och har fått starta om på nyt, svindyrt!
kan nån ge mej rekommendationer om aquuaball ?
jag har bara startat upp en turtle tank och fick ett asiatiskt billigt filter som kom med tanken och det är patetiskt.
pga av at det är så dyrt här och låga löner så måste jag verkligen planera såna här inköp.
ska ha det i turtle tanken som jag bara har 60 liter vatten i eftersom det är en sten sektion i ena ändan av tanken. planerar att när sköldpaddan får ett större utomhus akvarium att ha kvar den här pumpen för att ha andra fiskar och fylla upp akvariet ända upp. 100 liter ?
nån som har aquaball och sköldpadda, tacksam för feedback!
#2 - 10 april 2005 00:00
Vad du än gör så köp inte en aquaball, det är en riktig skitpump. Försök fåtag på den kinesiska eheimkopian am-top eller liknande ytterfilter. Hittar du inget ytterfilter kan du klara dig undan med att göra ~50%iga vattenbyten varje/varannan dag, sköldpaddor lortar ner fruktansvärt mycket. En annan bra metod är att mata sköldpaddan utanför akvariet( i exempelvis en balja). Har man några grader varmare vatten i baljan(~30 grader) så hinner han skita ur sig också innan man stoppar ner den i akvaterrariet igen och man slipper få skiten där.

/hansh
#3 - 10 april 2005 00:24
min lokala zoo affär har valt att INTE ta in aquaball då dom har fått reda på att dom funkar dåligt.

finns fluval ?
har hört en hel del bra om dom.
#4 - 10 april 2005 04:07
hittar bara fåniga små saker som har filter som är som ett svamp filter men liksom ingen substans så det tar inte alls in samma mängd avd skit som jag kunde skölja ur min gamla eheim pump.
har hitills bara hittat aquaball här och då hos en internet säljare som säljer på postorder, har nån dumpat aquaball här då den inte säljs i sverige ??
#5 - 10 april 2005 04:36
Har du provat
http://www.fnzas.org.nz/

Där borde du kunna slänga ut en fråga om vart du kan köpa ett lämpligt ytterfilter.
Du kanske till och med kan hitta en begagnad pump/filter.

//hansh
#6 - 10 april 2005 04:45
http://www.petsunlimited.co.nz/index.php
Hittade denna sidan med endel olika fabrikat av filter.
#7 - 10 april 2005 08:50
[QUOTE=dilutenz]hittar bara fåniga små saker som har filter som är som ett svamp filter men liksom ingen substans så det tar inte alls in samma mängd avd skit som jag kunde skölja ur min gamla eheim pump.
[/QUOTE]

Precis så dåligt fungerar Aquaball också! Jag har aldrig varit med om ett filter som satt igen så snabbt som detta... Filterpatronerna fylls snabbt med skit och sedan sugs de ihop till kompakta "korvar" som gör att filtret i princip stannar. I ditt kar skulle du nog få rengöra dessa filterpatroner varannan dag typ...

Min dotter använde ett hos sina salamandrar (två st rätt små i ca 100 l vatten) och hon fick rengöra det minst en gång i veckan för att överhuvudtaget få någon cirkulation. Jag skulle helt glömma Aqualball om jag var du, de duger möjligtvis till nåt litet yngelkar!!!
#8 - 10 april 2005 09:35
tack för hjälp!! :)
antar at ni allihopa har snabbare surf än vad jag har, bor ute på vischan och har sista telefon stolpen och ibland så hinner jag gå o borsta tänderna medans jag väntar på en sida som ska ladda ner!

en av tipsade web sidorna säljer till och med valpar!
har mailat o frågat efter vad dom har att erbjuda mej, hittade fluval pumpar, bra rykte ?
har surfat runt på lokala trademe.co.nz sökte på eheim och hittade ett akvarium som väger 600 kilo TOMT! tänk om man hade råd med det!
eheim pumpen ingick i köpet det var därför som jag hittade akvariet under eheim.
#9 - 10 april 2005 12:03
[QUOTE=dilutenz]hittade fluval pumpar, bra rykte ?[/QUOTE]

dom är inte dumma.
polarn har en fluval extern pump och den funkar perfekt.
tyst behöver sällan rengöras.

ska själv köpa ett fluval 1 till mitt 37L kar.

fluval 1 pumpar 200L/H
#10 - 10 april 2005 13:55
Lustigt vilka olika erfarenheter som folk har av Aquaballen...

Jag har en (2212, största modellen) i mitt 105-liters kar och den har funkat utan större problem. Kör två korgar med filtermaterial (skumpatronen) samt den lilla filterkorgen och en vanlig korg fyllda med EHFISubstrat Pro. Rengör filtret en gång varannan till var tredje vecka.
I akvariet så har jag 6 mollies, 4 guppies, 3 kampfiskar samt 10 kardinaltetror, så belastningen är relativt hög.

Men till en sköldpadda vet jag inte om den räcker, det är skitiga djur...
#11 - 10 april 2005 13:56
Man hade gjort en undersökning i "min" förening vilka filter folk rekomenderade och grovt förenklat var det Eheim ytterfilter och Fluval innerfilter som gällde. Har själv 2-3 st. och är helt nöjd med dem.
#12 - 10 april 2005 18:37
jag har ett fluval3+ och det är drag i det kan jag säga! har det i ett 100l.

fluval4+ kostar 350kr på pwss.nu + frakt
#13 - 10 april 2005 20:38
Hittade en fluval pump på petsunlimited,minsta modellen, lagom för 100 l, kostar 240 dollar, lika med 1080 spänn!

en del grejor är så svinaktigt dyra här!
(det är ett par dagars lön för mej här!)

jag har annonserat på det lokala fisk forumet, http://www.fnzas.org.nz/, och fått napp på en som tror sej ha känningar på externa pumpar, ska se om det blir något napp där!
ska se om det finns några andra hands pumpar att köpa.

här nere tjänar man så lite så jag har blivit en gula tidningen och jaga andra hands grejor expert :)
man tar till vara på ALLT!

Har just byggt ett hönshus av mitt gamla staket och virket från en gammal veranda :)

tack för hjälp! :)
#14 - 10 april 2005 20:45
ehm var är det du bor? nya zeeland?
#15 - 10 april 2005 20:50
Jag tycker Aquaball är ett alldeles utmärkt litet innerfilter (har sådana i mina 105L-akvarier), men det räcker inte alls till en sköldpadda.

Annons