Det ligger något i vad du säger där Kjell, men om man tittar i karen på de stora zookedjorna så finns det fler missbildade (krokiga) fiskar i karen där idag än vad det gjorde för typ 20 år sedan. Det kan visserligen bero på att det måste säljas mer fisk idag för att få det lönsamt, och i och med detta så sorteras inte dessa fiskar bort hos grossisterna på samma vis, kanske för just antalet sålda fiskar skall öka, men som sagt detta är mina egna teorier... ;)
Ursäkta att det halkade in lite OT här mvh Ulrik
Som sagt. Möjligen (även om jag nog är lite frågande till att det verkligen är så - man minns ofta bara det som var bra ;)).
Men OM det nu är så är att det idag är färre såväl grossister som affärer som säljer lika mycket som då. Helt enkelt att det görs fler missar i sorteringen när allt hanteras i större skala.
Ta dom stora fiskgrossisterna i Sverige idag så tar de emot och packar dagligen några 100 lådor med fisk och har många tusen akvarier att hålla reda på. Då är det lättare att en och annan defekt fisk slinker igenom.
Jag hade affär på 80-talet (då Europas största akvarieaffär) samt var även grossist och när jag går runt kollar fisken hos de stora grossisterna i Sverige så är deras fiskar idag definitivt inte sämre än de var på 80-talet.
Snarare är jag förvånad över hur otroligt hög kvaliten är idag.