Aqua safe vid vatten byte

#1 - 24 juli 2012 18:38
när man gör delvatten byte, skall man ha i aqua safe för den nya mängde vatten man skall ha i eller för hela karets storlek?
#2 - 24 juli 2012 18:52
Funderade på samma sak idag så de e jag oxå nyfiken på =)
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 24 juli 2012 19:16
Nja - man bör ha vattenberdningspreparat som aqua safe när man startar upp akvariet, men sedan behöver man det normalt inte alls ha det om man inte har speciellt dåligt kranvatten (som t.ex. innehåller kloramin) eller att man har slarvat rejält med vattenbytena en tid och sedan gör ett extra stort vattenbyte.
Men som sagt - i normalfallet behövs det bara vid uppstarten. Något svar på er fråga har jag väl inte - men sannolikt (vet ej - men det borde stå i produktbeskrivningen) så behövs det bara för den mängd vatten som man byter.
#4 - 24 juli 2012 19:24
Nja - man bör ha vattenberdningspreparat som aqua safe när man startar upp akvariet, men sedan behöver man det normalt inte alls ha det om man inte har speciellt dåligt kranvatten (som t.ex. innehåller kloramin) eller att man har slarvat rejält med vattenbytena en tid och sedan gör ett extra stort vattenbyte.

Men som sagt - i normalfallet behövs det bara vid uppstarten. Något svar på er fråga har jag väl inte - men sannolikt (vet ej - men det borde stå i produktbeskrivningen) så behövs det bara för den mängd vatten som man byter.

Jaha, dom i butiken sa iallfall att man skall ha det alltid vid vatten byte, men jag tror mer på folket här än dom.
står inte på tetra förpackningen :/
Christer5
#5 - 24 juli 2012 19:33
Du skall endast ha aqua safe för det antal liter du byter.
#6 - 24 juli 2012 19:47
Christer5 skrev:
Du skall endast ha aqua safe för det antal liter du byter.

okej.

Tack
Christer5
#7 - 24 juli 2012 19:49
Det finns olika uppfattning om man skall använda vattenberedningsmedel jag använder det alltid men det är jag det :)
#8 - 24 juli 2012 20:10
Jag tillhör också till den gruppen som alltid använder det vid vattenbyte.
#9 - 24 juli 2012 20:15
Använder aldrig .Men kan ju förstå de som har lite sämre vatten med en massa klor i använder det.Man kanske borde slå det i vattnet innan man dricker det med
#10 - 24 juli 2012 20:50
Jag använder enbart vid uppstart. Klart att de säger så i affären. De vill ju sälja.
#11 - 24 juli 2012 21:59
Till mitt Tanganyika använder jag ALLTID vattenberedningsmedel, annars uppvisar de direkt ett obehag som att rycka och stryka sig mot botten! Till de andra karen bara nån gång om jag gör ett större byte! man tillsätter medel för den mängd vatten man byter!
#12 - 25 juli 2012 07:07
Har aldrig använt vattenberedningsmedel annat än till nyinrett akvarium. Inte ens då alla gånger, dock aldrig märkt någon skillnad. Men det gäller kommunalt vatten i Gbg. Du kan ju fråga hur dom gör själva med akvarierna i butiken som rekomenderar att alltid tillsätta Aquasafe vid delvattenbyte. Undrar bara om du får ett ärligt svar?
#13 - 25 juli 2012 07:19
Jag personligen har aldrig använt aqua safe varken vid uppstart eller vattenbyte, men med kvalliten på fisken vi har idag jämfört med för ca 20.. vill jag säga att det är mer befogat att använda det i dag än då så att säga. som sagt sed är min personliga uppfattning om det hela. och här har vi riktigt bra vatten förvisso....:)
#14 - 25 juli 2012 07:21
Sleaper skrev:
Har aldrig använt vattenberedningsmedel annat än till nyinrett akvarium. Inte ens då alla gånger, dock aldrig märkt någon skillnad. Men det gäller kommunalt vatten i Gbg. Du kan ju fråga hur dom gör själva med akvarierna i butiken som rekomenderar att alltid tillsätta Aquasafe vid delvattenbyte. Undrar bara om du får ett ärligt svar?
troligen inget ärligt svar. det kostar för mycket för dom att andvända och så troligen har dom system som byter en del vatten konstant;)
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 25 juli 2012 07:22
Sleaper skrev:

Jag har frågat och fått ärliga svar. De flesta använder det inte, men en del använder det och de måste göra det pga vattenkvalitén.

Att säga att man aldrig skall använda det är precis lika fel som att säga att man alltid skall göra det - ja det är egentligen mer fel eftersom vattenberedningspreparat aldrig skadar.

Jag hade affär på 80-talet och om jag pratade med en kund som jag VISSTE skötte sitt akvarium så sa jag alltid att de inte behövde använda något preparat om de inte bodde i en kommun där kloramin användes. Tyvärr är det så att många slarvar med vattenbytena och bara då och då byter vatten och då istället gör jättelika vattenbyten och då skall man använda vattenberedningspreparat. Så när man står i affär så är det lite av att vissa kunder behöver såväl "hängslen som livrem" för att akvariet skall fungera.
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 25 juli 2012 07:24
gonzo44 skrev:
Jag personligen har aldrig använt aqua safe varken vid uppstart eller vattenbyte, men med kvalliten på fisken vi har idag jämfört med för ca 20.. vill jag säga att det är mer befogat att använda det i dag än då så att säga. som sagt sed är min personliga uppfattning om det hela. och här har vi riktigt bra vatten förvisso....:)

OFF topic visserligen.
Men jag håller inte med dig om att fisken idag är sämre än för 20 år sedan - snarare bättre skulle jag vilja påstå.

Däremot är kanske vattnet "sämre" (dvs sämre fiskar, men inte för människor) eftersom det blir allt vanligare med kloramin i vattnet.
Christer5
#17 - 25 juli 2012 07:35
Är inte fiskarna som är odlade hårdare drivna idag ?
#18 - 25 juli 2012 07:52
OFF topic visserligen.

Men jag håller inte med dig om att fisken idag är sämre än för 20 år sedan - snarare bättre skulle jag vilja påstå.

Däremot är kanske vattnet "sämre" (dvs sämre fiskar, men inte för människor) eftersom det blir allt vanligare med kloramin i vattnet.

Det ligger något i vad du säger där Kjell, men om man tittar i karen på de stora zookedjorna så finns det fler missbildade (krokiga) fiskar i karen där idag än vad det gjorde för typ 20 år sedan. Det kan visserligen bero på att det måste säljas mer fisk idag för att få det lönsamt, och i och med detta så sorteras inte dessa fiskar bort hos grossisterna på samma vis, kanske för just antalet sålda fiskar skall öka, men som sagt detta är mina egna teorier... ;)
Ursäkta att det halkade in lite OT här mvh Ulrik
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 25 juli 2012 08:17
Christer5 skrev:
Är inte fiskarna som är odlade hårdare drivna idag ?

Nej - det kan jag inte alls hålla med om.
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 25 juli 2012 08:27
gonzo44 skrev:
Det ligger något i vad du säger där Kjell, men om man tittar i karen på de stora zookedjorna så finns det fler missbildade (krokiga) fiskar i karen där idag än vad det gjorde för typ 20 år sedan. Det kan visserligen bero på att det måste säljas mer fisk idag för att få det lönsamt, och i och med detta så sorteras inte dessa fiskar bort hos grossisterna på samma vis, kanske för just antalet sålda fiskar skall öka, men som sagt detta är mina egna teorier... ;)

Ursäkta att det halkade in lite OT här mvh Ulrik

Som sagt. Möjligen (även om jag nog är lite frågande till att det verkligen är så - man minns ofta bara det som var bra ;)).

Men OM det nu är så är att det idag är färre såväl grossister som affärer som säljer lika mycket som då. Helt enkelt att det görs fler missar i sorteringen när allt hanteras i större skala.
Ta dom stora fiskgrossisterna i Sverige idag så tar de emot och packar dagligen några 100 lådor med fisk och har många tusen akvarier att hålla reda på. Då är det lättare att en och annan defekt fisk slinker igenom.

Jag hade affär på 80-talet (då Europas största akvarieaffär) samt var även grossist och när jag går runt kollar fisken hos de stora grossisterna i Sverige så är deras fiskar idag definitivt inte sämre än de var på 80-talet.
Snarare är jag förvånad över hur otroligt hög kvaliten är idag.
#21 - 25 juli 2012 08:33
Till ämnet. så är det helt ok att använda vattenberedningapreparat om man känner att man behöver det och som Kjell säger det är inte farligt att använda. sen är det nog oxå så att det kanske är bra att ta det säkra före det osäkra. säger dom i zoo affären att det behövs på orten för vattenkvalliten så ska man nog lyssna på dom det är ju trots allt så att dom jobbar med det varje dag och får massa frågor varje dag om vatten fiskar och vattenpreparat.... så jag säger kör som du känner är rätt...
och lycka till;)

Annons