aqua rock!

#1 - 29 september 2004 13:50
hej jag har en liten fråga!
Funkar aqua rocks bakgrunder på samma sätt som back to natures? dvs att man kan sätta pump, filtermaterial och värmare bakom bakgrunden?? eller är det bara som typ en plansch som man limmar fast på bakrutan?? tacksam för svar
#2 - 29 september 2004 14:21
den e ganska likvärdig en BTN bakrund
#3 - 29 september 2004 14:30
Då är det ju ett väldig tprisvänligt alternativ!! :-)
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 29 september 2004 14:32
Vad är Aqua Rock för något - hemsida?
#5 - 29 september 2004 14:35
Finns det ngn här som har en sådan bakgrund på sin sida?? hade varit jättekul att få se hur den ser ut irl... :-)
#6 - 29 september 2004 14:41
Aqua Rock känns väl inte riktigt lika bra kvalitetsmässigt som t ex BTN, men är definitivt ett prisvärt alternativ. PWSS har denna bakgrund i sitt sortiment t ex för den intresserade.
#7 - 29 september 2004 14:42
någon som har monterat en så man kan se hur de ser ut
#8 - 29 september 2004 14:43
Den finns att beskåda här...tillverkare vet jag dock inte...än:

http://www.zoobua.no/divutstyr.php
#9 - 29 september 2004 14:49
Tack tricella! Jag tyckte det såg riktigt skapligt ut!!

Ja fred fish det var där jag såg den.. Förstår inte varför det skiljer ett par tusen mellan de olika bakgrunderna.. ok att det kanske är annan kvalitet på BTN men ändå...
#10 - 29 september 2004 15:03
Det är STOR skillnad på kvalitet mellan BTN och de övriga bakgrunderna.

Jag vet inte om det är Aquarock eller vilken det är som endast är en tunn plast som formats till bergvägg. På denna är det sedan rejält svårt att fästa utblåsslangar och man behöver nog stabilisera upp det med frigolit för att den inte skall släppa eller röra på sig.

De enda som har lite mer grovlek att jobba med som jag hittills sett är Pangea.
#11 - 29 september 2004 16:05
Ursprungligen skickat av jimel

någon som har monterat en så man kan se hur de ser ut

http://hem.passagen.se/pelo0014/akvarie.htm
Gå in på "mina foton" och skrolla ner till femte bilden.
#12 - 29 september 2004 16:21
Tricella Vad är pangea???
jag är ju nybörjare som sagt.
#13 - 29 september 2004 16:22
Peter 1904 hur tjock är själva bakgrunden?? är den sladdrig eller lätt att fästa saker på som tex utsug slangar?
#14 - 29 september 2004 16:24
tror du menar aquaels svarta bakgrund eller vad tror du tricella?
#15 - 29 september 2004 16:42
Pangea gör bakgrunder precis som Back to Nature och de andra...

Aquaels svarta bakgrund menar jag inte...

Pangea:
http://www.aquarium-background.com

Bakgrunder (Aqua Rock, BTN, Juwel) säljs skapligt billigt här:
http://www.akvakompis.se

eller här:
http://www.pwss.nu
#16 - 29 september 2004 16:46
Tricella pangeas bakgrunder var ju kanonfina, vet du om de finns i sverige?
#17 - 29 september 2004 16:54
Rocky 111, Den var ju hur snygg som helst! Undrar oxå om dom fins i sverige?
/Lasse
#18 - 29 september 2004 16:58
Kommer antagligen med ännu en dum fråga nu... räcker det att ha ett pumphuvud bakom en bakgrund eller hur funkar det?
måste man även ha ett ytterfiler som rensar skiten på framsidan av akvariet eller är jag ute och cyklar fullständigt?
#19 - 29 september 2004 17:04
Jag har inte sett dessa bakgrunder i någon onlinebutik, men jag vet att en del Zoobutiker kan ha dom eller beställa hem. Billigare än BTN, men många föredrar ändå BTN då Pangea bakgrunderna har ganska tjock baksida.

Man kan använda ett powerhead bakom bakgrunden...inga problem. Där kan du också ha insug från t ex ytterfilter också. Smutsen går igenom bakgrundens "raster" (filterhål) och bakom bakgrunden där man oftast lägger blå filtermatta (PPI 10).

Här på Zoopet finns en väldigt bra artikel som visar "steg för steg" hur man sätter in en bakgrund, i detta fallet en BTN.

http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=469
#20 - 30 september 2004 07:22
Vi fick höra av våran akvarie affär i Umeå att hon kunde ta in Aqua Rock, en 125cm för 995kr!

Så vi beställde en och vi är grymt nöjda! Ser riktigt bra ut faktiskt. Efter att ha köpt denna så är det verkligen tveksamt om jag skulle köpt mig en BTN även om jag haft pengarna. En STOR fördel med Aqua Rock bakgrunden är att den inte tar i närheten lika mycket plats som en BTN. Den sticker inte ut alltför långt från bakre väggen.

Den sticker däremot ut lite extra på vänstra sidan, så där bakom har vi placerat insug (finns 2 st färdiga näthål i bakgrunden) och även en doppvärmare. Sen så flyter den inte, det är bekvämt. Behövs ingen silikonering.

Vi rekommenderar den, prisvärd!
#21 - 30 september 2004 10:16
Har du bilder ebbaliten?
#22 - 30 september 2004 10:23
Ursprungligen skickat av Tricella

Har du bilder ebbaliten?

Tyvärr inte!
Ska försöka låna en kamera och se om jag kan få mig nå bilder till veckan.
#23 - 30 september 2004 11:02
Ebbaliten vart sätter man pumphuvudet då?
insuget ska väl vara ganska långt nere eller??? och utsuget ska ju vara nära ytan.
hur mycket filtermatta behöver man till ett kar som är 100cm långt?
och hur mycket silikon behöver man om man vill fästa det ordentligt?
ska man ha olika typer av filtermatta eller räcker det grov?
apropå pumpen så hur stor ska den vara? liter per timme??
#24 - 30 september 2004 11:23
Det här börjar kännas som med blästersanden; alla byter till 3D bakgrunder istället för sina gamla planscher.. =) Har iförsig själv en med lite 3D effekt: Juwel..
#25 - 30 september 2004 11:27
Ursprungligen skickat av kramMiiis

Ebbaliten vart sätter man pumphuvudet då?

insuget ska väl vara ganska långt nere eller??? och utsuget ska ju vara nära ytan.

hur mycket filtermatta behöver man till ett kar som är 100cm långt?

och hur mycket silikon behöver man om man vill fästa det ordentligt?

ska man ha olika typer av filtermatta eller räcker det grov?

apropå pumpen så hur stor ska den vara? liter per timme??

Vi använder ett Eheim 2226 ytterfilter. Då har vi själva filtret i skåpet under akvariet och bakom bakgrunden så satte vi röret till insuget. Det är runt 40cm långt kanske så det hamnade precis bakom ett av näthålen.

Utblåset är också ett rör på ca 20cm kanske (med ~10st små hål för att fördela trycket), det satte vi på vänstra kortsidan vid ytan, riktat lite uppåt för ytrörelse. Fungerar jättebra.

Filtermatta osv har vi ingen bakom bakgrunden utan det fixar ju ytterfiltret på ~7 liter filtervolym & 950liter/timmen.
#26 - 30 september 2004 11:33
Angående silikon så använde vi inget. Eftersom vi har ett 240 liters akvarie på 120cm och bakgrunden var 125cm så fick vi kapa lite på längden. Så vi tog en liten hobbysåg och sågade av det som behövdes för att det skulle sitta riktigt tätt mot sidorna. Blev lite jobb men det blev jättebra och det är ju helt klart en fördel att slippa silikonet.
#27 - 30 september 2004 11:47
Pangea-bakgrunder saluförs i Sverige av Staffanstorps Fiskimport... http://www.staffanstorpfiskimport.com/butik.htm

Vill för övrigt bara tillägga att likheten mellan namnet på dessa bakgrunder och mitt nick är en ren tillfällighet...
#28 - 30 september 2004 12:00
Bilder på Aquarock bakgrund finns på t ex www.pwss.nu eller www.akvakompis.se :

http://www.pwss.nu/product.asp?intProdID=307

http://www.akvakompis.se/shop/show_category.asp?category=79&subcategory=213

Det jag efterfrågade var bilder på hur det ser ut i akvarium. Hur har ni löst det med utblåset ebbaliten? Om jag inte minns felså är själva bakgrunden väldigt tunn...
#29 - 30 september 2004 12:06

Bilder på Aquarock bakgrund finns på t ex www.pwss.nu eller www.akvakompis.se :

http://www.pwss.nu/productsByCategory.asp?intCatalogID=12&strCatalog_NAME=Bakgrunder

http://www.akvakompis.se/shop/show_category.asp?category=79&subcategory=213

Det jag efterfrågade var bilder på hur det ser ut i akvarium. Hur har ni löst det med utblåset ebbaliten? Om jag inte minns felså är själva bakgrunden väldigt tunn...

Ska som sagt försöka låna en kamera. Utblåset beskrev jag även det i inläggen ovanför. Det följde med ett 20cm långt rör med 10små hål i med Eheim filtret. Detta sitter fast med sugkoppar på vänstra kortsidan, nån cm under vattenytan. Vi har sedan riktat det lite uppåt för att få ytrörelse.

Så det går alltså en slang från utblåset på pumpen bakom akvariet, in under rampen, över bakgrunden och där är slangen fäst på röret som fördelar ut vattnet genom de små hålen. Kan inte beskriva det bättre :).

Ska posta bilder senare så ser du.

OBS, bilderna på PWSS visar verkligen inte hur bakgrunden ser ut. Den är ljusare, inte alls lika brun, roten sitter på vänster sida osv osv. Den är betydligt finare i "verkligheten" :).
#30 - 30 september 2004 13:03

Jag har inte sett dessa bakgrunder i någon onlinebutik, men jag vet att en del Zoobutiker kan ha dom eller beställa hem.

finns här..

http://www.akvanet.dk/nybutik/store.asp?cat=Dekoration
#31 - 30 september 2004 13:34
Tack Spijer, men jag syftade på svenska. Med den danska frakten (om man inte själv har möjlighet att åka och hämta) så blir priset som en BTN till slut...eller iallafall nära. Då skulle jag välja BTN alla dagar i veckan.[;)]
#32 - 30 september 2004 19:02
Var idag och kollade in aquaels bakgrund i en djuraffär här i stan. verkade inte vara alls speciellt tunn. Men vad man ska med myggnätet till som sitter på sidorna har jag ingen aning om...
har för övrigt en annan fråga!
Räcker det med ett pumphuvud på 500 liter/h?? akvariet är på 180 liter och 100 cm långt!
#33 - 30 september 2004 19:05
En annan fråga! finns det inget annat sätt än att antingen måla eller tejpa på kortsidorna så man inte ser skarvarna och filtermassan?
#34 - 30 september 2004 19:09
Använd solfilm som man har till bilrutor på kortsidorna...[;)]
#35 - 1 oktober 2004 06:21
Ursprungligen skickat av kramMiiis

Var idag och kollade in aquaels bakgrund i en djuraffär här i stan. verkade inte vara alls speciellt tunn. Men vad man ska med myggnätet till som sitter på sidorna har jag ingen aning om...

har för övrigt en annan fråga!

Räcker det med ett pumphuvud på 500 liter/h?? akvariet är på 180 liter och 100 cm långt!

Beror väl på vad du har för fiskar, men jag har samma storlek och tycker 600l/h är för lite. Ska byta till 1000l/h sen.
#36 - 1 oktober 2004 12:49
Själv så kommer jag bara att ha sällskapsfisk i karet. typ platy, tetror, molly och pansarmalar
#37 - 10 november 2004 07:52

Har du bilder ebbaliten?

Bättre sent än aldrig :).

Fick tvärlåna en kamera och gjorde ett försök men bilderna blev bedrövliga. Men men, ni får en aning om hur Aqua Rock ser ut i akvariet. För 995kr så är jag nöjd :).
#38 - 10 november 2004 09:22
Har skaffat 2 st Auqa Rock, dels en till mitt 250 liters samt en till 480 liters. Har ej installerat dem ännu, men så fort detta skett så kommer det att komma bilder.
#39 - 11 november 2004 10:22
Hur är Aquarock att modifiera storleksmässigt? Kan man såga i den? Jag funderar på att installera en sån bakgrund i ett litet 50x30x25-akvarium, men blev lite förskräckt när jag såg att bakgrunden var gjord av glasfiberarmerad plast. "Armerad"? Det låter läskigt. Är det någon som har provat att såga i en Aquarock?
#40 - 11 november 2004 10:38
Ursprungligen skickat av dinajel

Hur är Aquarock att modifiera storleksmässigt? Kan man såga i den? Jag funderar på att installera en sån bakgrund i ett litet 50x30x25-akvarium, men blev lite förskräckt när jag såg att bakgrunden var gjord av glasfiberarmerad plast. "Armerad"? Det låter läskigt. Är det någon som har provat att såga i en Aquarock?

Jag fick såga i min, den var 125cm och vårat 240 liters är bara 120 långt. Gick bara fint, använde en liten hobbysåg. Däremot så nöttes tänderna på bladen ned rätt snabbt, går nog åt ~3st blad. Man kan slipa med sandpapper sen om man vill ha en mjuk kant.

Det enda du ska tänka på är att vara försiktig och inte bryta för mycket i den eller såga för snabbt/hårt. Då kan den spricka, var nära ett par ggr för mig när jag var för snabb.

Men som sagt, det går bara fint. Vet inte vad dom kan mena med armering?
#41 - 14 november 2004 07:26
Jag har också satt in en sådan bakgrund, tyvärr så sågade jag min med en maskin. Och mycket riktigt så spräckte jag av ett hörn på den, trixade ihop den igen med silicon. Med glasfiberarmering menas att den är förstärkt med ett nät som är gjort av glasfiber som är ingjuten i bakgrunden.. Och jag måste hålla med ebbaliten, det går åt en hel del sågblad... :-(. Ska snart lägga ut en del bilder på den...
#42 - 25 november 2004 19:04
Her er noen bilder av aquarock i 240l akvarium:
http://www.nettakvariet.no/forum/showthread.php?t=17819

Jeg brukte en vinkelsliper for å kappe bakgrunnen...
#43 - 25 november 2004 19:34
Har haft aquaels bakgrund till mitt 300L i drygt ett år nu. Jag är nöjd och rekommenderar den om man inte har råd att satsa på BTN. Den är också smalare än BTN vilket jag tycker är bra eftersom jag har mycket växter. Den flagnar lätt när man sågar i den så ta det försiktigt.
Lucas_no1
#44 - 25 november 2004 22:10
Aquaels svarta är en tunn plast bakgrund men den kostar ju bara 270kr.
Jag har just fått mitt nya akvarium och min nya tunna plastbakgrund.
Jag funderar på att lacka om den i annan färg och ventuellt bygga ut den lite med frigolit.
Är det någon som gjort det? *nyfiken*

Annons