aqua medics koldioxidreaktor 1000

#1 - 22 februari 2011 10:06
Jag börjar känna mig tjatig men fått mkt god hjälp här på forumet. har bara en enda fråga kvar sen kan jag beställa från aquaristic..där jag förresten precis fick bekräftat att deras CO2 tuber går att fylla på i Sverige.

Så..reaktorn aqua medics 1000...lutar det år så jag slipper se den...o så är jag säker på att den verkligen löser upp gasen.

Nu vill jaga bara vara helt säker på att det är korrekt uppfattat att jag kan koppla den efter mitt eheim filter (eheim prof 3, 2073, 1050l/h)..dvs seriellt på filtrets utslang nånstans.

var vattnet skall ut o in på själva reaktorn framgår såklart av bruksanvisningen.

kommer det funka med de alngar som mitt filter kräver..16/22...på reaktorn står det att fattningen är 12/16...då gissar jag att det är ytterdiamatern som är 16 som då stämmer med alngens innerdiameter.

det är viktigt att jag vuill ha en enkel setup..inga extra pumpar, utan filtrets vattenflöde måste räcka så att säga. Aqua medic säger minst 1000l/timme...så det är ju på gränsen för filtret tappar ju lite också...men å andra sidan r mitt kar bara 240 liter så jag borde väl ha mkt stora marginaler att kunna lösa upp min gas..eller?

denna lösning blir det om bara någon kan bekräfta att jag tänkt rätt..

tack på förhand för all hjälp hittills...nu är jag fast i koldoxiträsket och det är ert fel!;-)...

Jonas
#2 - 23 februari 2011 07:33
16/22 eller 12/16 står nästan alltid för inner/ytterdiameter så det borde funka klockers tycker jag. Du nämnde slangklämmor i annan tråd, det är sådant jag gillar - ingen risk att sakerna lossnar!! Silicon fäster däremot inte bra på plast, vill jag täta eller bygga upp en lite tjockare hane brukar jag använda gängtejp.

Nu vill du inte ha mer grejer, men räcker inte pumpen till så borde du kunna boosta reaktorn med en extra pump, enten rakt på utblåsslangen under reaktorn eller via en bypass. Bara som reserv.

Hilsen,

/P
#3 - 23 februari 2011 08:38
Tack Patrik!:)..gängtejp kan ju va bra även beträffande själva koldioixidapparaturen antar jag o Slangklämmor får det bli. Vilka är bäst?..är det såna där i metall man skruvar med en mejsel eller mera klämmor?..man vill ju inte krossa hanen så att säga...

Ha ha..nä, inga mer prylar nu;-)...jag får lita till ytterfiltrets kapacitet:-)..petnym har här på forumet testat reaktorn med ett eheim proII 2028, som har samma pumpkapacitet som mitt, så det skall la bli bra:-)...

Måste erkänna..teknik är kul;-)...så fort de kommer in lite manometrar o elektroder med i bilden infinner sig en alldeles speciell känsla:)
Bilagor:
#4 - 23 februari 2011 20:02
Har själv funderingar på att gå över till extern reaktor. Vore kul att höra dina omdömen om den här reaktorn när du hunnit testa den. Löser den gasen bra, påverkan på vattenflödet, väsnas den etc.
#5 - 24 februari 2011 09:13
Gängtejp, borrmaskin och varmluftspistolen är några verkliga polare här... hade inte klarat mig bra utan dem!! Jag har alltid kört slangklämmorna i metall som man skruvar på. Svårt att dra sönder hanen, du får ett jämnt tryck runt allt. Samtidigt, rätt många grejer ska dras åt precis så de hamnar "i spänn", inte mer.

Teknik, ja... *s* ...får inte samma känsla där som du, men att trixa runt med filter och vattenflöden är sådant jag ibland drömmer om på nätterna. En lite elak uppdelning är att dela in akvaristerna i två skolor, de som håller på med akvarium för teknikens skull och de som håller på för fiskens skull - oavsett vilket så är det kul att leka runt!! :)

Hilsen,

/P
#6 - 24 februari 2011 10:39
Här finns en recension på reaktorn som nämns i denna tråd:
http://www.pny.se/akvariedagbok/reaktor1000.html

Själv brukar jag försöka ta en slang som är aningen för liten... Om man sedan häller kokande vatten på slangändan så brukar den mjukna så pass att man kan kränga på den. Därefter sitter den som berget.
#7 - 24 februari 2011 10:46
Gängtejp, borrmaskin och varmluftspistolen är några verkliga polare här... hade inte klarat mig bra utan dem!! Jag har alltid kört slangklämmorna i metall som man skruvar på. Svårt att dra sönder hanen, du får ett jämnt tryck runt allt. Samtidigt, rätt många grejer ska dras åt precis så de hamnar "i spänn", inte mer.

Teknik, ja... *s* ...får inte samma känsla där som du, men att trixa runt med filter och vattenflöden är sådant jag ibland drömmer om på nätterna. En lite elak uppdelning är att dela in akvaristerna i två skolor, de som håller på med akvarium för teknikens skull och de som håller på för fiskens skull - oavsett vilket så är det kul att leka runt!! :)

Hilsen,

/P

den indelningen är ofta ganska träffande;)...sj'lv är jag lite av en intermediärakvarist...jag gillar teknik,,,men allt handlar om att få ett vackert akvarium..det ger mig den allra största tillfredställelsen.
När vi är inne på detta...fiskar har aldrig varit mitt stora intresse...ej heller i salt..utan jag är mer intresserad av hela ekosystemet..korallerna resp växterna..att få dessa att trivas utan att algerna gör det..balansen o ekosystemets skönhet!...fiskarna är lite av fienden...en enda fisk för mkt kan stjälpa ett system...i alla fall inom salt så är det så små marginaler.

Slangklämmare skall inköpas då..det antar jag en välsorterad akvarieaffär har eller köper ni dessa i en järnbutik?

Allt gott!
Jonas
#8 - 24 februari 2011 10:54
petnym skrev:
Här finns en recension på reaktorn som nämns i denna tråd:

http://www.pny.se/akvariedagbok/reaktor1000.html

Själv brukar jag försöka ta en slang som är aningen för liten... Om man sedan häller kokande vatten på slangändan så brukar den mjukna så pass att man kan kränga på den. Därefter sitter den som berget.

jag har läst den och den är jättebra!...det som flera undrat är om du avser inner eller ytterdiamater när du skriver 16mm slang...
jag har tolkat dig som du menar slangens innerdiameter...det är ju bara den som är av intresse..så det är väl ett konsensus, att man menar innerdiameter på "honan" o ytterdiameter på "hanen" om man bara nämner ett av måtten..??

Men..det blev inte den reaktorn trots allt...jag tycker det blev lite overkill trots allt...jag fastnade till slut för http://www.us-aquaristikshop.com/co2-reaktoren/co2-aussenreaktor-ar-us50-16mm-mit-blasenzaehler.html...
av följande skäl:
1) Inte riktigt lika hög om AM o därmed passar i mitt ganska lilla kabinett...
2) Har den med säkerhet 16 mm hane...
3) Utlopp/Inlopp går vinkelrätt vilket i mitt fall underlättar monteringen...
4) Bubbelräknaren o backventilen inkluderad o färdigmonterad vilket ju minskar risken att jag fipplar till det med kolxioxidläckage..
5) Har en bra hållare även för bubbelräknaren vilket ytterligare förenklar montaget..
6) Läst mkt positiva reaktioner på den. Kanske inte riktigt lika vass som aqua medics...men jag behöver inte riktigt den kapaciteten. Denna reaktor skall klara 300 bubblor per minut...det bör väl räcka till ett kar upp i 1000 liters klassen..eller?...

/Jonas
#9 - 24 februari 2011 11:44
Något jag helst skulle vilja ha är en reaktor med grova anslutningar likt AM 1000 och den du länkar till men med en koldioxid-anslutning som den Dupla reaktor S har. Den släpper ut CO2-bubblorna innan vattnet når reaktorn vilket kör att bubblorna finfördelas in i reaktorn. Mycket effektivt. Tyvärr har Dupla-reaktorn tokigt små dimensioner på anslutningarna så det är ingen hitt att koppla den efter ett ytterfilter.

Se bild:
http://www.simontorp.se/upload/Pdf/dupla_co2_reaktor_s.pdf
#10 - 24 februari 2011 13:25
petnym skrev:
Något jag helst skulle vilja ha är en reaktor med grova anslutningar likt AM 1000 och den du länkar till men med en koldioxid-anslutning som den Dupla reaktor S har. Den släpper ut CO2-bubblorna innan vattnet når reaktorn vilket kör att bubblorna finfördelas in i reaktorn. Mycket effektivt. Tyvärr har Dupla-reaktorn tokigt små dimensioner på anslutningarna så det är ingen hitt att koppla den efter ett ytterfilter.

Se bild:

http://www.simontorp.se/upload/Pdf/dupla_co2_reaktor_s.pdf

aha..ja..det kanske ökar verkningsgraden ytterligare. Konstigt/synd med klena anslutningar. det är ju exakt det som fått leda mig in på den reaktor jag precis köpt...men i o för sig..den är ju bra den reaktorn också med mkt mkt god marginal för mitt akvarium på bara 240 l.
#11 - 24 februari 2011 21:36
Enligt aquaristic.net har AM1000 mycket riktigt 12/16-anslutningar. För smått för mitt behov alltså då min pump kör 16/22. Annars verkar ju reaktorn klockren.
Bilagor:
#12 - 24 februari 2011 22:05
Grattis till ett bra val, us-aquaristikshop-reaktorn är kanon, du ser aldrig bubblor i karet, allt upplöst...

Även bra med avluftaren, smidigt sätt att få ut lite vatten för tester m.m.
#13 - 25 februari 2011 12:45
Grattis till ett bra val, us-aquaristikshop-reaktorn är kanon, du ser aldrig bubblor i karet, allt upplöst...

Även bra med avluftaren, smidigt sätt att få ut lite vatten för tester m.m.

Så bra!!.,så du har denna reaktor?..
Vet du förresten varför 50 modellen finns i en sk plusversion?...jag köpte den utan plus. Lär ju räcka ändå till mina 240 l;-)
#14 - 25 februari 2011 15:23
Hm, är inte plusmodellen med bubbelräknare, jag har den modellen...
#15 - 25 februari 2011 15:44
Hm, är inte plusmodellen med bubbelräknare, jag har den modellen...

Tror även icke plusversionen har en bubbelräknare..så vilken skillnaden är vet jag inte..
#16 - 25 februari 2011 18:00
Vad jag kan se så är enda skillnaden att i plusversionen finns möjlighet att byta slangkopplingar, för att även kunna ansluta 12mm slang.
Bilagor:
#17 - 25 februari 2011 23:01
Sleaper...samma slutsats här efter att ha lusläst sidan igen:)
#18 - 26 februari 2011 06:52
petnym skrev:
Något jag helst skulle vilja ha är en reaktor med grova anslutningar likt AM 1000 och den du länkar till men med en koldioxid-anslutning som den Dupla reaktor S har. Den släpper ut CO2-bubblorna innan vattnet når reaktorn vilket kör att bubblorna finfördelas in i reaktorn. Mycket effektivt.

Blir iof ett steg till, men det här borde man ju kunna lösa med en venturi på slangen precis innan reaktorn? Trist nog är de venturi jag hittat sjukt dyra, utom de som följer med Eheims Aquaballfilter. De är i gengäld för små för att vara säkra till ett ytterfilter (plus att man får karva bort lite plast för att de ska passa).

Slangklämmor finns iof från Eheim men jag köper mina i järnhandeln. Viss skillnad i pris, och jag tror inte ens man får Eheim-loggan för de extra stålarna!!;)

Hilsen,

/P
#19 - 26 februari 2011 08:17
Blir iof ett steg till, men det här borde man ju kunna lösa med en venturi på slangen precis innan reaktorn? Trist nog är de venturi jag hittat sjukt dyra, utom de som följer med Eheims Aquaballfilter. De är i gengäld för små för att vara säkra till ett ytterfilter (plus att man får karva bort lite plast för att de ska passa).

Slangklämmor finns iof från Eheim men jag köper mina i järnhandeln. Viss skillnad i pris, och jag tror inte ens man får Eheim-loggan för de extra stålarna!!;)

Hilsen,

/P

Jag tror nog inte det är ett venturi, gasen kommer ju med tryck så det behövs inte. Jag skulle tippa på att det bara är en anslutning utan venturifunktion.
#20 - 27 februari 2011 07:03
Menade inte att det är en venturi på reaktorn redan, men att man kan sätta en venturi på slangen innan reaktorn och dra i CO2 i den. Då får du småbubblor som går in i reaktorn och kanske en bättre upplösning.
#21 - 27 februari 2011 07:42
Menade inte att det är en venturi på reaktorn redan, men att man kan sätta en venturi på slangen innan reaktorn och dra i CO2 i den. Då får du småbubblor som går in i reaktorn och kanske en bättre upplösning.

Är det inte så Dupla gjort med sin reaktor...?
#22 - 27 februari 2011 08:37

Det behövs inte ett venturi för det... Det räcker med att gasen släpps i inloppet till reaktorn, som Dupla gjort...

Annons