Aqua Medic CO2 Reaktor

#1 - 11 augusti 2006 21:10
Är den reaktorn bra? tänkte skaffa den till mitt 112liters.

eller är den för stor?

och är den bra eller kass? :)
#2 - 11 augusti 2006 22:19
Jag menar 500 modellen.
#3 - 12 augusti 2006 09:14
Har du ett ytterfilter? I så fall är det billigare med att låta gasen sugas in i insuget. Det funkar lika bra med ett innerfilter också, nästan oavsett filtrets utförande/konstruktion. Jag tror inte att du *behöver* en reaktor - om nu inte målet i sig är att äga/köpa prylar till karet. :)
#4 - 12 augusti 2006 10:12
Jo då jag har dragit ner co2 i ytterfiltret förut men det funkar bara när filtermatrialet är skitit vilket det inte är nu.
#5 - 12 augusti 2006 10:15
Vad händer när filtermaterialet är rent? Det enda som händer är väl att filtret rapar ut gasen i en massa små bubblor, eller?
#6 - 12 augusti 2006 10:16
Jo men det för ett hemskt oväsen. Och jag sover i samma rum.
#7 - 12 augusti 2006 12:27
tetra du verkar ha samma konfiguration som mig. Jag tycker heller inte ytterfiltret ger tillräcklig upplösning och det rapar mycket. Jag satte ner flödet lite och då blev det lite bättre men nu bygger jag en egen reaktor. OM du har vägarna förbi ett clas ohlsson finns det verktyg i cylinderbehållare (typ 2 skruvmejslar, måttband etc) för en väldigt billig peng som är genomskinlig(min kosta 59, men de hade rea på andra för 29). Släng ut verktygena och stoppa i någon bioboll samt limma/silikona fast slanghållare så har du en väldigt stor och billig reaktor!
#8 - 12 augusti 2006 12:41
[quote=tetra 1]Jag menar 500 modellen.[/quote]

Prova att skicka ett privatmeddelande till användaren "kentk", jag tror han har/haft en sådan.

Har för mig att ha klagade på att den lät mycket !
#9 - 12 augusti 2006 13:10
[quote=oveb]Prova att skicka ett privatmeddelande till användaren "kentk", jag tror han har/haft en sådan.

Har för mig att ha klagade på att den lät mycket ![/quote]

Japp ska göra det!
#10 - 12 augusti 2006 16:23
[quote=PatrikS]Vad händer när filtermaterialet är rent? Det enda som händer är väl att filtret rapar ut gasen i en massa små bubblor, eller?[/quote]

Kan säga som så, att jag har kört in co2 in i min fluval 404, o fått byta impellern 2ggr för att den börjar låta så förbannat efter ett tag.
Dessutom dem dära raparna raper inte ut så himla små bubblor.
Sen är ju bubblorna co2 dem också, så varför slösa?

Har köpt mig en Ferplast Co2mixer, funkar säkert jättebra till mindre kar, men defenetivt inte till ett 375l kar som ska ha 6.1 i ph. kommer inte ner till det utan att den behållaren blir full av bara co2. Är också ute efter en billig lösning som e SNYGG gärna köpt också
#11 - 12 augusti 2006 17:44
Ja om du är ute efter en billig och bra lösning så är ju aquamedics co2 500 bra!
#12 - 12 augusti 2006 18:00
[quote=MoZZe]Kan säga som så, att jag har kört in co2 in i min fluval 404, o fått byta impellern 2ggr för att den börjar låta så förbannat efter ett tag.
Dessutom dem dära raparna raper inte ut så himla små bubblor.
Sen är ju bubblorna co2 dem också, så varför slösa?
[/quote]

Det är du inte ensam om att klaga på - var det inte defdac som också tyckte att hans fluval 404 lät förjäkligt och t o m lindat in den i handdukar? Det verkar i så fall vara en inte så lyckad modell överhuvudtaget för co2-produktion. Jag vet att med en Eheim går det hur smidigt som helst.

Min åsikt vad gäller de flesta reaktorer (med vissa undantag) är att dessa inte brukar vara så effektiva som vissa verkar tro. En extra (halv-)liter av filtermaterial är oftast vad det är, varken mer eller mindre. Att jämföra med säg fyra-fem liter hos ett ordentligt ytterfilter. Det blir svårt att förstå vitsen med en extra behållare utanför den ordinarie filtrering/upplösning, särskilt med tanke på att den behållaren inte kommer att lösa upp gasen helt och hållet heller, utan det blir verkligen en hel del över som fortsätter vidare direkt till karet eller in i ytterfiltret, beroende på hur man kopplar reaktorn.

Men är man fortfarande ute just efter en biobollsgrej, så skall man tänka på att ha det *ordentligt* strömt inne i den - det krävs alltså rätt bra drag i den pump eller det filter som skall driva reaktorn.

Vad gäller de upprapade bubblornas storlek tror jag att dessa beror på pumpen. Jag kan bara tala av egen erfarenhet, och där har jag märkt att ett ytterfilter kan rapa upp co2-bubblor som är relativt stora, medan en väldigt liten pump brukar krossa/söndra bubblorna ganska fint. Mitt alternativ till en reaktor skulle således i första hand vara en liten pump, som sönderdelar bubblorna mycket mycket finare och som sprider ut dessa längst med bottnet i akvariet. Man använder alltså själva karet som en jättestor reaktor. Problemet med det alternativet är dock att en liten pump sannolikt inte kommer att klara av en mycket stor mängd CO2-bubblor, vilket gör den olämplig för ett kar på 375 liter. Däremot går det utmärkt i ett hundraliters ditto. Ett alternativ för större akvarier - om man nu verkligen inte vill använda sitt ytterfilter - är en hemmabygd venturi a la Barr - gå in på defdacs blogg för närmare info eller sök här på forumet. Jag har ingen egen erfarenhet av den, men kan tänka mig den vara mycket effektivare än en biobollsvariant.
#13 - 12 augusti 2006 19:11
Jag kör en aqua medic 500 reaktor i mitt 480 liters akvarium. Reaktrorn drivs av en pump på 1000 liter/h och jag kan säga att jag är förvånad över hur bra den fungerar. Det höga vattenflödet piskar sönder gasbubblorna och de bubblor som inte blir lösta vandrar upp i en spiral där det möter vattenflödet på nytt. Jag kan hålla 6,0-6,2 i ph utan problem. Min enda fundering är om det trots allt blir mycket koldioxidspill som ej blir löst, detta får jag se när jag fyller tuben nästa gång och kan mäta åtgången.

MVH

Johan
#14 - 12 augusti 2006 19:26
Så aqua medics co2 reaktor 500 är alltså bra? eller måste man ha en riktgt kraftig pump för att reaktorn ska fungera riktigt?

Och en sak till kan man ha reaktorn utanför akvariet?
#15 - 13 augusti 2006 09:15
För att gasen skall lösa sig bra rekommenderas en pump på minst 500 l/h till den reaktorn. Själv har jag som sagt 1000 l/h men det följer med en liten ventil till reaktorn så att man kan justera vattenflödet.
500-modellen är avsedd att ha inne i akvariet (behållaren har hål i botten)
och sätter du den utanför så kommer det att bli blött...

/Johan

[QUOTE=tetra 1]Så aqua medics co2 reaktor 500 är alltså bra? eller måste man ha en riktgt kraftig pump för att reaktorn ska fungera riktigt?

Och en sak till kan man ha reaktorn utanför akvariet?[/QUOTE]
#16 - 13 augusti 2006 11:32
Jaha ok då ska jag inte ha den ute =0! men hur stor är den alltså mått och sånt?
#17 - 13 augusti 2006 11:33
Jag ska ju ha den i ett 112l kar satt...
#18 - 13 augusti 2006 12:34
Alltså tetra, jag tror att du oroar dig helt i onödan. Det är självklart din sak, men med dina drygt hundra liter räcker det gott och väl, t o m med råge, att använda ytterfiltret som reaktor, oavsett om det är skitigt eller ej. Med en separat reaktor kommer du bara få ännu en sak som distraherar betraktaren från dina växter, och till priset av vad? Att du får marginellt bättre CO2-upplösning? Du kommer ju ändå aldrig ifrån att en viss del av koldioxid kommer att rapas ut, nästan oavsett hur många reaktorer du kör med. Detta gäller oftast framåt kvällen, när vattnet är så pass mättat på CO2 att det nästan inte går att lösa mera trots enorma reaktorer. Det är alltså svårt att komma ifrån ett visst spill oavsett. Men jag tror att du behöver se det med egna ögon för att förstå vad jag menar. :)
#19 - 13 augusti 2006 13:18
Men har du prövat att köra i co2 i mitt ytterfilter då det låter för******t högt och så ska jag sova där också.Och så om du läser lite tidgare så har du bevis på att impellern börjar låta mycket så jag täker köra med en reaktor oavsett vad du säger!
#20 - 13 augusti 2006 13:23
Bubblerna som kommer ut ur ytterfiltret är stora och har inte en chans att lösa upp sig.
#21 - 13 augusti 2006 15:26
Gör en venturireaktor av en 1/2 liters PET flaska och ett innerfilter/powerhead istället. Billigare och funkar minst lika bra. Körde igenom mitt Fluval 404 ytterfilter förut och min reaktor är effektivare och låter betydligt mindre..
#22 - 13 augusti 2006 15:59
[quote=tetra 1]Men har du prövat att köra i co2 i mitt ytterfilter då det låter för******t högt och så ska jag sova där också.Och så om du läser lite tidgare så har du bevis på att impellern börjar låta mycket så jag täker köra med en reaktor oavsett vad du säger![/quote]

Hehe, nej, det har jag naturligtvis inte provat. Att linda in ett ytterfilter i ett par tjocka handdukar kan säkert hjälpa mot oljudsproblematiken. Dessutom behöver man inte ha koldioxid på natten när de flesta sover. Detta innebär per automatik att du inte får installera en reaktor, utan är tyvärr hänvisad till enbart ditt ytterfilter. :p

P.S. M.W:s tips är mycket bra. D.S.
#23 - 13 augusti 2006 16:29
Men med ett ytterfilter (genomskinligt) borde man väl kunna ytnyttja 100% av CO2n? Vet man med sig att en CO2 ficka byggs upp kan man ju ha stopp mha timer under dagen. Svårt att se fickan i ett ytterfilter:)
#24 - 13 augusti 2006 16:55
Japp, ytterfiltren som reaktorer funkar, det finns det många som har kört med det rätt länge utan några som helst problem. Det här med att man dessutom *måste* ha en separat reaktor tror jag till stor del bero på hype och marknadsföring från tillverkarna/försäljare. Om det byggs en alldeles för stor CO2-ficka i ytterfiltret bör man kanske fundera på om man har alldeles för många bubblor per sekund, men oftast är det ju inga problem i och med att det inte byggs upp någon ficka, utan gasen rapas upp ur filtret istället.
#25 - 13 augusti 2006 17:16
Efter at ha läst denna tråden så fattar jag inte varför tetra har på CO2:n på natten :confused: eller kör du med mäsk?
Jag tycker också att mist-reaktor (om M.W och PatrikS också säger) verkar vara det bästa alternativet om du inte vill lägga ner en massa pengar på att testa en AM Reaktor 500.
#26 - 13 augusti 2006 19:15
Ja jag har på co2 på natten för det blir så grejsit i längden att sätta på och stänga av den hela tiden.

Problemet med att lösa upp co2 i ytterfiltret är att bubblorna åker in i impellern pajas och kommer ut men det är stora bubbler som kommer ut asså inga små så dom kan lösas upp det är därför!
#27 - 13 augusti 2006 19:23
Den enda orsaken till att jag inte kör genom ytterfiltret är att jag inte fick ner pH tillräckligt. Filtret rapade en hel del när jag försökte öka bubbeltakten över 4-5 bubblor i sekunden, ca 1 gång var 10-15 minut. Så det blev mycket svinn.. Det hade varit trevligare att slippa en massa prylar i karet, men å andra sidan så försvinner grejorna bakom växterna ganska snabbt.. :D
#28 - 13 augusti 2006 20:30
Ja precis det är likadant för mig också.Dom verkar inte bara fatta det...
#29 - 13 augusti 2006 21:28
[quote=tetra 1]Ja precis det är likadant för mig också.Dom verkar inte bara fatta det...[/quote]

Vem verkar inte fatta det? Växterna?

[quote=M.W]
Den enda orsaken till att jag inte kör genom ytterfiltret är att jag inte fick ner pH tillräckligt. Filtret rapade en hel del när jag försökte öka bubbeltakten över 4-5 bubblor i sekunden, ca 1 gång var 10-15 minut. Så det blev mycket svinn.. Det hade varit trevligare att slippa en massa prylar i karet, men å andra sidan så försvinner grejorna bakom växterna ganska snabbt.. :D
[/quote]

Hur många liter är ditt kar på? Utan att veta din volym kan man väl säga att börjar man passera 200 liter så kan man kanske fundera på att skaffa sig två av varandra oberoende reaktorer (dvs. med separata insug/utblås). Detta av följande skäl:
1. dels är det svårt att rent faktsikt lösa upp gasen oavsett reaktorsutförande vid de högre bps/sek, och
2. dels får man lägre pH snabbare, och slutligen
3. ser man väl till att det inte uppstår "döda" zoner i akvariet.
#30 - 13 augusti 2006 21:49
Karet är på 112l så man behöver ju inte mata in jätte mängder co2.Därför lutar jag mer åt reaktor iallafall.
#31 - 13 augusti 2006 22:47
Tetra, jag förstår fortfarande inte vad du menade med detta:

[quote=tetra 1]Ja precis det är likadant för mig också.Dom verkar inte bara fatta det...[/quote]

Och vad gäller det här:

[quote=tetra 1]
Karet är på 112l så man behöver ju inte mata in jätte mängder co2.Därför lutar jag mer åt reaktor iallafall.
[/quote]

så har din akvarievolym har redan framgår tidigare i tråden. Men du verkar ha missförstått hela påängen i mina inlägg. Jag förklarar det därför en gång till, något förenklat. Alltså. Ett ytterfilter, tack vare sitt stora volym, är oftast mycket bättre än en vanlig reaktor. Där finns det dock fortfarande en gräns även för ett ytterfilter: ju mer CO2 du vill ha upplöst, desto bättre passar det med fler reaktorer. För dina 100 liter räcker det och blir över med ett ytterfilter.

P.S. Har du CO2-tillförsel på natten, när växterna inte tar upp den, finns det stor risk att du gasar ihjäl allt levande i akvariet. Det blir nog ganska "grejsigt" att starta om det hela. D.S.
#32 - 13 augusti 2006 22:51
[quote=tetra 1]Ja jag har på co2 på natten för det blir så grejsit i längden att sätta på och stänga av den hela tiden.
[/quote]

Det finns en uppfinning som kallas för timer, som man kan ställa in när strömmen ska vara på och av... som man kopplar till sin magnetventil.
#33 - 13 augusti 2006 23:23
Ja men jag har ingen magnetventil.
Bilagor:
#34 - 13 augusti 2006 23:24
[quote=PatrikS]Tetra, jag förstår fortfarande inte vad du menade med detta:

Och vad gäller det här:

så har din akvarievolym har redan framgår tidigare i tråden. Men du verkar ha missförstått hela påängen i mina inlägg. Jag förklarar det därför en gång till, något förenklat. Alltså. Ett ytterfilter, tack vare sitt stora volym, är oftast mycket bättre än en vanlig reaktor. Där finns det dock fortfarande en gräns även för ett ytterfilter: ju mer CO2 du vill ha upplöst, desto bättre passar det med fler reaktorer. För dina 100 liter räcker det och blir över med ett ytterfilter.

P.S. Har du CO2-tillförsel på natten, när växterna inte tar upp den, finns det stor risk att du gasar ihjäl allt levande i akvariet. Det blir nog ganska "grejsigt" att starta om det hela. D.S.[/quote]

Jag ska väl testa imorn och se hur det går.
#35 - 14 augusti 2006 05:43
Jag tycker ändå man gör sig av med onödigt mycket CO2 iom att flödet går "upp och igenom" i ett ytterfilter. I en reaktor (oavsett inne/ute) pressas flödet neråt och CO2n stannar tills den är löst.
#36 - 14 augusti 2006 06:28

Jag tycker ändå man gör sig av med onödigt mycket CO2 iom att flödet går "upp och igenom" i ett ytterfilter. I en reaktor (oavsett inne/ute) pressas flödet neråt och CO2n stannar tills den är löst.

Det är ingen skillnad på en mistreaktor och att köra via ytterfiltret vad gäller restgasuppbyggnad. Dom gör bara sig av med gasen på lite olika sätt. Ytterfiltret rapar ut en liten mikrobubbelrap var 20:e minut, medans en venturireaktor småläcker mist hela tiden.

Det beror naturligtvis mycket på vad man har i sitt ytterfilter och hur ytterfiltret är uppbyggt så jag pratar bara utifrån mina erfarenheter med min Fluval 404:a (keramik) samt farsans Eheim 2222:a (filtervadd).

Givet samma bubbeltakt klarar min Fluval att sänka pH:t lika mycket som en 1100l/h pump med 0,5-liters PET (som på slutet av dagen hade en ansenlig restgasuppbyggnad).
#37 - 14 augusti 2006 07:20
[QUOTE=PatrikS]
Hur många liter är ditt kar på?
ser man väl till att det inte uppstår "döda" zoner i akvariet.[/QUOTE]

Mitt kar är på 253 liter, varav ca 200 liter vatten. Jag har 2 powerheads som ser till att få snurr på vattnet i hela karet

[QUOTE=defdac]
Det beror naturligtvis mycket på vad man har i sitt ytterfilter och hur ytterfiltret är uppbyggt så jag pratar bara utifrån mina erfarenheter med min Fluval 404:a (keramik) samt farsans Eheim 2222:a (filtervadd)[/QUOTE]

Jag har 3 korgar i min 404 fyllda med Dupla Minicascade biobollar och den fjärde (översta) är det filtermattekuber i. Mattorna som sitter på insugssidan är originalen som jag funderar på att byta till blå filtermatta istället
#38 - 14 augusti 2006 08:12
M.W, du verkar ha ett mycket bra setup.
#39 - 14 augusti 2006 08:35
Tack, jag hoppas att allt rätar upp sig nu. Ska hålla bättre koll på karet nu när valparna är borta ur huset, dom tog ganska mycket tid och sen så måste man göra annat med hus på sommaren.. Men det mesta är gjort nu och semestern är snart slut :(
#40 - 14 augusti 2006 10:26
Jag kör CO2 genom mitt ytterfilter på 12l och 1200l/h till mitt 160l växtkar, den rapar ut lite CO2 bubblor typ varje kvart, känns lite för mkt.
Jag har en hel del filtermatta och lite filtervadd i det, det gör väl inget om man byter ut det mesta filtermaterialet (det jag har nu är det man fick med från början) mot typ makaroner, biobollar, m.m.?
Annars kan man väl suga in CO2 igenom insuget till ytterfiltret och sen ha en AM Reaktor på utblåset som tar CO2 som gått genom filtret för att få maximal upplösning.

Tetra, varför inte bara prova en AM Reaktor 500 ?
#41 - 14 augusti 2006 10:33
Ja en am reaktor har jag aldrig hört talas om jag är ju lite nybörjare på det här med reaktorer och sånt.

Ska kolla på en.
#42 - 14 augusti 2006 10:35
Men AM menar du aqua medic då?

Har lite svårt att hitta en.
#43 - 14 augusti 2006 11:03
[quote=Leonard]Jag kör CO2 genom mitt ytterfilter på 12l och 1200l/h till mitt 160l växtkar, den rapar ut lite CO2 bubblor typ varje kvart, känns lite för mkt.
Jag har en hel del filtermatta och lite filtervadd i det, det gör väl inget om man byter ut det mesta filtermaterialet (det jag har nu är det man fick med från början) mot typ makaroner, biobollar, m.m.?
Annars kan man väl suga in CO2 igenom insuget till ytterfiltret och sen ha en AM Reaktor på utblåset som tar CO2 som gått genom filtret för att få maximal upplösning.[/quote]

Vi har samma ytterfilter och jag tycker också att rapningarna känns för mycket. Och det väsnas. Som min sambo sa: "det låter som vi skaffat fåglar nu". Rapningarna och CO2n genom strilröret låter hela tiden. Kan det vara så att våra filter inte sprider ut CO2n utan praktiskt taget låter den strömma "ganska fritt" upp/genom/ut? Nåväl, jag har byggt mig en ytterreaktor (som jag hoppas håller, ta i trä) som jag ska ha på utblåssidan. Ska testa den ikväll.
#44 - 14 augusti 2006 11:40
[quote=Leonard]Jag kör CO2 genom mitt ytterfilter på 12l och 1200l/h till mitt 160l växtkar, den rapar ut lite CO2 bubblor typ varje kvart, känns lite för mkt.
Annars kan man väl suga in CO2 igenom insuget till ytterfiltret och sen ha en AM Reaktor på utblåset som tar CO2 som gått genom filtret för att få maximal upplösning.

Tetra, varför inte bara prova en AM Reaktor 500 ?[/quote]

Jag tror inte att det lilla svinnet som tetra och du försöker komma undan är faktiskt möjligt att komma undan. Blir vattnet mättat på CO2 så är det oerhört svårt att lösa upp ytterliggare koldioxid i det oavsett hur många reaktorer man än seriekopplar till era system. Ni får dock gärna prova och återkomma med resultat av sådana experiment. Lycka till! :D
#45 - 14 augusti 2006 12:02
Japp det ska jag göra återkommer väl lite senare med en ny REAKTOR :D

Vad lång tråden vart;)
#46 - 14 augusti 2006 12:03
Förresten finns det inga små externa reaktorer?

Slipper lite grejs :) i karet då.
#47 - 14 augusti 2006 20:04
[quote=PatrikS]Jag tror inte att det lilla svinnet som tetra och du försöker komma undan är faktiskt möjligt att komma undan. Blir vattnet mättat på CO2 så är det oerhört svårt att lösa upp ytterliggare koldioxid i det oavsett hur många reaktorer man än seriekopplar till era system. Ni får dock gärna prova och återkomma med resultat av sådana experiment. Lycka till! :D[/quote]

Om vattnet vore mättat på CO2 skulle alla fiskar vara döda och pH't utanför skalan, har själv tömt 6kg CO2 i akvariet på 2dygn så jag vet.

Med en riktig reaktor går det att lösa upp väldigt mycket CO2 utan något spill alls.
#48 - 14 augusti 2006 20:09
[quote=NE]Om vattnet vore mättat på CO2 skulle alla fiskar vara döda och pH't utanför skalan, har själv tömt 6kg CO2 i akvariet på 2dygn så jag vet.

Med en riktig reaktor går det att lösa upp väldigt mycket CO2 utan något spill alls.[/quote]

Det låter väldigt märkligt.. Hur stort är karet, NE? Du har alltså *löst upp* 6 kg på 48 timmar i ditt akvarium eller bara *tömt" i det?
#49 - 14 augusti 2006 21:00
Han måste ha en aqua medic co2 reaktor 1000 :)
#50 - 14 augusti 2006 21:15
Hehe, min gissning är att han har en syresten.. eller nej, vänta.. en skummare så klart!! Jag tippar på Tunze TripleX ULtraFlow MistMaster BubbleBee 5000!! Fast det kan möjligen vara 4000:an också, är lite osäker där... :D
#51 - 15 augusti 2006 05:32
Jag har aldrig sagt att jag löst upp allt, men jag har mättat vattnet med CO2 så nära det går. Detta resulterar i fiskar på botten och ett ph som inte vanliga dropp-tester kan visa.

Jag har ett 325L och en egenbyggd reaktor som är liknande AM 1000 eller Dupla S men större.

Fick strul med systemet så magnetventilen slog aldrig av.
#52 - 15 augusti 2006 06:00
[quote=PatrikS]Ni får dock gärna prova och återkomma med resultat av sådana experiment. Lycka till! :D[/quote]

Som du skrev innan, man måste nog se det själv :p
I stora akvariet har jag numer bara 2 guldgurami som jag ska göra mig av med (någon som vill ha?) och ersätta med räkor. Lite rädd är jag att räkorna kommer ryka med i CO2ns tecken. Mina guldguramisar visar inget tecken på för höga halter men det beror nog på att de är labyrintfiskar.
#53 - 15 augusti 2006 08:26
[quote=NE]Jag har aldrig sagt att jag löst upp allt, men jag har mättat vattnet med CO2 så nära det går.[/quote]

Okej, men då synes vi vara överens: jag har inte heller sagt att det är *omöjligt* att få in mer koldioxid i vattnet (jfr typ Sodastream), utan bara att det verkar bli *svårare* och svårare ju mer det redan finns i vattnet. Det är i alla fall min erfarenhet.

För övrigt anser jag att det för i vart fall tetras bruk räcker med ett ytterfilter utan någon AM 500/1000. Men är man prylkåt så är det ju roligt så klart att fixa med karet. :)
#54 - 15 augusti 2006 08:31
Japp det är skoj de;)
#55 - 15 augusti 2006 08:33
[quote=Sintei]Vi har samma ytterfilter och jag tycker också att rapningarna känns för mycket. Och det väsnas. Som min sambo sa: "det låter som vi skaffat fåglar nu". Rapningarna och CO2n genom strilröret låter hela tiden. Kan det vara så att våra filter inte sprider ut CO2n utan praktiskt taget låter den strömma "ganska fritt" upp/genom/ut?[/quote]

Ja, jag har också funderat på det, att CO2:n bara åker vid sidan av allt filtermaterial. Det bästa är nog att fylla ett sånt ytterfilter med typ makaroner eller biobollar.
Tror det bästa är att bygga en egen reaktor som liknar AM's som NE gjort

PatrikS, det går verkligen att lösa upp mer CO2 i mitt kar, inga fiskar visar tecken på CO2 förgiftning och det har jag fått i andra kar.
#56 - 15 augusti 2006 13:33
I många fall fungerar det att köra ytterfilter som reaktor, jag gör det i mitt 112L, Eheim 2213 trots att jag har kört ganska mycket CO2 har jag aldrig haft problem med att CO2 går olöst ur det, det beror nog ganska mycket på filtermaterialet.
#57 - 15 augusti 2006 15:06
he, kul tråd!

Av min erfarenhet så bygger du din reaktor lättast själv. Då får du den precis som du vill ha den. Jag har testat lite olika metoder (bla AM 1000) å jag vågar nog påstå att de rektorer jag har byggd själv har funkat bäst. Jag tror att den "vanliga" ½liters PET:en är den lättaste och bästa för dig. Om du inte kör mist så kan du koppla den direkt på utblåset från ytterfiltret.
Eller så kör du helt enkelt med enbart ytterfiltret som som sagt var borde räcka mer än nog!
Då kan du satsa pengarna på en magnetventil istället. Du snackar om restgas och slöseri... hur mycket Co2 tror du inte att du slösar varje natt?
#58 - 15 augusti 2006 18:47
Jag byggde en reaktor typ AM 1000 i helgen, den sprack (vem visste att silikon inte härdat igenom på 2 timmar, meeheheh [:-100] ) Iallafall, silikona om den och väntade nu i 2 dygn (det var svårt, ville testa den på studs!). Iallafall, testade den innan och den fungerade bättre än förväntat. Jag satte den på "ut" sidan av ytterfiltret och jag tyckte faktiskt att det började bubbla lite mer i akvariet. Sen kan det ju vara psykiskt.. Iallafall kan jag dra på CO2n och jag ser ingen bubbla bildas inne i "AM1000". Sen gjorde jag ett vattenbyte och då bubblade det som helskotta :D
Nu hoppas jag bara växterna börjar ta sig (och algerna försvinner) eftersom de slutat växa på 2 veckor typ.

Reaktorn:
http://hem.bredband.net/b221217/reaktor.jpg
Jaco 3/4 kopplingar, rör höjd 27 diam 7 från clas ohlsson, 29 Biobollar JBL, Syresten av trä i mitten. Totalkostnad typ 100kr exkl silikon. BILLIGT:p
#59 - 15 augusti 2006 19:01
Ja ni har faktist rätt i att det är bäst att bygga en egen reaktor men hur ska jag göra då? vad ska reaktorn vara av?
#60 - 15 augusti 2006 19:05
[quote=Sintei]
Reaktorn:
http://hem.bredband.net/b221217/reaktor.jpg
Jaco 3/4 kopplingar, rör höjd 27 diam 7 från clas ohlsson, 29 Biobollar JBL, Syresten av trä i mitten. Totalkostnad typ 100kr exkl silikon. BILLIGT:p[/quote]
Undrar om jag kan vara mer tydlig.. :confused:
#61 - 15 augusti 2006 20:42
Ja lite mer bilder och så skulle vara bra.
#62 - 15 augusti 2006 20:53
Halva min syns här, ser i princip lika dan ut nere förutom CO2-nippeln:

http://zoone.se/main/blog/iks-igang
#63 - 16 augusti 2006 10:43
Efter att jag hårdtestat (klämt och satt tryck på) reaktorn såg jag en liten strimma vatten. Silikonet fäster inte på ena plastbiten (trots uppruffning medels sandpapper). Detta var ju snikvarianten med.. Ska nog ta tag i riktiga rördelar och använda packningar istället som du gjort NE. Förresten det är inte så att du jobbar inom process och automation? :) Snyggt skåp.
#64 - 16 augusti 2006 20:38
[quote=Sintei]Ska nog ta tag i riktiga rördelar och använda packningar istället som du gjort NE. Förresten det är inte så att du jobbar inom process och automation? :) Snyggt skåp.[/quote]

Tack, har jobbat vid något kort tillfälle inom det området men det är väl mest så att jag tycker att det ska var lite ordning.

Jag hade fördelen att ha tillgång till svarv, detta gjorde det ganska enkelt att skapa ändarna (och CO2-nippel).
#65 - 16 augusti 2006 22:52
åk till en jusste VVS firma och köp riktiga PVC delar. Eller beställ på nätet. Finns på Aquaristic bla, kan iof bli ganska dyrt om man ska ha tangit å hela köret.
Här kommer en bild på min reaktor. Kanske inte den snyggaste men den är grymt bra.
http://photos1.blogger.com/blogger/310/756/1600/reaktor.jpg
Den är lite ombygd nu iof, gasen släpps i botten. Jag har kopplat på en Eheim keramikreaktor istället för syrestenen. Den ligger alltså i själva röret. Jag har bytt ut biobollarna mot Efhisynt. Nått grönt trassel som är helt sjukt bra på att fånga bubblorna.
#66 - 17 augusti 2006 05:18
Hmm, jag får ett felmeddelande när jag försöker gå in på din länk, brams:

"ERROR
The requested URL could not be retrieved [...]"
#67 - 17 augusti 2006 06:52
Brams, hur bra är Eheims keramikdiffusor? Ger den sådär nästan osynligt små gasbubblor?
#68 - 17 augusti 2006 21:35
Var röret genomskinligt siniti? iså fall vart köpte du det??
#69 - 18 augusti 2006 05:55
Jag gick in på clasohlsson. De har "value tools" (billiga verktyg) som låg i genomskinliga cylinderformade behållare. Helt perfekt till att bygga reaktorer, men den plasten som sitter vid ändarna är aldeles för fet för att silikonet skulle fästa (trots uppruffning) så försök med något annat.
#70 - 18 augusti 2006 15:22
plexiglasrör?
#71 - 18 augusti 2006 16:29
Nej, men av vanlig plast.
#72 - 18 augusti 2006 22:28
[quote=Sintei]Nej, men av vanlig plast.[/quote]

Sry, var ingen fråga [:o] mer att det blir nog bra, snyggt och dyrt att använda plexiglasrör =)
#73 - 19 augusti 2006 15:29
[quote=defdac]Brams, hur bra är Eheims keramikdiffusor? Ger den sådär nästan osynligt små gasbubblor?[/quote]

Vet du porstorleken? Jag ordnade glasfiltertrattar som jag testat hemma igår. Den med por.3 gav väldigt fina bubblor medans por.40 knappt sönder delade dem alls. Jag lägger nog in por.3 (om jag inte hittar en finare) i nästa reaktor jag ska bygga.
#74 - 19 augusti 2006 16:50
def- det är hyffsat små bubblor.. beror på hur mycket gas du släpper på, kör du högt så kommer det en och annan större emellanåt. Men typ som från mist!
Här kommer länken igen.
http://photos1.blogger.com/blogger/310/756/1600/reaktor.jpg
#75 - 19 augusti 2006 17:23

Jag ordnade glasfiltertrattar som jag testat hemma igår. Den med por.3 gav väldigt fina bubblor medans por.40 knappt sönder delade dem alls. Jag lägger nog in por.3 (om jag inte hittar en finare) i nästa reaktor jag ska bygga.

Oj nu hänger jag inte med alls, men det låter spännande. "Glasfiltertrattar"? "por.3"?
#76 - 19 augusti 2006 17:26
Intressant!
Vad menas med "CO2-retur" på bilden? Varför kör du med två reaktorer?
#77 - 19 augusti 2006 19:52
Jag kan fortfarande inte se bilden. Kan man gå via din blog Brams?
#78 - 19 augusti 2006 22:19
[quote=Leonard]Sry, var ingen fråga [:o] mer att det blir nog bra, snyggt och dyrt att använda plexiglasrör =)[/quote]

Kolla upp det, jag tror inte att du tycker att det är dyrt.
#79 - 19 augusti 2006 23:25
Länken funkar inte för mig.. :(
#80 - 20 augusti 2006 10:10
[quote=defdac]Oj nu hänger jag inte med alls, men det låter spännande. "Glasfiltertrattar"? "por.3"?[/quote]
Förlåt, ibland blir man helt insnöad på vad man tänker på och allt kommer inte ner på tangenttryckningarna [B)] . Skulle tro att en keramikdiffusor är det samma som en filtertratt. Insmält glasfilterskiva med en viss porositet. Jag filtrerar vissa prover genom sådana ibland, tänkte det borde ju fungera åt andra hållet med.
http://se.vwr.com/app/catalog/Product?article_number=112222-2 här kan man se ungefärligt vad det är om du fortfarande är konfunderad. :)
#81 - 20 augusti 2006 12:39
Måste bara gå in och säga att am1000 fungera bra om man sätter en fin
filter matta i botten.Nakdelen är att man måste göra rent var 14dag men man får nästa 100% upplösning.am500 är väl bara lite mindre så........
Har typ 6 bubblor i s och kör med ett eheim 1260 2400l
Att köra via ytterfilter har inte fungera alls lika bra.kass upplösning.(fluval 304)
#82 - 20 augusti 2006 13:40
[quote=lipton]Måste bara gå in och säga att am1000 fungera bra om man sätter en fin
filter matta i botten.Nakdelen är att man måste göra rent var 14dag men man får nästa 100% [/quote]
Har du den på insugsidan elller utblåssidan?
#83 - 20 augusti 2006 13:49

Insmält glasfilterskiva med en viss porositet. Jag filtrerar vissa prover genom sådana ibland, tänkte det borde ju fungera åt andra hållet med.

http://se.vwr.com/app/catalog/Produc...umber=112222-2 här kan man se ungefärligt vad det är om du fortfarande är konfunderad.

Men jisses det ser ju ut som en ADA-diffusor!? =D Hur mycket går dom där på?
#84 - 20 augusti 2006 13:51
[QUOTE=Sintei]Har du den på insugsidan elller utblåssidan?[/QUOTE]

utblåssidan
#85 - 20 augusti 2006 16:55
intressant med glasprylarna, ser som sagt skrämmande lika ut som ADA reaktorer. Vore kul att veta ca pris samt vart man kan hitta de som privatperson. Verkar som det är rätt jusste storlek för slangen.?

Fattar inte varför länken inte funkar... doh!
Testar så här istället...
#86 - 20 augusti 2006 17:09
[QUOTE=BluesBoy]Intressant!
Vad menas med "CO2-retur" på bilden? Varför kör du med två reaktorer?[/QUOTE]
Co2 - returen är en slang som går från toppen (lite svårt att se då det är utanför bilden) till "slutreaktorn". Den tar hand om de bubblor som lägger sig som ficka längst upp annars... funkar skitbra!
Jag har ju faktiskt tre reaktorer som det är nu, en keramik i den "stora" reaktorn sen en slutreaktor, ska försöka hinna posta ett inlägg med en bild på hur den ser ut idag imorgon,,, ehh skum mening! =)
#87 - 20 augusti 2006 18:01
[quote=defdac]Men jisses det ser ju ut som en ADA-diffusor!? =D Hur mycket går dom där på?[/quote]

[quote=brams]intressant med glasprylarna, ser som sagt skrämmande lika ut som ADA reaktorer. Vore kul att veta ca pris samt vart man kan hitta de som privatperson. Verkar som det är rätt jusste storlek för slangen.?
[/quote]
Jag ska logga in imorgon och kolla priset. Om det går få tag på som privatperson får ni ringa dem om[B)]
Ang slangstorleken, de 2 jag testade fick jag använda en överföringsbit av gummi. Men det är ju bara gå ner till en glasblåsare som ordnar det på 2 sekunder för säkerligen en 50 spänn (om ej gratis).

Jag var inne på ADA-europa och såg vad ni menade. shit 75Euro/styck? Jag ska inte påstå att VWR är billiga (för det är de säkerligen inte) men då snackar vi ju LAB-kvalitet.

Imorgon ska jag minsann se om vi har por.5. Det borde ju lösa upp gasen instantly ;)

Fråga!: När ni kör mist, hur går de då med HC och liknande bottentäckare? Kommer CO2-bubblorna ner dit?
#88 - 20 augusti 2006 19:36
[quote=Sintei]
Fråga!: När ni kör mist, hur går de då med HC och liknande bottentäckare? Kommer CO2-bubblorna ner dit?[/quote]

Ingen aning om bubblorna kommer ner dit, men HC:n bubblar ändå. Jag tror inte att det är någon fara för HC med mist eftersom det är omöjligt att inte lösa upp en del av koldioxiden i vattnet även med mistmetoden (akvariet är då som ett stort reaktor).
#89 - 21 augusti 2006 12:27
dom små glasfiltertrattarna (35mm i filterdiam) går lös på runt 700kr och uppåt 2000kr för de lite större (60mm i filterdiam) exkl moms. Sen handla det om porositeten ju.. Allt räknas på en skala från 00 tom 5. 5 är bakteriefiltrering :) Jag testade ju 3 och 4. 4 verkade ge större bubblor, men kanske mitt filter vart kasst. Ska testa andra filter. Jag har även fått tag på "sockerbitar" i metall. Vi använder dem för att finfördela helium i diverse vätskor (gasa ut).
#90 - 21 augusti 2006 12:29

Vi använder dem för att finfördela helium i diverse vätskor (gasa ut).

Det är ju exakt det vi vill göra när vi snackar om "mist"! Coolt. Är dom, tillskillnad från glasfiltertrattarna, överkomliga för en hobbyist i pris?
#91 - 21 augusti 2006 14:14
Du siniti vet du på vilken sida i katalogen grejen finns??? =0 :) ;) :D
#92 - 21 augusti 2006 20:05
Jag fick tag på en por.5 (ooooooh)! Småååå bubblor. MEN man är tvungen att ha ett stort tryck på det för att gasen skall komma igenom. Nu var de inget direkt vetenskapligt test, men jag fick sätta på tryckluften mer än 4 bubblor/sekund. Kanske är något om man har ett stort kar. Kostnad runt 1400 exkl moms för 45mm diam platta. Sen kan det ju vara så att CO2 går lättare..

[quote=tetra 1]Du siniti vet du på vilken sida i katalogen grejen finns??? =0 :) ;) :D[/quote]

Om du har senaste ligger de väl på s 5.85.

[quote=defdac]Det är ju exakt det vi vill göra när vi snackar om "mist"! Coolt. Är dom, tillskillnad från glasfiltertrattarna, överkomliga för en hobbyist i pris?[/quote]

Jag testade 2 olika versioner. 1 som är avsedd för "mist" och en annan som är avsedd för filtrering. Personligen tyckte jag inte de var mycket bättre än min syresten i trä hemma. Dock har de ju fördelen att de inte kommer försämras lika snabbt, och skulle de bli tilltäppta kan man rengöra dem.

Det hade varit roligt om man vetat vilken porositet som ADA har på sina grejjer! Jag ska nog maila till ADAeuropa. Vi har dessutom liknande "ADA pollen glass beetle" grejjer..
#93 - 22 augusti 2006 12:23
Nu har jag hittat den!

asså den är som gjort för att vara en reaktor den är helt perfekt asså!
#94 - 22 augusti 2006 12:24
;)
#95 - 23 augusti 2006 14:06
Du siniti vad har du i reaktorn bio bollar eller?

snabba svar tack!
#96 - 23 augusti 2006 17:51
vi tar det i PM. nu blev det mycket OT.
#97 - 23 augusti 2006 17:54
ja vi tar det där :D

snabb chat :)
#98 - 24 augusti 2006 16:42
Har inte fått svar från varken ADA-europa eller ADA USA angående porositeten. Jag kollade igenom AQUATIC ECO SYSTEMS diffusrar. Hittade en diffusor som de beskriver är deras bästa. "Smuts och andra partiklar upp till 30 mikron passerar rätt igenom." Nu har jag iallafall hittat en jämförelse till mina filtertrattar.
Porositet 0: 160 til 250 mikron Grov filtrering
Porositet 1: 100 til 160 mikron Grov filtrering
Porositet 2: 40 til 250 mikron Medium filtrering
Porositet 3: 16 til 40 mikron Analytisk arbeid. medium filtrering
Porositet 4: 10 til 16 mikron Analytisk arbeid. medium filtrering
Porositet 5: 4 til 10 mikron Bakteriefiltrering
(pyrex material)
Så de diffusrar som säljs är oftast då por 2 eller lägre (större bubblor).

Lite info för den som är intresserad.. vilket förmodligen bara är jag :p
#99 - 24 augusti 2006 17:22
Nej, jag är också klart intresserad eftersom jag kör med mist, men priset för de här filtreringstrattarna är oerhört svårt att motivera om man skall ha det för hobbyändamål.
#100 - 25 augusti 2006 08:34
Men det kanske dyker upp någon i byteshörnan på plantswap ;)

Annons