"Aqua in-out" och motsvarande lösning....

#1 - 23 december 2005 08:53
Har tittat på en Aqua In-Out för att förenkla vattenbyte. Är det någon som har erfarenhet av en sådan? Någon som vet motsvarande lösning?

Alla tips är välkomna!
#2 - 23 december 2005 09:08
ja jag har en sådan! Fast en hemmabyggd. köpte själva kopplingen på en vattensängsfirma.Sen en sugslang på biltema. funkar perfekt. Enda nackdelen är att man måste vara 2 som hjälps åt med vattnet. Dvs en som suger och en som sköter kranen.
#3 - 23 december 2005 09:14
Det låter kanon! Är det vanligt att vattensäng affärer har såna kopplingar (så att man slippper åka runt)? Och vad kostade kopplingen? Har du någon bild?

/Johnny
#4 - 23 december 2005 09:42
Om man köper en så finns det en kran vid akvariesidan så man inte behöver vara två.

Jag har en men använder den endast som vanlig hävert eftersom jag anser att det är ett enormt vattenslöseri att köra den som den är tänkt.

För att suga ur 1 liter behöver du säkert offra minst 3 liter så mycket rent vatten som bara går rakt ned i avloppet.
#5 - 23 december 2005 09:47
Kan någon förklara varför en sån grej skulle vara bättre/smidigare än en vanlig slang?
#6 - 23 december 2005 09:48
Är det en Aqua In-Out som du pratar om? Det var ett bra påpekande ang vattenförbrukningen vid tömning av akvariet.

En annan fundering är att man med en sån här lösning fyller på akvaritet direkt med kranvatten. I en del böcker står det att man bör typ spruta det i en hink etc. för att bli av med klor-föreningar. (Jag bor i södra Stockholm och har mjukt vatten.) Är det OK att fylla direkt från kran om man har vanliga sällskapsfiskar, d.v.s. inte så känsliga firrar?
#7 - 23 december 2005 10:40
Det är denna jag talar om, längst ned.

http://www.jbl.de/uk/zube/uk_clean_art.html

Min är i och för sig en Python, men det är exakt samma pryl bara annan färg.

http://www.pythonproducts.com/nospill.htm

Jag testade just och kan revidera mina siffror:
för att suga upp en liter vatten kom det ut tre liter det vill säga två liter rent vatten rakt i slasken.

Heeke: den enda anledningen jag kan se är starten eftersom den är "självsugande", men jag tycker inte att det upphäver slöseriet med vatten.
#8 - 23 december 2005 10:45
Tack för ditt utförliga svar. Då stämmer inte riktigt(!) deras marknadsföring enligt python-länken där dom säger:
"Environmentally Responsible!
Due to our powerful 7 to 1 suction ratio, cleaning your tank uses about the same amount of water as flushing your toilet."

7:1 borde innebära att för att suga upp 7 liter så går det åt 1 liter...
#9 - 23 december 2005 11:28
Vilket sanslöst slöseri med färskvatten!
Har man en 3/4"-slang så rinner det väl på väl så bra med bara häverteffekten?
När man tappat av tillräckligt är det ju bara att koppla slangen på kran och fylla på.
#10 - 23 december 2005 19:31
Min slang är iofs också "självsugande" ;)
Bara att fylla upp den med vatten innan man stoppar ner den i karet, alternativt låta luften bubbla ut i karet. Sen är det bara att "rycka" gardenakopplingen på kranen och lägga slangen i avloppet.

Annons