Aqua-glo eller Aquarelle?

#1 - 30 november 2004 12:49
Har ett litet kar som ska igång nu med. Nu till min fråga; jag SKA bara ha ett rör (det är inget alternativ med två helt enkelt), men det kommer användas reflektor för att "pressa ut" allt. Och gillar ex.vis när det blåa & röda i låt säga neontetror framhävs. Men där kommer ju även vara växter....SÅ... Aqua-glo eller Aquarelle?
#2 - 30 november 2004 12:58
De är ungefär samma bra tryck i båda. Aquarelle kostar kanske lite mer.
#3 - 30 november 2004 13:01
Aha, ja jag satt och tittade lite på diagramen som PWSS har på sin sida och båda såg ganska lika ut, diagramen är inte lika utformade så vad jag fick för mig hade Aqua-Glo lite "bredare" toppar. Men om nu rören är lika, finns det någon fördel med att ta det dyrare (Aquarellet då ja)?
#4 - 30 november 2004 14:12
det håller längre, aquarell. trifosfor bla bla bla.. 90% livslängden ut...
#5 - 30 november 2004 14:16
Ah, så med tanke på att Aquarellet är en 10a dyrare så är den 10an väldigt välplacerad mao? 10:- är inget att snacka om men som sagt, tänkte mer om just Aquarellröret VAR bättre på något vis, vilket det tydligen verkar vara :)
#6 - 30 november 2004 15:01
Jag kör Aquarelle och är mkt nöjd. Har dock ingen erfarenhet allas av Aqua glo..
#7 - 30 november 2004 15:34
Jag hade enkelt valt Aquarellen. Växterna gillar det bättre, sen tycker jag det är snyggare för ögat..
#8 - 30 november 2004 16:18
om man vill att fiskarna ska synas i deras färger ska man ha hög färgåtergivning.
har nu tittat på spektrat och ser att aqua-glo saknar gult, men ger bäst f.å iallafall.
aqua-glo ska du välja av de 2 men det finns de rör som är bättre.
#9 - 30 november 2004 16:42
Mina neoner lyser upp ordentligt, fast jag bara kör med Aquarelle... och inte har växterna klagat heller...:D
#10 - 30 november 2004 17:23
För att snurra till det lite så skall du få en länk här, vet inte om den kan vara till glädje men vi har tittat på den när vi tittat på lysrör:
http://www.aqua-web.org/users/saurama/index.htm
Mvh
Maria
#11 - 30 november 2004 17:27
Lenmar; det snurrade inte till det det minsta, visste att jag hade sett den länken här innan någonstans men kunde inte förmå mig att hitta den igen, så man tackar :)

Och efter att ha haft båda bilderna bredvid varann så lutar det än mer åt Aquarelle...mest för att AquaGlo:en ser mörkare ut (förutsatt att dom haft exakt samma inställningar på kameran) Och med tanke på att det bara kommer bli ett rör där så känns det inte som om det mörkare (uppfattningsvis iaf) är att föredra, även om det blir lite blåare av det.
#12 - 30 november 2004 17:39
Vi har kommit fram till att aquarelle är det vackraste röret så det har vi i så gott som alla kar. De har bra mycket längre hållbarhet, närmare tre år om man nu skall ita på försäljarna, vilket gör att det i längden blir det billigaste bästa röret.
Kul att man kunde va till lite nytta,
Maria
#13 - 30 november 2004 17:42
Absolut. Och jag har med förstått att det "SKA" hålla längre (handlar väl om att avge XX% ljus under längre tid) och det handlar om en tia i prisskillnad så är det så tillsammans med att det på bilderna ser "ljusare" men fortfarande så som jag vill ha det, så är det ju bara kanon
#14 - 30 november 2004 17:51
det bästa röret är TL-D EXTREME SUPER, håller 50.000H
vanligt akvarierör håller ca 8-10.000H
#15 - 30 november 2004 17:54
Vilken tur att det var det bästa röret jag frågade om. För inte var det ju så att jag frågade gällande två specifika rör inte, nej nej *torkar upp ironin från golvet*
#16 - 30 november 2004 18:20
aquarelle.
#17 - 30 november 2004 18:41
Ursprungligen skickat av Iit_mutt

Vilken tur att det var det bästa röret jag frågade om. För inte var det ju så att jag frågade gällande två specifika rör inte, nej nej *torkar upp ironin från golvet*

PHILIPS TL-D EXTREME SUPER finns i olika varianter, dvs det är bara än längre livslängd inte ett annat rör.
Philips 89(akvarelle) kan finnas i det eller TL-D extra(30.000H)
#18 - 30 november 2004 19:44
"Fullfärgslysrören MASTER TL-D Extra och MASTER TL-D Xtreme finns för närvarande i effekterna 18W, 36W och 58W i ljusfärgerna 830 (varmvit) och 840 (vit)."

Inte precis det ljus jag vill ha i mitt kar.

"Service life är 21 000 brinntimmar för MASTER TL-D Xtra och 36 000 brinntimmar för MASTER TL-D Xtreme."

Hur länge höll dom lysröret?? 50.000 timmar?
#19 - 30 november 2004 20:28
TL-D extra finns i fler versioner, vet dock att det är flera olika.

50.000 på HFPH.
#20 - 30 november 2004 21:38

Tycker Sylvanias aquastar är ett av dom bästa rören kör mycket med sådana i mina kar.

Hagens rör har jag provat av modellen power glo ett skarpt och extra kraftigt snyggt rör när det är nytt, tappar dock fort den där extra styrkan sen ochså den mesta styrkan lyser fortfarande efter 1,5års tid men kraften har helt sugits ur det.

Vet ej om aqua glo tappar lika fort isåfall är det inget att rekomendera.

Aquarelle rören är mycket bra snygga prisvärda rör fast jag är endå mest för sylvania aquastar.
#21 - 30 november 2004 21:46
Triton rören skall vara bra oxå, men mkt kostsamma så jag vet inte....
#22 - 30 november 2004 22:00

Ah, så med tanke på att Aquarellet är en 10a dyrare så är den 10an väldigt välplacerad mao? 10:- är inget att snacka om men som sagt, tänkte mer om just Aquarellröret VAR bättre på något vis, vilket det tydligen verkar vara :)

vad är priset på de 2 rören?
#23 - 30 november 2004 22:24

Aha, ja jag satt och tittade lite på diagramen som PWSS har på sin sida och båda såg ganska lika ut, diagramen är inte lika utformade så vad jag fick för mig hade Aqua-Glo lite "bredare" toppar. Men om nu rören är lika, finns det någon fördel med att ta det dyrare (Aquarellet då ja)?

Sen kväll lysröret? Här angav han källan för sina jämförelser, alldeles i början av tråden.

Ha det gott, nu skall jag gå å nana innan det slipper några grodor ur mig. Ha en trevlig afton,
Maria [:-89]
#24 - 1 december 2004 08:47
"De har bra mycket längre hållbarhet, närmare tre år om man nu skall ita på"

Kör ni Aquarellen i 3år?
Vore ju kanon isåfall, jag tänkte precis byta mitt som är 1 år gammalt..

Annons