Aqua-El Fan type 1

#1 - 3 juli 2004 19:51
Jag har ett 60 liters kar och hade en pump av typen Aqua-El Fan type 1 som gick jättebra i ca 8 månader. Sen fick jag rengöra den varannan dag. Jag köpte en ny likadan men den får jag göra ren var 4:de dag och den är alltid full med slam i filtret. Är det en skitpump jag har eller har jag placerat den fel eller nåt? Ska den sitta precis vid ytan så bubblorna kommer ut precis under ytan? Jag har den på kortsidan så bubblorna åker ut längs med långsidan. Jag tycker att fiskarna "gapar" ofta. Men samtidigt så är dom inte uppe vid ytan och hämtar luft.
#2 - 3 juli 2004 19:59
Har själv en AquaEl Fan-2 i ett av mina kar (120l) och den fungerar fint. Är nog inte de mest kvalitativa filtrerna men i små kar tycker jag de duger. Min pump sitter strax under vattenytan. Om fiskarna mår bra så är det ingen vits att flytta på den. Om fiskarna bara gapar (/andas) och inte är vid ytan och kippar luft så är det lungt.

Ju större filter man har desto mer sällan behöver det rengöras, är iallfal min erfarenhet. Så tröttnar du och har pengar så köp ett större.
eheims aquaball tycker jag är en förstaklassig pump för det mindre akvariet. (På den kan man också rikta utblåset)

MVH

Daniel
#3 - 3 juli 2004 20:05
Jag tycker att Aqua-el- pumparna i Fan- serien e nå't av det sämsta jag köpt. Ovanpå är där ett litet hål i pumphuset som gör att varje gång den kommer i kontakt med ytan sugs det in luft och pumpen måste arbeta ut luften. Nä, investera i antingen ett Eheim eller ett Fluval-filter, det tjänar du på!

Aqua-el kanske gör bra akvarier, vad vet jag, men pumparna håller jag mig så långt ifrån som möjligt.....
#4 - 3 juli 2004 20:08
Nu kommer jag ifrån ämnet lite(ursäkta) Men är det så med hålet i pumphuset!? Jag har trott att det var min pump som var trasig! Trodde knappast att det var en "standard" grej...?
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 3 juli 2004 20:13
Sänk ner hela pumpen under vattenytan så att inte luft kommer in. Sätt sedan fast den lite snett så att utblåset riktas mot vattenytan och på så sätt syresätts vattnet.
Om du måste göra rent svampen så ofta beror det säkert på att du matar för mycket så dra ner lite på matningen.
#6 - 3 juli 2004 20:17
Tack för svaren! Nu ställer jag säkert en korkad fråga men ska inte slangen sitta över hålet i pumphuset så den hämtar luft? Blir lite vilse på vad ni menar.
#7 - 3 juli 2004 20:22
Jo den skall sitta över hålet för att det skall bildas luftbubblor typ en diffusor. Men det är helt onödigt bättre syretillförsel får du om du tar bort slangen och riktar utblåset mot ytan så att det bildas lite ytrörelse.
#8 - 3 juli 2004 20:24
Ska försöka:-)

Min pump, som jag trodde var trasig. Blåser ut vatten inte bara i utblås-röret. utan även högst upp på pumphuset. Det är nog detta hål vi menar. (eller så är det bara min pump som är trasig. Kankse ska strunta i detta, snurrar bara till det för dig!)

Sen finns det ett till hål på pumphuset, som syns mer tydligt. Här kan man sätta en luftslang. (Om man vill, är inte nödvändigt)
#9 - 3 juli 2004 20:27
Håller med Jonas angående kvaliteten på innerfilter från Aquael. De lämnar verkligen en hel del i övrigt att önska.

Det finns flera lämpliga innerfilter av betydligt högre kvalitet som passar till ett 60-liters, exempelvis Eheim Aquaball-serien, Hydor K10 alternativt K20 eller varför inte Fluval 2+.

Och precis som Matzen skriver så har bubblorna blott en estetisk betydelse. Så länge du har ordentligt fart på vattenytan så är syresättningen god.

/Lillebror
#10 - 3 juli 2004 20:30
Tack för tipset! Jag har testat det nu. Det blev alldeles tyst i akvariet (Skönt). Så egentligen räcker det med lite rörelse på vatten ytan? Då kanske den gamla pumpen fungerar och då kan jag köra igång ett yngelakvarium. Vad kul!
#11 - 3 juli 2004 20:31
Just 1:an har världen minsta filterbehållare och minsta=tätaste filtermaterial, den är rätt bra som temporär lösning alt i yngelkaret. Skaffa minst 2:an eller liknande.
#12 - 4 juli 2004 11:18
Har ingen erfarenhet av ettan men har trean i mitt 128-liters och tycker den fungerar kanonbra. Jag kör den i filterkammare (utan filtermatta) utan "diffusor"slangen, den sitter en bra bit under vattenytan. Gör rent den varannan månad ungefär. Tycker faktiskt bättre om denna än om Fluvals innerfilter. Smaken är som baken... ;O)
#13 - 4 juli 2004 14:08
Jag har också en Fan-1 i ett 45-liters yngelkar, där jag matar friskt. Det blir slemmigt i filtren av all mat, så man får rensa ofta. Till Fan-1 filtret, som har en fruktansvärt småporig filtersvamp, gjorde jag lite modifikationer. Klippte till en bit 10 ppi filtersvamp så att den passade i filterkammaren + klippte ett hål i mitten där plast-insugsröret passar. Nu behöver jag bara rensa varannan vecka istället för var 5:e dag. (Kör 2 småfilter parallellt och rengör dem aldrig samtidigt)
#14 - 4 juli 2004 18:33
Har en FAN-1 i en 60 liters. Använder det lilla hålet för införsel av CO2. Tycker jag det passar utmärkt för det syftet. Annars att det blir slämmigt snabb beror väl på att den gör sitt jobb. Du kanske matar för mycket? Som Ulla skriver kan filtersvampen vara bättre.
#15 - 6 juli 2004 14:58
Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman
Sänk ner hela pumpen under vattenytan så att inte luft kommer in. Sätt sedan fast den lite snett så att utblåset riktas mot vattenytan och på så sätt syresätts vattnet.

Jag undrar hur viktigt det egentligen är att syresätta vattenytan, min pump har sitt utblås ungefär i mitten av akvariet (63L) och så har det varit i över 3 veckor och mina fiskar kippar inte efter luft.

Har jag bara haft tur ?
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 6 juli 2004 15:02
Jag undrar hur viktigt det egentligen är att syresätta vattenytan

Det beror helt på vilka fiskar man har - en del arter lever naturligt i extremt strömmande vatten och vill då självklart ha syrerikt vatten, medan andra lever i "pölar" och har dcå självklart inte samma behov. För de senare kan det t.o.m. vara olämpligt med strömmande vatten.
Så kolla i artbeskrivningarna vad som står om dina fiskar.
#17 - 6 juli 2004 15:18
Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman
[quote]Jag undrar hur viktigt det egentligen är att syresätta vattenytan

Det beror helt på vilka fiskar man har - en del arter lever naturligt i extremt strömmande vatten och vill då självklart ha syrerikt vatten, medan andra lever i "pölar" och har då självklart inte samma behov. För de senare kan det t.o.m. vara olämpligt med strömmande vatten.
Så kolla i artbeskrivningarna vad som står om dina fiskar.

[/quote]

Tack för svaret Kjell :)

Annons